خانه تاریخی فاطمی گرگان از آثار ملی ثبت شده متعلق به دوره قاجاریه (اواخر قاجار و اوایل پهلوی) برای احیا، مرمت و بهره برداری در مدت معین به مزایده گذاشته شد.
کد خبر: ۷۱۰۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶ 02 February 2019

به  گزارش تابناک گلستان ؛ علاوه بر این اثر تاریخی متعلق به استان گلستان، 19 بنای دیگر استان های کشور نیز در راستای احیا، مرمت و بهره برداری در مدت معین به بخش خصوصی واگذار می شود.

بر اساس اعلام صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی ، اطلاعات تکمیلی نحوه اجرای این طرح هفته آینده اعلام خواهد شد.

خانه امام جمعه و خانه جلال آل احمد تهران، خانه شادمان و خانه حظیره ای یزد، کاروانسرای ورده شمال ساوه ، قلعه زائر خضرخان و عمارت ملک بوشهر، قلعه دزک روستای دزک چهارمحال و بختیاری، خانه خادم باشی اردبیل، خانه بخردی اصفهان، کاروانسرای مهر سبزوار خراسان رضوی، خانه مستوفی خراسان جنوبی، خانه حشمت اللشکر، خانه میررحیمی و خانه ابراهیمی استان سمنان، حمام خان شهر سنندج ، خانه غفاری کرمان و خانه فیض مهدوی کرمانشاه از دیگر اماکن تاریخی و فرهنگی قابل مزایده است.

خانه فاطمی با زیربنای 1200 مترمربع در مورخ 25 بهمن 1380 به شماره 5421 در فهرست آثار ملی ایران متعلق به دوره ی قاجاریه(اواخر قاجار و اوایل پهلوی) به ثبت رسیده است.

ساختمان اولیه خانه تاریخی فاطمی در شهر گرگان به طور کلی از سه بنا و یک حیاط و دو ورودی تشکیل شده است .در قسمت شمالی حیاط ساختمانی وجود داشت که بخشی از آن به دلیل زلزله سال 1320 ترک برداشته و تخریب شده بود. با بررسی های میدانی و اطلاعات بدست آمده از مالک مشخص شد بنای اولیه مربوط به دوره قاجاریه بوده که به دنبال آسیب های شدید، بخشهای زیادی از آن تخریب گردید و در سال 1325 بنایی با شکل و فرمی که نشانگر معماری پهلوی بوده و چسبیده به بخشهای باقی مانده ی قاجاری ساخته شد.

بخش پهلوی به صورت دو طبقه بر روی کف کرسی و بام چوبی به صورت لمبه کوبی و سفال پوش بنا گردید. فضای داخلی اتاقها دارای شومینه که همراه با سقف اتاقها مزین به تزئینات گچبری با نقوش اسلیمی است. تنها سرداب بنا در زیر اتاق شرقی همین بخش از بنا قرار دارد.

معمار سازنده با استفاده از دو ستون با ضخامت زیاد , پله ی به فرم نیم دایره و دوباغچه در دو طرف پله به همراه در چوبی دولت و پنجره های بیضی شکل کوچک در دو طرف درب ورودی، تراس و نرده های خراطی شده و دو ستون مزدوج همراه با گچ بری ها و سرستون هایی که با مهارت زیادی مزین به گچبری شده اند موجب ایجاد معماری با عظمت و باشکوه و زیبایی در بنا شده است. در دو طرف پله دو اتاق قرار دارد که سمت راست اتاق مهمان و اتاق سمت چپ اتاق نشیمن و اتاقهای طبقه بالا تابستان نشین اهالی خانه بوده است.

بر اساس اطلاعات باستان شناسی،گمانه زنی، اطلاعات مالک خانه و همچنین تصاویر هوایی و بخشهای باقی مانده از معماری مشخص شد که در جبهه جنوبی حیاط این خانه ساختمانی وجود داشت که قدمت آن به دوره قاجاریه رسیده که به دلیل کهولت بنا در سال 1325 به طور کلی تخریب شده و فقط بخش کمی از سازه آن باقی مانده است که شامل مهتابی و بنایی در دو طبقه که محل زندگی سرایدار و انبار علوفه برای دام ها و سرویس بهداشتی بوده است.

در جبهه غربی بنای فاطمی ساختمانی دو طبقه متعلق به دوره ی قاجار قرار داشت که دارای سازه خشتی – آجری و بام چوبی و سفال پوشش با دربهای چوبی و تاقچه های متعدد بود که به دلیل آسیب های فراوان و مشکلات سازه ایی برچیده و امیدواریم که در مراحل بعدی با همان حجم و فرم اولیه بازسازی گردد.

خانه تاریخی فاطمی گرگان به مزایده گذاشته شد

منبع : سازمان میراث فرهنگی گلستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار