کد خبر: ۸۷۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ 20 July 2020
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد رسید، دارایی غیرمستقیمی‌ها قطعاً برابر و یا بیشتر از مستقیمی هاست، افت ارزش بازار بورس عربستان با انتشار خبر بستری شدن پادشاه، ارزش ذخایر ارز و طلای روسیه در یک هفته ۴.۴ میلیارد دلار بالا رفت، ماسک را کجا و چند بخریم؟ و جدید آمار از خرید تضمینی گندم را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد رسید، دارایی غیرمستقیمی‌ها قطعاً برابر و یا بیشتر از مستقیمی هاست، افت ارزش بازار بورس عربستان با انتشار خبر بستری شدن پادشاه، ارزش ذخایر ارز و طلای روسیه در یک هفته ۴.۴ میلیارد دلار بالا رفت، ماسک را کجا و چند بخریم؟ و جدید آمار از خرید تضمینی گندم را در بر دارد.

شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 900 هزار واحد رسید

امروز شاخص کل با 59770 واحد افزایش معادل 3.20 درصد به یک میلیون و 924 هزار و 798 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 15758 واحد افزایش معادل 3.20 درصد به 507 هزار و 476 واحد، شاخص کل هم وزن با 11276 واحد رشد معادل 2.25 درصد به 512 هزار و 473 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 7346 واحد رشد معادل 2.23 درصد به 336 هزار و 865 واحد، شاخص آزاد شناور با 73013 واحد افزایش معادل 3.00 درصد به دو میلیون و 510 هزار و 386 واحد، شاخص بازار اول با 46215 واحد افزایش معادل 3.31 درصد به یک میلیون و 443 هزار و 689 واحد و شاخص بازار دوم با 98478 واحد افزایش معادل 2.71 درصد به 3 میلیون و 729 هزار و 690 واحد رسید.

در پیش گشایش چند نماد با صف خرید رو به رو بودند؟/ ورود شاخص کل به کانال یک میلیون و 900 هزار واحدی

در پیش گشایش چند نماد با صف خرید رو به رو بودند؟/ ورود شاخص کل به کانال یک میلیون و 900 هزار واحدی

دارایی غیرمستقیمی ها قطعاً برابر و یا بیشتر از مستقیمی هاست

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در پاسخ به این سوال که اولین شرکتی که وارد بورس می‌شود کدام است؟ گفت: اولین و دومین شرکت نداریم در حال حاضر نزدیک به ۲۰ شرکت مدارکشان برای ارسال به ثبت آماده است و ۱۰ شرکت دیگر هم در حال تهیه اقدامات نهایی هستند به اعتقاد ما باید فرایند ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس به نحو همزمان انجام شده تا حقوق سهامداران رعایت شود و تقدم و تأخری برای ورود نداشته باشیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا ارزش سهام عدالت افرادی که روش مستقیم انتخاب کرده‌اند با کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند متفاوت است یا خیر گفت: ارزش سهام عدالت کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند برابر و یا به دلیل دارایی‌های دیگر برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، بیشتر از سهام عدالت کسانی است که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند. سخنگوی کانون شرکت سرمایه گذاری استانی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از ورود شرکت‌ها به بورس چه زمانی است، گفت: به نظر بنده اگر تدبیری در سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی و کانون شرکت‌های استانی باشد تمام شرکت‌ها را شهریور ماه در بورس پذیرفته شده خواهیم دید. حیدری در خصوص اینکه آیا امکان مشاهده ارزش سهام عدالت برای کسانی که روش آزادسازی غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند نیز فراهم است یا خیر گفت: تعداد سهام سهامداران نمایان است اما ارزش سهام به دلیل اینکه بعد از انجام افزایش سرمایه این ارزش مشخص خواهد شد قابل رؤیت نیست. /مهر

افت ارزش بازار بورس عربستان با انتشار خبر بستری شدن پادشاه

شاخص کل بورس عربستان در معاملات امروز با انتشار خبر بستری شدن پادشاه عربستان در بیمارستان، 2.08 درصد کاهش یافت و به 7268.72 واحد رسید. صبح امروز، دیوان سلطنتی عربستان اعلام کرد پادشاه این کشور برای انجام معاینات پزشکی به بیمارستان منتقل شده است اما جزئیاتی در مورد شرایط سلامتی وی ارائه نکرد. مبادلات تجاری در روز جمعه در بحبوحه یک کاهش گروهی بیشتر بخش‌ها از جمله انرژی، حمل و نقل و بانکی منفی شد. ارزش سهام آرامکو 0.9 درصد، ارزش سهام سابیک، بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی منطقه 1.7 درصد کاهش یافت. و در عین حال، ارزش بانک الاهلی، بزرگ‌ترین بانک این کشور 0.8 درصد و بانک الراجی 1.2 درصد افت کرد. /فارس

کاهش 500 تومانی قیمت دلار

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد افت شاخص ارزی بودیم. به گونه ای که نرخ خرید و فروش دلار در صرافی های بانکی و بازار آزاد، به صورت پلکانی کاهش داشت. هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، به نرخ 21600 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 22600 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، 500 تومان کاهش نرخ دارد. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به قیمت 24100 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 25100 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز یکشنبه، 300 تومان ارزان تر شده است.

عبدالناصر همتی: آرامش به بازار ارز خواهد رسید

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی با عنوان "سخنی بامردم عزیز و فعالان محترم اقتصادی" نوشت:

«این روزها بنا به دلایلی که مشخص است، و قبلاً نیز اعلام کرده بودم، بازار ارز دچار نوسان شده است. با اقدامات در دست اجرا به تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید. این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی کنند، یا اینکه تصور می شود برای تأمین کسری و یا دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می برند، بی اساس و یک برداشت و تصور کاملاً اشتباه است. دستورالعمل جدید در خصوص نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تأمین ارز واردات کشور، چند روزی است عملیاتی شده است. در این دستورالعمل، عملاً زمینه ای برای ایجاد تراکم غیر عادی تقاضا و نيز سوء استفاده از آن باقی نمی ماند. به همین دلیل متاسفانه در مقطع دو هفتهٔ اخیر، در کنار تعلل برخی صادر کنندگان برای عرضه ارز خود، برخی از سودجویان در صدد فروش ارز به واردکنندگان به نرخهای نامتعارف بوده اند. به واردکنندگان محترم توصیه می کنم که چند روزی را تحمل کرده و از چند روز آینده، به تدریج نیاز خود را از سامانه نیما تأمین نمایند. از صادر کنندگان محترم نیز انتظار می رود در فرصت چند روز باقیمانده از فرصت ایفای تعهد، ارزهای خود را با نرخ های منطقی در بازار عرضه کنند تا خریدار لازم را داشته باشد. از صادرکنندگان عزیزی که تا امروز با برگرداندن ارز در خدمت تولید و اشتغال کشور بوده اند، قدردانی می کنم. مردم عزیز مطمئن باشند بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و اعاده ثبات، و برگشت به نرخ های تعادلی تمام تلاش خود را به کارخواهد بست.»

سکه در بازار تهران از کانال 11 پایین آمد

بازار سکه در سومین روز هفته، به دلیل کاهش نرخ ارز، با افت نسبی قیمت ها همراه شد. به گونه ای که بر اساس اعلام اتحادیه طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به قیمت 9 میلیون و 900 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش نرخ نسبت به روز قبل، 10 میلیون و 800 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 5 میلیون و 600 هزار تومان رسید و هر ربع سکه نیز 3 میلیون و 320 هزار تومان ارزشگذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز به رقم یک میلیون و 770 هزار تومان معامله شد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، 4 میلیون و 330 هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان فعالیت بازار امروز، به رقم 999 هزار تومان معامله شد. 

ارزش ذخایر ارز و طلای روسیه در یک هفته 4.4 میلیارد دلار بالا رفت

آمارهای بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد، ارزش ذخایر طلا و ارز خارجی این کشور تنها در یک هفته 4.4 میلیارد دلار افزایش یافته و به 574.2 میلیارد دلار رسیده است. این افزایش در روزهای بین 3 تا 10 جولای رخ داده و این بانک می‌گوید رشد ارزی آنها از محل تجدید ارزیابی مثبت آنها بوده است. این آمارها حاکی از آن هستند که از روز نخست سال جاری ارزش ذخایر فارکس روسیه 20 میلیارد دلار افزایش یافته است. این ذخایر روسیه در سال 2019 معادل 18.3 درصد رشد کرده است. روسیه پیش‌تر رقم 500 میلیارد دلار را برای ذخایر طلا و ارز خارجی خود تعیین کرده بود که حالا میزان آنها بسیار بیشتر از رقم هدف گذاری شده است. طی 4 سال گذشته روسیه همواره میزان ذخایر طلا و ارز خود را افزایش داده است. سال گذشته میلادی این کشور 86 میلیارد دلار به ارزش ذخایر خود اضافه کرد و در سال‌‌های 2018 و 2017 به ترتیب 33 و 55 میلیارد دلار به ذخایر روسیه اضافه شد. بانک مرکزی روسیه از طرف دیگر تلاش می‌کند تا ساختار این ذخایر را تغییر داده و سهم دلار را پایین آورده و طلا را جایگزین آن کند. سهم دلار از ذخایر ارز خارجی روسیه از 43.7 درصد در مارس 2018 به 23.6 درصد در ماه مارس سال 2019 کاهش یافته است.

افت قیمت نفت با افزایش مبتلایان جهانی به ویروس کرونا

روز دوشنبه، قیمت‌های نفت خام در حالی افت کرد که سرمایه‌گذاران نگرانند رشد مجدد شیوع کرونا در آمریکا باعث اختلال در ریکاوری بازار سوخت شود. تا ساعت ۱۳:۳۸ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲۴ سنت یا ۰.۵۹ درصد افت کرد و به ۴۰.۳۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا همین ساعت با ۲۳ سنت یا ۰.۵۸ درصد افت به ۴۲.۸۹ دلار رسید. در حالی که پس از سقوط ۳۰ درصدی تقاضا در ماه آوریل تحت تأثیر قرنطینه‌های شدید کشورها در مقابله با ویروس کرونا، اوضاع در حال بهبود و بازگشت بود، تشدید مجدد شیوع ویروس کرونا دوباره نگرانی در مورد کاهش تقاضای سوخت را افزایش داد.

ماسک را کجا و چند بخریم؟

به گفته رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) قیمت ماسک در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی باید ۱۳۰۰ تومان و در سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس ۱۵۰۰ تومان باشد و فروش بیش از این نرخ تخلف محسوب می‌شود و شهروندان می‌توانند آن را گزارش کنند.

جدید آمار از خرید تضمینی گندم

خرید تضمینی گندم در کشور تـا 30 تیرماه به 6 میلیون و 75 هزار تـن و ارزش آن به 15 هزار میلیارد تومان رسید.
 

از مبلغ وام اجاره چه خبر؟

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص میزان مبلغ ودیعه مسکن، گفت: پیشنهادهای مختلفی برای پرداخت تسهیلات موثر مطرح شده است اما در این خصوص نهادهای مالی کشور به ویژه بانک مرکزی با توجه به توان تأمین مالی و جامعه هدف جمع بندی لازم را خواهد داشت و جزئیات را اعلام خواهند کرد. وی اظهار امیدواری‌ کرد: به زودی در آینده نزدیک جزئیات و شرایط پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن اعلام خواهد شد و تا اعلام رسمی رسانه‌ها از گمانه‌زنی و ارائه برخی پیشنهادها به عنوان موارد نهایی پرهیز کنند. وی تصریح کرد: برخی رسانه روز گذشته خبری با موضوع تکذیب پرداخت تسهیلات به مستأجران منتشر کردند که این محتوا، صحت ندارد و به زودی پرداخت تسهیلات عملیاتی خواهد شد. امروز برخی ادعاها مبنی بر ارایه وام ۷۰ میلیون تومان ودیعه اجاره مطرح شده بود. /ایرنا

سرپرست وزارت صمت: تولیدکنندگان نگران نباشند

حسین مدرس خیابانی در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار با تاکید بر اینکه ارز مورد نیاز تولیدکنندگان را تحت هر شرایطی تأمین خواهیم کرد، گفت: تولیدکنندگان نگران نباشند چراکه تأمین ارز مورد نیاز تولید در اولویت کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: مقوله بازار برای مردم به لحاظ امنیت روانی و ذهنی و برای دولت فوق‌العاده مهم است و خوشبختانه متولیان بخش بازار و بزرگان تشکل‌های صنفی بارها ثابت کرده‌اند که بیشتر از همه دغدغه اداره و آرامش بازار را دارند؛ به نحوی که اصناف در دوران کرونا حماسه آفریدند و نشان دادند که بیشتر از همه به فکر مردم هستند. وی تصریح کرد: با تصمیم ستاد اقتصادی دولت، اقدام بسیار خوبی برای ترخیص و انتقال کالاهای موجود در بنادر کشور و گمرکات کشور اتخاذ شده؛ این در حالی است که همواره موضوع تأمین مواد اولیه و کالاهای اساسی در اولویت بوده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار