مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان قدس با اشاره به وجود یک‌هزار و ۱۷۰ هکتار اراضی زراعی گفت: در سال جاری دانه‌ روغنی کلزا حدود ۱۵ درصد بیشتر از هدف مورد نظر در شهرستان کشت شده است.
کد خبر: ۹۱۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳ 26 October 2020

بهروز سلگی مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرقدس اظهار کرد: حدود  یک‌هزار و ۱۷۰ هکتار اراضی زراعی در شهرستان قدس وجود دارد که عمدتاً زیر کِشت گندم، جو، ذرت، کلزا و سایر گیاهان علوفه‌ای مانند یونجه است و حدود ۳۹ هکتار سبزی و صیفی در فضای باز کِشت می‌شود. 

وی با اشاره به انجام کشت‌های استراتژیک در این منطقه گفت: حدود ۳۷۰ هکتار از اراضی گندم کشت می‌شود که این میزان باید معادل ۲ هزار و ۳۰۰ تن تولید باشد که به همین میزان نیز تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قدس ادامه داد: الزامی در تحویل گندم به سیلوها توسط کشاورزان نبوده اما با این حال حدود هزار و ۶۵ تن به سیلوهای موجود در احمدآباد و صفادشت تحویل داده می‌شود؛ میزان تحویل گندم به سیلو در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ثبت و از طریق ردیابی، امکانات در اختیار کشاورز قرار گرفته و آمار کسب می‌شود.

سلگی با تأکید بر اینکه در سه سال متوالی گذشته گندم سن زده به سیلو وارد نشده است، بیان کرد: خرید گندم، کلزا و جو به صورت تضمینی از طریق سامانه پهنه بندی انجام می‌شود و نظارت تا پایان برداشت و سلامت محصول تا مرحله تحویل ادامه و به طور کامل رصد می‌شود. 

وی در ارتباط با میزان اراضی باغات عنوان کرد: حدود ۲۳۵ هکتار باغ در شهرستان وجود داشته که از این میزان اراضی حدود ۵ هزار و ۴۰۰ تن محصولات باغی مانند سیب، خرمالو، هلو و شلیل حاصل می‌شود همچنین حدود ۱۵۰ هکتار از محدود شمالی باباسلمان حدفاصل برق فشار قوی تا جاده چیتگر که از نیمه دوم سال ۹۷ تحت پوشش جهاد کشاورزی شهرستان قدس قرار گرفته را می توان اضافه کرد ولی هنوز در سامانه پهنه بندی این منطقه ثبت نشده و در حال حاضر در سامانه شهریار درج شده است. 

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان قدس با تأکید بر حمایت از کشاورزان در کشت دانه روغنی کلزا اضافه کرد: در بخش دانه‌های روغنی برشی در نظر گرفته شده و جهاد موظف به پشتیبانی کشاورزان در کشت این محصول حساس است؛ برای سال ۹۹ مساحتی حدود ۴۵ هکتار برای کشت دانه‌های روغنی در نظر گرفته شد که حدود ۱۵ درصد بیشتر از هدف مورد نظر در شهرستان قدس، کلزا به عنوان دانه اساسی در دانه‌های روغنی کشت شد و در این خصوص نظارت‌های فنی و مبارزه با آفات و علف‌های هرز در دستور قرار گرفته است. 

سلگی در ارتباط با اهمیت توسعه کِشت‌های گلخانه‌ای گفت: کِشت‌های گلخانه‌ای در مدیریت منابع آب و استفاده از سطح برای تولید محصول دارای اهمیت بوده و به همین منظور حدود ۲ و نیم هکتار برش برای شهرستان تعیین شده است؛ تاکنون ۷ هکتار شناسایی و منجر به دریافت جواز تأسیس شده که در این میان حدود یک هکتار نیز برای پرورش گل‌های زینتی در روستای زرنان در حال ساخت است و سایر کشت‌ها مربوط به کشت توت فرنگی و صیفی‌جات بوده که انجام خواهد شد.

وی در ارتباط با برنامه‌های در نظر گرفته شده در ادامه سال جاری تصریح کرد: جهاد کشاورزی پیگیر مجوزات صادره و به بهره‌برداری رسیدن آنها است، همچنین زیرکشت بردن مقدار ۳۷۰ هکتار زمین‌های گندم و جو در دستور کار قرار داشته که بلافاصله پس از برداشت ذرت باید انجام گیرد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان قدس افزود: پیگیری حفظ سلامت کلزای کاشته شده و ارائه راهنمایی‌های فنی برای مبارزه با علف‌های هرز و آفات نباتی بخش دیگری از برنامه‌ها است. در بخش باغبانی نیز حسب مورد و با توجه به مراجعه متقاضی، کنترل آفات انجام گرفته تا محصول سالمی به دست آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار