هر ساله میلیون‌ها نفر دچار سرماخوردگی می‌شوند و بیشتر افرد دو تا سه بار در سال سرما می‌خورند. چیزی که ما آن را سرماخوردگی معمولی می‌دانیم، معمولا یکی از ۲۰۰ گونه رینوویروس است. دارو‌های OTC یا موجود روی پیشخوان داروخانه‌ها می‌توانند علائم را تسکین داده و تاثیر سرماخوردگی بر فعالیت روزمره را کمرنگ‌تر کنند.
کد خبر: ۷۰۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 21 January 2019

  از آنجاییکه سرماخوردگی‌ها ناشی از ویروسی هستند که درمانی برای آن وجود ندارد، هیچ راه ثابتی برای پیشگیری از آنها یا برطرف کردن‌شان وجود ندارد.

اما داروهای OTC یا موجود روی پیشخوان داروخانه‌ها می‌توانند علائم را تسکین داده و تاثیر سرماخوردگی بر فعالیت روزمره را کمرنگ‌تر کنند. بیشتر داروهای سرماخوردگی، بیش از یک علامت را تخفیف می‌دهند، بنابراین شناختن شدیدترین علائم‌تان کمک زیادی به شما می‌کند که بر اساس تسکین این نشانه‌ها، داروها را انتخاب کنید.

مراقب باشید دو دارویی را که حاوی عناصر فعال مشترک هستند با هم مصرف نکنید، چون ممکن است دچار اوردوز شوید. در نتیجه عوارض جانبی بیشتری خواهید داشت یا شاید دچار مشکلات دیگری شوید. همیشه برچسب‌ روی محصول را خوب بخوانید و تاریخ تولید و انقضای دارو را چک کنید.

بهترین داروی سرماخوردگی برای سر درد سینوسی

وقتی علائم گرفتگی به سینوس‌های‌تان می‌رسند می‌توانند به کاسه سر فشار وارد کرده و راههای هوایی‌تان را مسدود کنند. سر درد سینوسی معمولا اصلی‌ترین نشانه‌ی سر درد ناشی از سرماخوردگی است. برای درمان سر درد سینوسی، باید بررسی کنید آیا دردتان ناشی از انسداد سینوس‌هاست یا انسداد خود ِ راههای هوایی بینی. ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌تواند این درد را کاهش بدهد.

یک داروی ضد احتقان مانند پزودوافدرین می‌تواند گرفتگی را برطرف کند اما شاید لازم باشد چند بار مصرفش کنید تا فشار سینوسی‌تان برطرف شود.

بهترین داروی سرماخوردگی برای آبریزش بینی

آبریزی بینی یکی از راههایی است که بدن‌تان محرک‌هایی را که راههایی هوایی را ملتهب می‌کنند دفع می‌کند. آبریزش بینی دردسرساز بوده و احساس ناخوشایندی دارد. اگر برای آبریزش بینی‌تان، داروی ضد احتقان مصرف کنید، علائم‌تان بدتر خواهند شد زیرا این داروها، ترشحات بدن را رقیق می‌کنند.

به همین دلیل، دیفن‌هیدرامین می‌تواند داروی بهتری برای کاهش آبریزی بینی باشد. دیفن‌هیدرامین یک آنتی هسیتامین است، یعنی واکنش طبیعی بدن نسبت به محرک‌ها و پاتوژن‌ها را کاهش می‌دهد. این دارو ممکن است موجب خواب آلودگی و سرگیجه شود و به همین علت بهتر است آن را در زمان خواب مصرف کنید.

بهترین داروی سرماخوردگی برای گرفتگی بینی

گرفتگی بینی می‌تواند این حس را به شما بدهد که برای گرفتن هوا مجبورید بجنگید، و ممکن است حتی بعد از برطرف شدن سایر علائم، همچنان در سینوس‌های‌تان جا خوش کند. برای کاهش گرفتگی بینی، یک داروی ضداحتقان حاوی پزودوافدرین مصرف کنید. این دارو، ترشحاتی را که بدن‌تان تولید می‌کند رقیق کرده و با کاهش التهاب راههای هوایی می‌توانید راحت‌تر نفس بکشید. فنیل افرین هم یک داروی ضداحتقان دیگر است که برای رفع گرفتگی بینی موثر است.

بهترین داروی سرماخوردگی برای تب و بدن درد

تب و بدن درد ناشی از التهاب در بدن هستند. درمان التهاب می‌تواند از درد و تب کم کند. تب و بدن درد با ایبوپروفن به خوبی درمان می‌شوند. ایبوپروفن مانند ناپروکسن یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی است. استامینوفن نیز یک داروی مسک دیگر است که می‌تواند تب و بدن درد را تخفیف بدهد.

بهترین داروی سرماخوردگی برای سرفه و گلو درد

اگر علت گلو دردتان سرفه است باید دارویی مصرف کنید که دکسترومتورفان داشته باشد. دکسترومتورفان به کنترل سیگنال‌هایی که مغز برای سرفه کردن به بدن می‌فرستد کمک می‌کند. این دارو می‌تواند علائم سرفه‌‌های‌تان را کاهش داده و در نتیجه گلو درد را تسکین بدهد، اما علت سرفه را درمان نخواهد کرد.

برخی از داروهایی که حاوی دکسترومتورفان هستند دارای عنصری به نام گایافنزین نیز هستند. این عامل، ترشحات را رقیق کرده و باعث می‌شود سرفه‌های‌تان خلط دار شوند، یعنی سرفه می‌کنید تا ترشحات چسبناکی که ناراحت‌تان می‌کنند خارج کنید.

بهترین داروی سرماخوردگی برای شب و وقت خواب

آنتی هیستامین‌ها می‌توانند سرفه را قطع کرده و ضمنا خواب آلودتان کنند. داروهایی که حاوی آنتی هیستامین، دوکسیلامین یا دیفن‌هیدرامین هستند کمک‌تان می‌کنند زمانی که سرماخورده‌اید راحت‌تر بخوابید.

بهترین داروی سرماخوردگی برای کودکان و نوزادان

در مورد درمان سرماخوردگی کودکان و نوزادان باید با پزشک مشورت کنید. از دادن خودسرانه دارو به بچه‌های کوچک خودداری کنید.

وزن و سن و رشد و شدت علائم کودک‌تان به پزشک کمک می‌کند نوع دارو و دوز مصرفی آن را مشخص کند. اگر کودک کمتر از 6 ماه داشته باشد برای پایین آوردن تب و تسکین ناراحتی‌ او، استامینوفن کافیست. گرفتگی، سرفه، گلو درد و سایر علائم نیز با راهکارهای خانگی نیز قابل کنترل‌اند. استفاده‌ی بیش از اندازه از داروهای سرماخوردگی برای کودکان می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد. انواع ایبوپروفن، آنتی هیستامین و ضدسرفه‌هایی که مناسب کودکان هستند نیز برای بچه‌های دو سال و بالاتر در داروخانه‌ها در دسترس‌اند. برای بچه‌های بزرگتر از یک سال نیز می‌توانید از عسل به عنوان ضد سرفه استفاده کنید.

بهترین داروی سرماخوردگی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

دارهای ضداحتقان ممکن است برای آنهایی که فشار خون بالا دارند خطرناک باشند. توصیه می‌شود این افراد از مصرف داروهایی که حاوی عناصر فعال زیر هستند اجتناب کنند:

پزودوافدرین
افدرین
فنیل افرین
نفازولین
اکسی متازولین

افراد دچار فشار خون بالا می‌توانند از یک اکسپکتورانت مانند دکسترومتورفان استفاده کنند و به دنبال داروهای OTC باشند که مخصوص افراد دچار فشار خون بالا تولید و ساخته شده‌اند. اگر درمورد تداخل داروهای سرماخوردگی با داروی فشار خون‌تان مطمئن نیستید با پزشک‌تان مشورت کنید.

راهکارهای طبیعی برای سرماخوردگی

برای تسکین علائم سرماخوردگی‌تان راههای خانگی زیر را امتحان کنید:

خوب استراحت کنید

خواب و استراحت، مهمترین چیزی است که به بدن‌تان در مبارزه با سرماخوردگی کمک می‌کند.

آب کافی بنوشید

هیدراته نگه داشتن بدن با آب یا دمنوش‌های گیاهی، ترشحات را رقیق کرده، گرفتگی را برطرف کرده و به بدن در جنگ با ویروس‌ سرماخوردگی کمک می‌کند.

بخور آب داغ بدهید

استنشاق بخار آب داغ، ترشحات را آبکی کرده و کمک‌تان می‌کند راحت‌تر نفس بکشید.

از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

استفاده از دستگاه بخور سرد یا رطوبت ساز در اتاقی که در آن می‌خوابید به پاکسازی راههای هوای‌تان کمک می‌کند.

مکمل روی

مکمل روی به سیستم ایمنی‌تان کمک می‌کند و می‌تواند از طول مدت بیماری بکاهد.

عسل

عسل، گلو را نرم می‌کند و از سرفه را تسکین می‌دهد.

سیر

سیر خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضدمیکروبی دارد و از سیستم ایمنی‌تان حمایت می‌کند. مکمل سیر، غره غره کردن با عصاره سیر و یا حتی خوردن سیر خام، دوره‌ی بهبودی‌تان را سرعت می‌دهد.

آنتی بیوتیک‌ها برای سرفه و سرماخوردگی

برترین ها :آنتی بیوتیک‌ها کمکی به درمان سرماخوردگی نمی‌کنند، بلکه Tقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کنند. سرماخوردگی‌ها عموما منشا ویروسی دارند. اگر دچار عفونت ثانویه باکتریایی شدید، خودردمانی نکنید؛ پزشک‌تان باید در مورد نوع درمان‌ شما تصمیم بگیرد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار