رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت قم:
۱۰ مرکز تجاری پر خطر در قم شناسایی شده که در صورت رفع نشدن مشکلات ایمنی واحدهای مذکور شاهد تکرار حادثه پلاسکو خواهیم بود. از این تعداد ۴ واحد نیازمند توجه ویژه است و آگاهی لازم به اصناف مربوطه داده شده است.
کد خبر: ۷۸۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۱ 30 September 2019

به گزارش تابناک قم، محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت قم درجلسه شورای پدافند غیر عامل قم در تالار امام جواد (ع) استانداری با ارائه گزارشی از اقدام‌های صورت گرفته برای تقویت واحدهای صنفی و صنعتی این استان از نظر پدافند غیرعامل گفت: ۱۰ مرکز تجاری پر خطر در قم شناسایی شده که در صورت رفع نشدن مشکلات ایمنی واحدهای مذکور شاهد تکرار حادثه پلاسکو خواهیم بود.

وی اظهار داشت: از این تعداد ۴ واحد نیازمند توجه ویژه است و آگاهی لازم به اصناف مربوطه داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع ایمنی واحدهای صنفی قم را با جدیت پیگیری می کنیم، بیان داشت: در این خصوص شورای شهر و شهرداری در کنار اتاق اصناف تکالیفی دارند که باید آن را انجام دهند.

۳۵ هزار واحد صنفی و حدود ۶۰ اتحادیه زیر مجموعه اتاق اصناف قم فعالیت می‌کنند. پیش بینی می‌شود حدود هشت هزار واحد صنفی فاقد مجوز در استان مشغول به فعالیت باشند.

وی با بیان اینکه واحدهای صنفی و هیات امنای مربوطه باید همکاری لازم را داشته باشند، گفت: در صورت رفع نشدن مشکلات ایمنی واحدهای مذکور شاهد تکرار حادثه پلاسکو خواهیم بود.

ساختمان پلاسکو تهران ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۵ دچار حادثه آتش سوزی شد و پس از ساعتی فروریخت و تعدادی از آتش نشانان در این حادثه به شهادت رسیدند.

سیجانی همچنین با اشاره به دیگر اقدامات پدافند غیرعامل انجام شده در حوزه اصناف، تدارک سوخت دوم واحدهای نانوایی را از جمله آن دانست، و افزود: نزدیک به ۱۰ درصد واحدهای نانوایی قم مجهز به سوخت دوم شدند، و با اصلاح قیمتی که در روزهای آینده خواهیم داشت، انگیزه ای خواهد بود تا مابقی نانوایی های قم نیز سوخت دوم خود را انجام دهند.

۹۰۰ نانوایی در سطح استان فعالیت می کنند که ۶۰۳ نانوایی دولتی بوده و از آرد یارانه ای استفاده می کنند و بقیه نانوایی های آزاد پز هستند که تعداد کمی از آن ها بدون مجوز فعالیت دارند.

رئیس صمت قم در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات انجام شده در مورد پدافند غیر عامل واحدهای صنعتی استان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: وجود واحدهای غیر مجوز دغدغه ای است که بیش از اندازه خطرناک می باشد.

وی اضافه کرد: در نخستین گام برای مدیریت این واحدها، شرکت شهرک های صنعتی استان اقدام به شناسایی آنها نمود، و پایشی در این زمینه صورت گرفت.

وی گفت: اخیرا در راستای تعیین تکلیف این واحدها مقرر شده که در صورت عدم دریافت مجوز از فعالیت آنها جلوگیری شود.

سیجانی با اشاره به تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل برای سه شهرک صنعتی شکوهیه، محمود آباد و سلفچگان قم گفت: سازمان صمت مشاور را برای این طرح به خدمت گرفته و یک مشاور دیگر نیز از سوی رئیس شورای پدافند غیر عامل استان معرفی شده که مسئولان شرکت شهرکها درحال انعقاد قرارداد با آنان هستند.

وی با بیان اینکه هدف این طرح تاثیر پذیری واحدهای صنعتی بر یکدیگر به منظور کاهش آسیب پذیریها می باشد، افزود: شهرک شکوهیه بواسطه گستردگی واحدها و همچنین شهرک محمود آباد نیز واحدهای خاص و ویژه ای دارد که باید روی آن مطالعه شود.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

همچنین سرهنگ احمد آقانجفی مسئول پدافند غیر عامل نیروی انتظامی قم نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت های نیروی انتظامی استان در حوزه پدافند غیرعامل گفت: ناجای قم طی یک سال گذشته هشت میلیارد ریال برای پدافند غیر عامل هزینه کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار