کد خبر: ۸۵۰۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴ 14 May 2020

 
 
 
 


یکی از ابزارهای اصلی برای برنامه‌ریزی درست، آمار واقعی و تأییدشده است و اساساً برنامه‌ریزی بدون آمار بی‌شباهت به راه رفتن با چشمانی بسته نیست و احتمال سکندری خوردن بسیار است. به‌رغم این اهمیت  و ضرورت اما یکی از مشکلات جدی کشور و همچنین استان‌های شمالی، فقدان آمار دقیق در حوزه‌های مختلف است و قطعاً یکی از دلایل کندی ضرب‌آهنگ توسعه در این منطقه نیز همین است.
در ماجرای توزیع کمک معیشتی و به‌ویژه در مانور همدلی و کمک مومنانه که از توصیه رهبر معظم انقلاب در روز نیمه‌شعبان، شکل و رفته‌رفته شتاب گرفت و همه از دستگاه‌های اجرایی تا  نهادهای انقلابی دست به کار شدند و مومنانه تلاش کردند در ماه مبارک، سفره اقشار آسیب‌پذیر نیز رنگین باشد، یکی از مشکلات دستگاه‌های خدمات‌رسان همین بود که دسترسی آسان و اطمینان‌بخشی به آمار خانوارهای جامعه هدف خود نداشتند و حتی در نشست خبری گزارش عملکرد مشترک «ریاست دانشگاه آزاد، بسیج دانشجویی و کمیته امداد مازندران»  در این زمینه نیز از خبرنگاران خواسته شد چنان‌چه فرد یا افرادی را می‌شناسند که شایسته دریافت این کمک‌ها هستند، آنان را به دبیرخانه این برنامه واقع در بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ساری معرفی کنند.
به‌رغم اینکه آمار دقیقی از اوضاع معیشتی خانوارهای زیرخط فقر در دست نیست و یا اوضاع درآمدی برخی افراد به دلایل متعدد، مبهم است اما اشاره استاندار گلستان در این خصوص که یک سوم خانوار‌های استان به کمک‌های معیشتی «طرح همدلی» نیاز دارند، باید زنگ هشداری برای همه دستگاه‌های مسوول باشد.
هادی حق‌شناس با اشاره به این‌که رزمایش کمک مومنانه در استان در حال انجام است، گفت:  یک سوم خانوارهای گلستانی نیازمند حمایت معیشتی هستند.
استاندار گلستان در رزمایش همدلی برای ایران همدل، اظهارکرد: همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها، به طرح  مورد نظر رهبر معظم انقلاب با عنوان مواسات و همدلی مومنانه،  لبیک گفته  در این طرح مشارکت داشتند و برآوردها حاکی از این است که تا پایان این طرح ۲۰۰ هزار بسته معیشتی در استان توزیع خواهد شد.
وی افزود: حدود ۸۰ هزار خانوار در گلستان تحت پوشش کمیته امداد و حدود ۴۰ هزار خانوار نیز تحت پوشش بهزیستی هستند و این عددها قابلیت تبدیل به ۱۵۰ هزار خانوار را هم دارد.
حق‌شناس ادامه داد: این آمار نسبت به جمعیت گلستان (۴۶۰ هزار خانوار) نشان دهنده این است که یک سوم خانواده‌های گلستانی‌ها نیاز به حمایت‌های معیشتی دارند.
وی همچنین گفت: حدود ۱۰ هزار یتیم در گلستان نیاز به کمک دارند و باید در زمینه‌های معیشتی، آموزشی، مسکونی و غیره حمایت شوند تا مبادا از تحصیل باز بمانند ضمن این‌که  اگر هم‌اکنون از این تعداد کودک حمایت نشود باید در آینده بی‌شمار هزینه‌های دیگری را انجام داد.
استاندار گلستان با اشاره به تأثیرگذاری کرونا بر مشاغل، گفت: در گلستان ۱۵ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده و حدود ۱۲ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می کنند در حالی که گلستان صنعتی نیست و از خیران استان، خواست  تا به امام خود اقتدا کرده و به کمک نیازمندان بشتابند.
اگر آمار ارائه شده توسط استاندار نزدیک به درست هم باشد باز باید زنگ‌های خطر را به صدا در بیاوریم که بیش از نیمی از جمعیت استان زیر خط فقر و حتی پایین‌تر از آن هستند این در حالی است که تصور غالب بر این است که شهروندان سه استان مازندران، گیلان و گلستان بنا به دلایل اقلیمی و بهره‌مندی از فرصت‌های خدادادی بزرگ، کمتر از سایر استان‌ها دچار مشکلات مالی و معیشتی هستند.  
نگرانی ما این است که اگر اوضاع در استان گلستان این‌گونه است که بیش از نیمی از مردم یا یک‌سوم جمعیت استان، به این کمک‎ها نیاز دارند، پس اوضاع در استان‌های مرکزی و شرقی کشور چکونه است؟
نگرانی بعدی ما این است که فقر و تنگدستی، با خود انواع بیماری‌ها و نارسایی‌های فردی و تنش‌های اجتماعی، خانوادگی و روانی به همراه دارد از اعتیاد، سرقت، طلاق تا قتل و خودکشی و اگر در این زمینه  اقدامی هوشمندانه و عاجل صورت نگیرد فردای جامعه، فردای روشنی نخواهد بود.
آخرین نکته این‌که مدیران ارشد استان گلستان، مازندران و گیلان باید به این حقیقت توجه کنند که طی یک دهه اخیر، کسب و کارهای زیادی در این منطقه نابود شد و فرصت‌های بسیاری از دست رفت و هر بار نیز افرادی شغل و درآمد خود را از دست دادند و به موازات آن در همین ده سال گذشته، راهروهای ادارات‌کل دادگستری شلوغ شد و آمار طلاق روند صعودی گرفت و نزاع و دعوای خیابانی و تنش‌های روانی و قتل و خودکشی زیاد شد، اگر نگاهی آسیب‌شناسانه به موضوع داشته باشیم ارتباط معنی‌داری بین مشکلات اقتصادی و مالی مردم و به هم خوردن آرامش و ریتم سالم زندگی اجتماعی دیده می‌شود و برای مقابله با آن نباید از دادگستری به دلیل اطاله دادرسی انتقاد و یا تعداد دادگاه‌های عمومی و همچنین شعبات ویژه حل اختلاف را افزایش داد بلکه باید اقتصاد کشور را نجات داد تا  همه این مشکلات یکی پس از دیگری حل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار