مدیران دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تاکید بر مشاهده‌نشدن موردی از بیماری انگلی فاسیولا در این استان از مردم خواستند توصیه های پیشگیری از این بیماری مانند پرهیز از مصرف سبزیجات خام و آب چشمه‌سارها را جدی بگیرند.
کد خبر: ۸۵۱۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳ 17 May 2020

موردی از بیماری فاسیولا در گلستان مشاهده نشد 

مدیران دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تاکید بر مشاهده‌نشدن موردی از بیماری انگلی فاسیولا در این استان از مردم خواستند توصیه های پیشگیری از این بیماری مانند پرهیز از مصرف سبزیجات خام و آب چشمه‌سارها را جدی بگیرند.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان روز یکشنبه گفت: این بیماری بیشتر در استان های گیلان و در حد کمتری در مازندران شایع است و تاکنون نیازی به اجرای برنامه های نظارتی و مراقبتی در گلستان احساس نشد.

سراج الدین عارف‌نیا اظهار داشت: با وجود مشاهده چند مورد از این بیماری، فاسیولا در گلستان فراگیر نیست اما این مورد نباید مردم را از رعایت نکات بهداشتی هنگام مصرف سبزیجات و آب چشمه ها غافل کند.

فاسیولا بیماری انگلی است که تخم این انگل از طریق سبزیجات محلی منتقل می شود و تاکنون مواردی از ابتلا به آن در استان های گیلان و مازندران گزارش شده است.

دکتر علی باقری مدیر گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز گفت: فاسیولا جزو چالش های گلستان نیست اما شهروندان گلستانی در حین استفاده از سبزیجات محلی، احتیاط‌های لازم در شستن، انگل زدایی و استفاده از این سبزی‌ها را جدی بگیرند و حتی‌الامکان از مصرف خام آن‌ها خودداری کرد.

رویش سبزیجات محلی و جنگلی در فصل بهار سبب می شود تا برخی از شهروندان برای بهره مندی از خواص این سبزیجات طبیعی و ارگانیک دل به کوه و جنگل بزنند و به جمع آوری سبزیجات جنگلی بپردازند .

نعنا، پونه سیرک زولنگ و اناریجه از جمله این سبزیجات است که بیشتر برای استفاده در طبخ ماهی یا به عنوان سبزیجات مکمل تولید خیار شور و ترشیجات استفاده می شود.

دکتر مریم احمدی پزشک گرگانی هم در خصوص علائم این بیماری به ایرنا گفت: فاسیولیازیس یک عفونت انگلی مشترک بین انسان، حیوان و ناشی از کرم‌های انگلی فاسیولا است که بر اثر مصرف سبزیجات محلی ،آب آلوده و جگر خام به انسان سرایت می کند.

وی افزود: فاسیولا در بیش از ۷۵ کشور بخصوص معتدل و مرطوب و مناطق پرورش عمده دام رایج است.

وی با بیان اینکه انگل فاسیولا با شست و شوی سبزی با محلول شوینده ها از بین نمی رود افزود : این انگل با پختن سبزی های محلی و خشک کردن از بین می رود، ضمن اینکه قبل از استفاده از سبزی محلی باید آن را تا ۳ روز در دمای منفی ۱۸ درجه به روش "فریز کردن" نگهداری کرد.

تب، تعریق، سرفه، درد شکم، بی اشتهایی، دردهای مفصلی، لرز، درد در ناحیه پشت، زردی و اسهال از نشانه های بیماری فاسیولا است.

دکتر احمدی ادامه داد: نوشیدن آب‌های سطحی و یا چشمه‌ها در مناطق جنگلی و کوهستانی و خوردن جگر خام از راههای اصلی آلودگی به این عفونت است.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار