معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گلستان از کشف سنگ مزارهای تاریخی در محله دوشنبه ای گرگان خبرداد و گفت: این سنگ قبرها هنگام بهسازی بافت تاریخی گرگان (استرآباد) کشف شد.
کد خبر: ۷۶۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 13 July 2019

به گزارش تابناک گلستان ؛ سارا اخوت با اعلام این خبر گفت : در حین عملیات مرمت بنای تکیه محله دوشنبه ای واقع در جنب بقعه ی امامزاده راضیه و مرضیه (س) ، 7 عدد سنگ قبر کشف شد که از نظر فرم به دو نوع صندوقی و ایستاده (ریشه دار) می باشد.

وی افزود : به جز یک مورد از این سنگ مزار های صندوقی که فاقد نوشته و تنها دارای دو نقش کنده ی محرابی شکل در قسمت بدنه می باشد ، بقیه ی سنگ ها دارای کتیبه هستند .

اخوت خاطر نشان کرد : سه عدد از این سنگ مزار ها تنها دارای نوشتار ساده مربوط به مشخصات متوفی بوده ، اما سه سنگ قبر دیگر علاوه بر مشخصات متوفی دارای تزئینات پرکار است .

 

وی بیان کرد : جنس این سنگ مزارها از نوع رسوبی ، رودخانه ای و یک مورد مرمر سفید بوده و دارای تزئیناتی شامل نقوش کنده ی محرابی شکل و اسلیمی و همچنین کتیبه هایی به خط ثلث و نسخ می باشد.

معاون میراث فرهنگی استان گلستان تصریح کرد :با توجه به مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان سنگ مزارهای بدست آمده مربوط به دوره های تیموری و صفوی می باشد که نمونه های مشابه آن ها در موزه ی باستان شناسی گرگان موجود است.

وی گفت : با توجه به این که در بسیاری از محلات شهر استرآباد قدیم ، گورستان هایی در پیرامون اماکن مذهبی مانند امامزاده ها ، مساجد و تکایا شکل گرفته است ، لذا به نظر می رسد این سنگ مزارها مربوط به گورستان قدیمی این محل در جوار امامزاده راضیه و مرضیه (ع) می باشد که در مرمت های دوره های متاخر تر ، از آن ها در ساخت سکوی این تکیه استفاده شده است.

اخوت یادآور شد : شورای کارشناسی برای انتقال یا نگهداری این سنگ‌های قدیمی تشکیل و تصمیم گرفته شد ، این آثار به دلیل این که بخشی از هویت وابسته به محله ی دوشنبه ای ، بنای تکیه و همچنین امامزاده می باشد، پس از مستندنگاری ، تهیه ی گزارش و همچنین ایجاد تعبیه ی مناسب قرارگیری این سنگ ها در همان محل کشف ، حفظ و نگهداری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار