با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از همه‌گیری ویروس کرونا در استان مازندران، همچنان آمار بیماران مبتلا به این ویروس در این خطه شمال کشور بالاست و تمام ۲۲ شهرستان استان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
کد خبر: ۸۵۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸ 08 June 2020

به گزارش تابناک مازندران از ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که به طور میانگین روزانه بیش از ۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه ها بستری می شوند، آماری که به صورت میانگین همچنان حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد از بیماران بستری کرونایی کشور را تشکیل می دهد.
آمار رسمی ۲۴ ساعت گذشته این ۲ دانشگاه نیز نشان می دهد که بیش از ۳۰۰ بیمار مشکوک مبتلا به کرونا با وضعیت حاد تنفسی در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دارند، در حالی که بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، مجموع بیماران بستری در بیمارستان های ۳۱ استان کشور در این مدت به ۲ هزار و ۵۹۶ نفر رسیده است.
بررسی آماری خبرنگار ایرنا نشان می دهد که بین ۲ تعطیلات نیمه نخست خرداد ماه به طور میانگین حدود پنج درصد به بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های مازندران اضافه شده است. این آمار فزاینده با نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی و حجم بالای گردشگر پذیری استان در فصل تابستان نگرانی درمانگران را در باره احتمال شروع موج دوم این ویروس به دلیل عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی بویژه استفاده نکردن از ماسک در محافل عمومی افزایش داده است.
بسیاری از درمانگران مازندرانی بر این باورند که مردم این خطه شمال کشور که همچنان بیشترین بیماران بستری کرونایی را در مقایسه با دیگر استان های کشور در مراکز درمانی خود دارند، چنانچه همانند تعطیلات تابستانی سنوات گذشته شاهد حجم بالای مسافرت ها از اقصی نقاط ایران باشند، در دوران همه گیری ویروس کرونا ، قطعا با موج دوم این بیماری با شرایط حادتر از دور اول مواجه می شود.

آمارهای رسمی راهداری و پلیس راه مازندران هم حاکیست که در تعطیلات عید فطر حدود ۱۰ میلیون تردد خودرویی در سطح جاده های درون و برون استانی انجام شد که آمار در تعطیلات نیمه خردادماه ( ۱۳ تا ۱۷ خردادماه ) به بیش از ۱۱ میلیون تردد رسید.
براساس این گزارش در تعطیلات نیمه خرداد ماه( ۱۳ تا ۱۷ ) ۵۵۴ هزار دستگاه خودرو وارد استان شد و در همین مدت نیز ۵۳۱ هزار دستگاه خودرو از استان مازندران خارج شدند.
رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک شرط سفر
این درمانگران راهکار احتمالی کاهش ابتلا به ویروس کرونا را در استان مازندران به عنوان یکی از استان های مقصد سفر اول اکثر مسافران داخلی رعایت تمام و کمال فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در اماکن عمومی و دربسته و مواجهه گروهی می دانند تا شاید این استان بتواند موج دوم تا حدودی با همه گیری کمتری پشت سر بگذارد و خود را برای یک پاییز پر التهاب آماده کند.
عضو کمیته علمی مشورتی مبارزه کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تعطیلات دو هفته گذشته خرداد نشان داد که تا حدودی برداشتن محدودیت های اجتماعی از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا که در راستای کاهش دغدغه های اقتصادی با شرط رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی انجام شد، از سوی مردم به معنای کاهش خطر و حتی از بین رفتن ویروس کرونا تلقی شده است.
دکتر فرهنگ بابا محمودی افزود: این در حالیست که آمار ها نشان می دهد همین عادی انگاری وضعیت کرونایی در استان و تغییر رفتاری باعث شده تا آمار ابتلا به این ویروس در سطح استان مازندران نسبت به گذشته افزایش محسوسی را شاهد باشد که تداوم این روند می تواند خطرناک باشد.
این متخصص بیماری های عفونی در استان مازندران خاطرنشان کرد : وضعیت ویروس کرونا در استان نسبت به روزهای اولیه شیوع از لحاظ همه گیری تفاوت چندانی نداشته و هر گونه بی دقتی و انجام رفتارهای خطرناک بار دیگر می تواند استان را در موج ابتلا به این ویروس قرار دهد که شاید ارایه خدمات همانند دوره اول برای بسیاری از درمانگران و حتی مراکز درمانی استانی وجود نداشته باشد.
بابا محمودی اظهارداشت : ما برای مقابله با ویروس کرونا و به نوعی همزیستی مسالمت آمیز با این بیماری خطرناک قرن که به نظر می رسد تا مدت ها و شاید چندین سال مهمان ما باشد، باید پروتکل های بهداشتی شامل شستن مکرر دست ها، عدم مواجهه رو در رو ، مصافحه اجتماعی و استفاده از ماسک را در محافل و اماکن عمومی و سرپوشیده در دستور کار خود قرار دهیم و بدون رعایت این پروتکل ها حتی از منزل نیز خارج نشویم.
وی اضافه کرد : بررسی های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که واکنش ویروس کرونا در بیماران به یک گونه نخواهد بود و در برخی افراد که وضعیت ایمنی جسمی بهتری دارند، شاید تا حدودی راحت تر باشد ، ولی در اکثر افراد دوران سخت درمانی وجود دارد که شاید برخی از بیماران به دلیل وضعیت جسمی نتوانند تحمل کنند و با چنین وضعیتی باید تمام پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم.
پرهیز از سفر غیر ضرور
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت : برداشتن محدودیت ها از جمله سفر برای تفرج ،طبیعت گردی ، دید و بازدیدهای استانی نبوده و بیشتر در راستای به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد و معیشت مردم در جامعه آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند اجتماعی انجام شد و همچنان به دلیل همه گیری ویروس کرونا باید از سفرهای غیر ضرور پرهیز شود.
دکتر سید عباس موسوی افزود : اگرچه ما در استان نسبت به ماههای اول از لحاظ همه گیری ویروس کرونا ؛ وضعیت بهتری داریم ، ولی همچنان آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان بالاست به گونه ای که هم اکنون ۲۷۷ بیمار را در روی تخت های بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران داریم.
وی اضافه کرد : رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم به خصوص استفاده از ماسک به نسبت روزهای اول با هشدارهای مسوولان و اطلاع رسانی رسانه ها به نسبت گذشته روند افزایشی خود داشت و به نظر می رسد اکثر مردم رعایت می کنند، ولی انتظار داریم تا برای شکست ویروس کرونا این هشدارها از سوی تمام مردم به خصوص مسافران رعایت شود.
وی اظهارداشت : هرگونه تغییر رفتار در برخورد با ویروس کرونا می تواند استان مازندران را به موج دوم بیماری بکشاند که در صورت بروز این احتمال برگشت محدودیت های سفت و سخت وجود دارد و باید همه کمک کنیم تا شاهد این رویه نباشیم.
وی رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله شستشوی مکرر سطح ، ضد عفونی اماکن شامل ادارات ، منازل و فروشگاهها باید ادامه یابد و اصناف نیز برنامه های خود را متناسب با پروتکل های بهداشتی انجام دهند.
دکتر موسوی توصیه کرد تا شهروندانی که به خارج از منزل مراجعه می کنند در حد امکان به خصوص در مکان های سرپوشیده و تجمعی از ماسک استفاده کنند و هر ساعت یک بار دست خود را با صابون شستشو دهند تا حدودی خطر ابتلا به ویروس کاهش یابد.
نخستین بار ویروس کرونا سی ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی دو بیمار مبتلا از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از دو دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران شیوع یافت و با گذشت حدود ۱۱۰ روز همچنان حدود ۳۴۰ بیمار در بیمارستان های این دو دانشگاه بستری هستند که حدود ۱۵ درصد از مجموع بیمارانی است که در ۳۱ استان کشور بستری و تحت درمان قرار دارند.
براساس آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان هم اکنون ۲ هزار و ۵۹۶ بیمار مبتلا به ویروس کرونا با شرایط حاد تنفسی در سطح کشور تحت درمان قرار دارند که ۳۴۰ نفر مربوط به استان مازندران است.
طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت و درمان از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون نیز بیش از ۸ هزار و ۲۸۱ نفر نیز براثر ابتلا به این ویروس در کشور جان خود را از دست دادند.

 منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار