کد خبر: ۸۷۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 16 July 2020

شهرک انبارها جایی برای کالای قاچاق نیست

تابناک/ احداث شهرک انبارها در استان قزوین باعث می‌شود تا تمرکز کالاهای مصرفی و اساسی تحت رصد و نظارت قرار گرفته و از توزیع هرگونه کالای قاچاق جلوگیری شود.

مدت‌های مدیدی است که ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز قزوین به دنبال راهکاری بوده تا بتواند هرچه بهتر انبار کالاها در این استان را ساماندهی کند. بنابر آمارهای رسمی بیش از ۱۰ هزار انبار کالا در سطح استان قزوین شناسایی شده که تنها ۳۰۰ واحد آن در سامانه جامع انبارها به ثبت رسیده است.

هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین چندی پیش گفته بود که قرار است شهرکی به مساحت ۱۰۰ هکتار در استان برای تمرکز کالاهای اساسی در نظر گرفته شود تا همه محصولات و اجناس مورد ثبت و ربط دقیق قرار گیرند.

از سوی دیگر، به کارگیری از پلیس آزادراه استان به جای استقرار مراکز ایست و بازرسی‌های ثابت باعث شده تا عملا متولیان این حوزه شیوه سنتی برای شناسایی ترانزیت قاچاق را به کنار گذاشته و به سمت روش‌های مدرن گام بردارند.

 برای اطلاع از آخرین وضعیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان قزوین به سراغ منوچهر حبیبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین رفتیم که در پاسخ به سووالات خبرنگار ایرنا چنین پاسخ داد:

ایرنا. لطفا در خصوص پدیده قاچاق در سطح استان و اینکه آیا قزوین به عنوان مقصد کالاهای قاچاق محسوب می شود یا خیر، توضیح دهید؟

قزوین از ابعاد مختلف یک استان استراتژیک محسوب شده و موقعیت بسیار ویژه آن نیز باعث شده تا اگرچه کالاهای قاچاق درون آن توزیع نشود، اما معبری برای ترانزیت و عبور انواع کالاهای قاچاق در کشور به حساب آید.

به لحاظ موقعیت سوق‌الجیشی و جغرافیایی، نزدیکی به پایتخت و استان‌های همجوار مانند قم، البرز، گیلان و همدان، یک کانون جمعیتی ۳۰ میلیون نفری را در اطراف خود ایجاد کرده که این مساله می‌تواند برای قاچاقچیان حایز اهمیت باشد، اما در مجموع خود قزوین مقصد کالای قاچاق نیست و اعتقاد ما بر این بوده و هست که اگر تردد کالای قاچاق از استان کنترل نشود، ممکن است در آینده نزدیک با پدیده شومی به نام بارانداز قاچاق کالا در این استان مواجه شویم که باید این مساله مورد توجه جدی دستگاه‌های نظارتی و امنیتی قرار گیرد.

ایرنا. با توجه به موقعیت ویژه قزوین در حوزه ترانزیت کالاهای قاچاق در خصوص میزان کشف کالا و دستگیری قاچاقچیان طی سال جاری توضیحاتی ارایه دهید؟

خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و نظارتی، امسال نسبت به سال گذشته با افزایش کشفیات در کالاهای قاچاق روبرو بودیم تا جایی که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۳ پرونده قاچاق کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۹۷۷ میلیون تومان کشف و ضبط و تحویل مراجع قضایی استان شده است.

در همین مدت نیز ۲۸۴ قاچاقچی در استان قزوین دستگیر که از این تعداد ۲۷۹ نفر مرد و پنج زن بودند.

ایرنا. با توجه به الکترونیکی شدن عوارضی‌ها و نبود جایگاهی برای ایست و بازرسی ماموران انتظامی، چه روشی جایگزین آن شده است؟

استفاده از ایست و بازرسی برای کشف کالای قاچاق بیشتر در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به طور کلی این یک شیوه سنتی است و روش‌های مبارزه با قاچاق کالا باید مدرن و مکانیزه شود.

به نظر می‌رسد تقویت اشراف اطلاعاتی برای شناسایی کالاهای قاچاق از مبدا به مقصد و استفاده از سامانه‌های ردیابی، مطابق با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا بهترین روش برای مقابله با پدیده قاچاق است.

ناگفته نماند که استقرار و راه‌اندازی گشت پلیس بزرگراه‌ و آزادراه‌ها در استان قزوین، روشی به مراتب بهتر و کاراتر از ایست و بازرسی در شناسایی کالای قاچاق است که البته در صورت لزوم می‌توان با احکام قضایی به ایست و بازرسی در نقاط خاص اقدام کرد.

ایرنا. یکی از اقدامات ویژه برای کنترل کالاهای قاچاق، سامانه جامع انبارهای استان قزوین بود؛ این طرح تاکنون به چه مرحله‌ای رسیده و چه تعداد انبار نیز تاکنون ثبت شده است؟

بحث سامانه جامع انبارها و کنترل آن در دستور کار ستاد کل کشوری قرار دارد و متولی آن در استان‌ها نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

براساس این طرح، ماموریتی داده شده تا انبارهای کوچک و بزرگ در سطح  استان‌ها شناسایی شوند و مطابق این طرح، کالاهای موجود در انبارهای شناسایی شده به صورت برخط در اختیار مسؤولان قرار گرفته و به صورت لحظه‌ای آمارها قابل ارزیابی خواهند بود.

استان قزوین به لحاظ صنعتی و صنفی بودن به انبارهای متعددی نیاز دارد که تعداد آنها زیاد است و تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار انبار کوچک و بزرگ شناسایی شده اما هنوز به طور کل ساماندهی نشده‌اند.

جلوگیری از احتکار کالا، رصد کالاهای اساسی، تخمین موجودی انبارها براساس سامانه مرکزی، وجود اتاق فرمان و نظارت متمرکز برروی انبارها از دیگر فواید این طرح است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قزوین یکی از ۱۰ استان کشور در حوزه ساماندهی انبارهای کالا بوده که با ثبت کمتر از ۳۰۰ انبار تاکنون روند کندی در پیش گرفته است.

ایرنا. قرار بود مرکزی به عنوان شهرک انبارهای کالا در قزوین احداث شود، آیا تاکنون اقدامی در این رابطه صورت گرفته است؟

در حال حاضر همه مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی به دنبال راه‌اندازی شهرک انبارها در استان هستند و در این میان، سازمان صمت، مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی درحال جانمایی یک مکان مناسب در راستای راه اندازی این شهرک هستند.

با احداث و راه‌اندازی این شهرک، هر کالایی بیرون از این مکان توزیع شود، به نوعی کالای قاچاق شناخته شده و مستحق برخورد قانونی است و به نوعی می‌توان گفت هیچ کالایی در استان بدون شناسنامه نخواهد بود.

ایرنا. آیا کالاهای تولیدی استان قزوین هنوز به سایر نقاط داخل و خارج کشور قاچاق می‌شوند؟

نوسانات نرخ ارز، ارزان بودن برخی کالاها مانند گندم، دام و سوخت نسبت به کشورهای همسایه باعث شده تا همواره توزیع خارج از شبکه یا قاچاق کالا داشته باشیم.

دولت در سال جاری قیمت خرید تضمینی گندم را ۴۷ درصد افزایش داده و از ۱۷۰۰ تومان برای هر کیلوگرم آن را به ۲۵۰۰ تومان رساند تا اشتیاق کشاورزان برای خروج گندم از استان‌ها کاهش یابد، با این حال عده‌ای سودجو همیشه سعی در فریب دادن کشاورزان دارند و می‌خواهند با اعلام قیمت بالا، کالاهای زراعی را از استان خارج کنند.

لازم به ذکر است تا دهم تیرماه جاری دولت با تمام کسانی که گندم‌های خود را در اختیار مراکز خرید تضمینی گندم قرار داده‌اند، تسویه حساب کرده و پول همه را پرداخت کرده است.

سیاست دولت در گام نخست پیشگیری است زیرا هزینه مقابله بسیار بالا بوده و برای پیشگیری نیز باید فرهنگ‌سازی و جریان سازی مناسبی از سوی رسانه ایجاد شود.

ایرنا. در سال جهش تولید سیاست دولت برای مبارزه جدی با پدیده قاچاق چیست؟

ارتقا سامانه‌های الکترونیکی مانند تجارت آسان، جامع گمرکی، جامع انبارها، سامانه هوشمند نظارتی در جاده‌ها به خصوص راه‌های ارتباطی برون شهری، ساماندهی وانت بارها، طرح پلاک کوبی دام، طرح پیمایش سوخت و پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی از عمده برنامه‌ها و اقدامات دولت برای کاهش کالای قاچاق است.

از ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی موجود در استان قزوین تا همین چند سال پیش هیچ کدام پلاک نداشتند و نمی‌توانستیم میزانی از مصرف سوخت آنها داشته باشیم اما در ادامه و با همکاری نیروی انتظامی و سازمان جهاد کشاورزی اقدام به شماره گذاری آنها کردیم و تاکنون نیز بیش از ۵ هزار دستگاه از این ماشین آلات پلاک گذاری شده‌اند.

ایرنا. سخن آخر شما با مخاطبان ایرنا:

قاچاق پدیده ای است که تولید و اقتصاد کشور را فلج می‌کند و اگر مهار نشود ضربه زیادی را به ساختار تولید یک نظام وارد می‌سازد و در نهایت فرآیند خودکفایی را به تاخیر می‌اندازد.

هم اکنون ۹ کمیته و ۴۰ دستگاه اجرایی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا فعال هستند که بیشتر فرصت و وقت مدیران آن در این حوزه به مصرف می‌رسد.

یادمان نرود که جمهوری اسلامی برای مبارزه با قاچاق کالا تعدادی زیادی از سربازان، پاسداران، نیروهای انتظامی و نظامی را نیز از دست داده و جای دارد که همه ما در این مبارزه نقش فعالی داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار