محمد حسن یکی از کشاورزان تحصیل کرده رشته کشاورزی می گوید: محصولات کشاورزی در راستای خود کفایی کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این اهمیت در زمان تحریم و جنگ نیز دو چندان می شود پس لازمه حفظ این جایگاه توجه به خواست کشاورزان و خرید محصولات آنها با قیمت های واقعی و مقرون به صرفه است.
کد خبر: ۸۸۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ 27 July 2020

تابناک فارس به نقل از شیرازه: هر ساله در فصل برداشت گندم و خرید تضمینی آن از سوی دولت وعده هایی به کشاورز داده می شود که هر چند این امر به عنوان مرهمی بر زخم کهنه بازار فروش پیش بینی شده است اما کشاورزان می گویند: به دلیل پایین بودن نرخ های تضمینی فروش محصولات تولیدی به صرفه نیست.

عدم تناسب بین هزینه های کاشت و قیمت اعلام شده خرید تضمینی و حضور دلالان در عرصه خرید و فروش از جمله، گلایه های اصلی گندم کاران استان فارس در سال زراعی جاری است.

البته در این میان اعتراضات دیگری نیز از سوی کشاورزان مطرح است و آن هم اینکه دولت پول گندمکاران را به موقع پرداخت نمی‌کند و این امر ادامه زندگی را برای کشاورزان با دشواری روبه‌رو می‌کند.

البته همه این مسائل موضوع تازه ای نیست و هر سال تکرار می‌شوند تا جایی که پای مجلسیان نیز به موضوع باز می‌شود و نمایندگان مردم نیز اعتراضات خود را مطرح می‌کنند.

 

سیاست کلان دولت در خصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزی ضعیف بوده است

 

نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در این خصوص  گفت: این ایراد را به دولت و وزارت جهاد کشاورزی وارد می‌دانم چون وقتی گندم را با قیمت ۳ هزار و ۲۰۰ تومان از خارج وارد می کنیم چرا این یارانه و سوبسید را در اختیار کشاورز خودمان قرار نمی دهیم
چرا با دادن همین پول به کشاورزان داخلی آنها را ترغیب و کمک نمی کنیم که افزایش برداشت در یک هکتار داشته باشند.

جلال رشیدی ادامه داد: قطع به یقین اگر این مبلغ در اختیار کشاورز قرار گیرد اول برای او در راستای کشت بیشتر، اصلاح الگوی کشت و برداشت بهتر و با کیفیت تر از زمین خود ایجاد انگیزه می کند و دوم اینکه اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

رشیدی با با بیان اینکه اما متاسفانه به نظر بنده سیاست کلان دولت در این قضیه ضعیف بوده،ابراز داشت: در بحث خرید تضمینی گندم و حمایت از کشاورز به جای نگاه به داخل مثل بقیه موارد نگاه به خارج بیشتر بوده است.

 

کام تلخ کشاورزان از دغدغه هایی که همچنان پا برجاست

 

محمد حسن یکی از کشاورزان تحصیل کرده رشته کشاورزی می گوید: محصولات کشاورزی در راستای خود کفایی کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این اهمیت در زمان تحریم و جنگ نیز دو چندان می شود پس لازمه حفظ این جایگاه توجه به خواست کشاورزان و خرید محصولات آنها با قیمت های واقعی و مقرون به صرفه است.

عابدین یکی دیگر از کشاورزان مرودشتی که چند سال متوالی کشاورز نمونه انتخاب شده است بر این باور است که پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم و دیگر محصولات،باعث بی انگیزه شدن کشاورزان برای کشت محصولات کشاورزی می شود.

بهنام، کشاورز جوانی که به منظور یاری به پدر در زمین زراعی کار می کند نیز به شرایط سخت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بهای خرید تضمینی بیشتر محصولات زراعی کمتر از بازار آزاد است و فروش محصولات تنها راه درآمد اکثر بهره برداران است دولت باید کشاورزان را در این شرایط سخت اقتصادی و تورم و گرانی کمک کند تا بتواند از پس هزینه های زندگی خانواده بر آید.

یکی دیگر از کشاورزان فعال منطقه کامفیروز به خشکسالی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: دولت کشت محصولات گران قیمت و درآمدزا مانند برنج را که در منطقه ما محصول آبا و اجدادی مان است را محدود کرده و این باعث کاهش شدید درآمد مردم شده به گونه ای که برخی از آنان طی دو سه سال گذشته مجبور به مهاجرت به شهر و انجام کارهای کاذب شده اند.

 

عدم اعلام بموقع نرخ محصولات کشاورزی الگوی کشت را بهم ریخته است



سید جعفر حسینی مشاور نظام صنفی کشاورزی کشور و دبیر اجرایی نظام صنفی شهرستان مرودشت نیر اواخر شهریور سال گذشته در مصاحبه ای با خبرگزار تسنیم گفته بود عدم اعلام بموقع نرخ محصولات کشاورزی الگوی کشت را بهم ریخته است.

حسینی افزود: آقای روحانی زمانی که پیروز انتخاب شد بزرگترین دغدغه خود را خالی بودن سیلوهای گندم دانست و به دنبال آن بود که چگونه نان مردم را تامین کند اما باید به او هشدار داد که تاریخ در حال تکرار شدن است.

وی گفت: یکی از مشکلات اصلی کشاورزی کشور عدم رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان است که باید توجه داشت مهمترین راه اجرای الگوی کشت اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی مرودشت هشدار داد که مناسب نبودن قیمت گندم بر اساس هزینه‌های تولید باعث می‌شود که خودکفایی این محصول از دست رود و کشاورزان تمایلی به عدم همکاری با دولت نشان ندهند.

او معتقد است در شرایطی که دولت نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را بر اساس تورم موجود در جامعه و هزینه‌های تولید محصول تعیین نمی‌کند در واقع دست دولت در جیب کشاورزان است و جیب آنها به مردم یارانه می‌دهد تا بتوانند نان را با قیمت کمتری خریداری کنند و از طرفی از هزینه‌های خود می‌کاهند.

حسینی همچنین درباره عواقب اصلاح نشدن نرخ خرید تضمینی گندم برای سال های بعد بیان کرد: اگر مسوولان شورای اقتصاد بنا به هر دلیلی قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح نکنند، بدون تردید کشاورزان در تحویل گندم به دولت واکنش نشان خواهند داد، مگر آنکه دولت با متصل شدن به اهرم‌های دیگر گندم را از کشاورزان جمع‌آوری کند.

به منظور اطلاع از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی فارس در راستای خرید تضمینی گندم به سراغ مدیر امور زراعت این سازمان رفته ایم.

کشاورزان مناطق مرکزی و سردسیر تنها ۵۰ تا نهایت ۶۰ درصد گندم تولیدی خود را تحویل مراکز خرید داده‌اند

احمد دهقان در ابتدا به میزان تولید گندم در استان فارس اشاره کرد و گفت: در سال زراعی که گذشت ۲۶۷ هزار هکتار گندم آبی و ۱۴۵ هزار هکتار گندم دیم کشت شده است و بعد از چندین سال یعنی از سال ۱۳۸۵ تاکنون این اولین باری بود که بیش از ۹۹ درصد آنچه که کاشته شده را برداشت کردیم به همین خاطر پیش‌بینی می‌کردیم که بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شود که به یاری خدا این مهم در حال محقق شدن است.

دهقان در ادامه،افزود: تا الان که حدود ۹۵ درصد از گندم آبی و ۷۹ درصد از گندم دیم برداشت شده قریب به یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن گندم تولیدی داریم که حدود ۹۰۰ هزار تن آن تحویل مراکزخرید شده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که سازمان جهاد کشاورزی در راستای خرید تضمینی گندم چه کاری انجام داده است، گفت: ما هم مثل کشاورزان معتقدیم که قیمت گندم باید بیش از این قیمت تعیین شده باشد هرچند در سال زراعی که گذشت نسبت به سال قبل از آن افزایش قیمت خوبی اتفاق افتاد اما با توجه به تورمی که به وجود آمد و افزایش دیگر محصولات و کالاها نه رضایت کشاورز حاصل شد نه ما که متولی تولید هستیم.

دهقان همچنین ابراز داشت: گرچه ما نیز از این قیمت ناراضی هستیم اما با توجه به مسائل و مشکلاتی که کشور با آن مواجه است شورای اقتصاد قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان را مصوب کرد که این عدد در اوایل خرید تضمینی از شهرستان های گرمسیری تقریباً کمی قابل قبول تر بود و برای کشاورزان ایجاد انگیزه می کرد، به همین لحاظ کشاورزان مناطق گرم مثل لار، لامرد، مهر و...تقریباً بیش از ۸۵ درصد گندم خود را تحویل مناطق خرید گندم دولتی دادند.

او ادامه داد: به مرور زمان که به سمت مرکز استان و شهرستان های سردسیر که اکنون زمان برداشت آنها است،پیش رفتیم، نارضایتی از مبلغ ۲۵۰۰ تومان بیشتر نمود پیدا کرده است، چرا که از آغاز کاشت و برداشت گندم در مناطق گرمسیر تا مناطق سردسیر یک دوره 5 تا 6 ماه فاصله است و اکنون با توجه به شرایط کرونایی جامعه،وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت سایر اجناس همچنین تورم و تنش در بازار دلار این قیمت برای کشاورزان مناطق سرد و معتدل مقرون به صرفه نیست.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: کشاورزان مناطق مرکزی و سردسیر تنها حدود ۵۰ تا نهایت ۶۰ درصد گندم تولیدی خود را تحویل مراکز خرید داده‌اند.

دهقان با بیان اینکه کشاورزان مرکز و شمال استان بخشی از محصولات خود را به واسطه ها، بخشی را به کارخانجات که به طور مستقیم گندم مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند،تحویل میدهند،اظهار کرد: قسمتی هم توسط کشاورزان نگهداری می‌شود تا در سال آینده و فرصت مناسب با قیمت بهتری به فروش برسانند، همچنین عده ای هم محصول خود را به کارخانجات تولید دام تحویل می دهند تا در زمانی که جو و ذرت کمبود و گران می‌شود از گندم در تولید خوراک دام استفاده شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری وجود دارد که هم کشاورزان ضرر کمتری کنند، هم بازار متعادل شود و هم دست واسطه گرها از این بازار کوتاه گردد، عنوان کرد: از جمله اقداماتی که انجام داده ایم هرچند اندک بوده، تحویل مقداری از گندم به کارخانجات ماکارونی بود که به طور مستقیم از کشاورز به کارخانه تحویل داده شد که به این ترتیب حدود ۱۰ درصد، بالاتر از قیمت خرید تضمینی یعنی با قیمت ۲ هزار و ۸۶۰ تومان از کشاورز خریداری و پول هم نقد و مستقیم به کشاورز پرداخت شد.

او در ادامه افزود: وزارتخانه برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورز ،بحث کشت قراردادی،تولید قرار دادی و خرید کیفی را پیگیری کرده تا مصرف کنندگان بتوانند ارتباط مستقیم با کشاورز برقرار و محصول را خریداری کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اینکه به این صورت هم زنجیره تولید هم زنجیره ارزش که از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی است اجرا می‌شود، گفت: هم تا حدودی بار مالی از دوش دولت برداشته می شود.

دهقان در پایان،بیان کرد: به عقیده وزیر جدید کشاورزی، لینک شدن تولید و مصرف کننده باعث حذف واسطه‌گری و افزایش ارزش افزوده و قیمت مناسب تر برای کشاورزان است.

850 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از آن‌ها خریداری شده است

مدیر غله و خدمات بازرگانی استان فارس در خصوص خرید تضمینی گندم با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی خاصی که در استان فارس وجود دارد، طول دوره برداشت گندم ۶ ماه است،گفت: برداشت گندم را در نیمه دوم فروردین ماه از شهرستان‌های جنوبی شروع کرده و تا شهریور ماه ادامه دارد در همین راستا خرید تضمینی گندم از فروردین ماه از حوزه علامرودشت، لامرد،لار، مهر و خنج و گراش آغاز شده و تا به امروز هم تداوم دارد.

لطیف رستاد با اشاره به اینکه استان فارس یکی از استان هایی است که فرایند خرید تضمینی گندم در آن بیشترین مدت زمان را دارد،ابراز داشت: تا به امروز توانستیم 850 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را از آن‌ها خریداری کنیم که نسبت به رقم مشابه سال گذشته رشد تقریبی ۴۷ درصدی داشتیم.

رستاد با اشاره به اینکه تا کنون تعداد 29 شهرستان فارس درگیر خرید گندم هستند،عنوان کرد: تعداد مراکزی که خرید گندم را انجام میدهند117 مرکز است و از طرفی نیز تعداد کشاورزان ما هم نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته و دلیل آن هم این بوده که کشاورزان دیم کار نیر پای کار آمدند.

وی با بیان اینکه سال گذشته به خاطر کم بودن بارندگی های بهاری نتوانستیم محصولات دیم را خریداری کنیم،افزود: اما امسال به خاطر بارندگی ها، کشت دیم هم وارد عرصه کشاورزی و تعدادی به کشاورزان اضافه شد.

او با اشاره به پرداخت ۹۲ درصد از مطالبات کشاورزان،اظهار داشت: حدود یک هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده که با شرایطی که در کشور به وجود آمده و شرایط تحریم و کرونا رقم بسیار خوبی است.

مدیر عامل شرکت غله استان فارس ادامه داد: علاوه بر خرید گندم، خرید تضمینی دانه های روغنی کلزا را نیز انجام داده ایم و تا به امروز ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن کلزا از کشاورزان خریداری کردیم که نسبت به سال مشابه با رشد ۲۰ درصدی مواجه بودیم.

فرستاد به صادرات گندم به استان های دیگر هم اشاره کرد و افزود: سیاست حمل گندم برون استانی را شرکت بازرگانی دولتی ایران به عهده دارد به همین خاطر استان هایی از قبیل تهران،کرمان،یزد،سیستان و بلوچستان و... که گندم نیاز دارند به شرکت بازرگانی دولتی ایران اطلاع داده و این شرکت خود تشخیص می‌دهد که جابجایی به چه صورت باشد.

او با بیان اینکه حدود ۷۰ هزار تن گندم را به صورت جاده‌ای و ۱۳ هزار تن را به صورت ریلی به دیگر استانها صادر کرده ایم،ابراز داشت: این مقدار بر اساس برنامه ابلاغی شرکت بازرگانی دولتی ایران که به ما اعلام کرده انجام شده است.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی با توجه به اینکه نرخ گندم در کشورهای همسایه بالاتر از قیمت داخلی است از این رو بسیاری از تجار بازارهای هدف با قیمت‌های بالاتر اقدام به خرید گندم از دلالان می‌کنند و همین موضوع موجب شده تا کشاورزان تمایلی به تحویل این محصول به مراکز دولتی نداشته باشند، از طرفی آنان معتقد هستند براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، محصولات کشاورزی از جمله گندم باید در بورس کالا عرضه شود و با قیمت بازار مورد معامله قرار گیرد. این طرح که برای کشاورز و دولت مزیت‌های زیادی دارد، در شرایط کنونی می‌توانست بخشی از مشکلات کشاورزان را در این حوزه حل کند.

برچسب ها: کشاورزان ، خرید گندم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار