ابوالفتح میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ مرکز دیالیز در استان داریم که دو مرکز در همدان قرار دارد و باقی شهرستان‌ها به جز شهرستان‌های فامنین و درگزین مرکز دیالیز دارند، ادامه داد: در شهرستان فامنین هم ۸۰ درصد عملیات ساختمانی آن انجام شده و کاملاً خیرساز است.
کد خبر: ۸۸۸۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷ 18 August 2020
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان گفت: در حال حاضر ۷۶۷ نفر بیمار دیالیزی در استان داریم که ۱۱۸ نفر از آن‌ها امسال به جمع بیماران نیازمند دیالیز اضافه شدند و تنها راه درمان این عزیزان پیوند کلیه است.

به گزارش ایسنا، میرزایی بیان کرد: افزون بر ۱۴۰۰ نفر در استان جزء انجمن حمایت از بیماران کلیوی هستند که از این تعداد ۷۶۷ نفر دیالیز می‌شوند و مابقی افرادی هستند که پیوند کلیه انجام داده یا فعلاً در مرحله استفاده از دارو بوده و دیالیز نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ مرکز دیالیز در استان داریم که دو مرکز در همدان قرار دارد و باقی شهرستان‌ها به جز شهرستان‌های فامنین و درگزین مرکز دیالیز دارند، ادامه داد: در شهرستان فامنین هم ۸۰ درصد عملیات ساختمانی آن انجام شده و کاملاً خیرساز است.

میرزایی با بیان این که امکانات امروز پاسخگوی نیاز کنونی است، اظهار کرد: خوشبختانه امروز از نظر ماشین آلات دیالیز کمبودی نداریم، اما این تعداد فقط نیاز امروز را برطرف می‌کند و ممکن است در آینده به مشکل بخوریم.

وی با اشاره به اینکه انجام دیالیز برای هیچ بیماری هزینه‌ای ندارد، توضیح داد: به محض اینکه فرد دچار نارسایی کلیوی می‌شود اگر دفترچه دارد آن را تبدیل به دفترچه بیماری‌های خاص کرده و اگر دفترچه ندارد او را بیمه و برایش دفترچه بیماری‌های خاص تهیه می‌کنیم و خود انجام دیالیز برای بیمار هزینه‌ای ندارد.

میرزایی خاطرنشان کرد: مشکل ما در هزینه‌های جانبی این بیماران است، مریض دیالیزی باید مدام از آمپول خون ساز استفاده کند و آزمایش‌های روتین انجام دهد همچنین بیماران پیوندی باید مدام‌العمر از دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کنند و ما بیشتر در تأمین این هزینه‌ها فعالیت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پیوند کلیه تنها راه درمان این بیماران است، توضیح داد: دیالیز یک راه نگه دارنده است و خون بیمار را تصفیه می‌کند و درمان نیست، تنها درمان رهایی از دیالیز پیوند کلیه است به طوریکه اگر تمام ۷۶۷ نفر پیوند انجام ندهند تا آخر عمر باید دیالیز شوند البته همه این افراد شرایط پیوند ندارند و در حال حاضر فقط ۲۱ نفر از این افراد آزمایشات و مشاوره‌های لازم را انجام داده اند و پزشک نیز به عنوان گیرنده کلیه آن‌ها را تأیید کرده است.

میرزایی با اعلام اینکه به صورت میانگین در سال ۴۵ عمل پیوند کلیه در استان انجام می‌شده است، بیان کرد: به علت شیوع کروناویروس از بهمن ۹۸ در استان پیوندی صورت نگرفته و اکثر استان‌ها نیز به همین وضعیت دچار شدند، اما به تازگی چند مرکز در تهران عمل پیوند را آغاز کردند و ما هم کسانی را که آمادگی و شرایط را داشتند به تهران ارجاع دادیم.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان ادامه داد: در تهران هفت مورد عمل دریافت کلیه داشتیم که دو مورد آن از مرگ مغزی بوده و پنج مورد آن نیز از فرد زنده دریافت شده است.

میرزایی در رابطه با مبتلایان کروناویروس در بین افرادی که نارسایی کلیوی دارند، توضیح داد: متأسفانه ۴۶ مورد از این بیماران به کرونا مبتلا شدند که ۲۰ نفر فوت کردند و ۱۶ نفر بهبود یافتند.

وی تأکید کرد: انجمن ما ۱۰۰ درصد مردمی است، ریالی بودجه دولتی نداریم و در حال حاضر نیاز به کمک مردم داریم. همشهریان عزیز می‌توانند از طریق کد دستوری #۱۸۸۱۷۸۰* برای کمک به انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی شعبه استان همدان اقدام کنند همچنین می‌توانند کمک‌های خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۸۱۹۹۵۰۹۱۸۰ بانک ملی به نام انجمن حمایت از بیماران کلیوی همدان واریز کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار