زلزله 6.4 ریشتری کرمانشاه به‌علت ساخت خانه‌های مقاوم روستایی و همچنین آمادگی مردم در مقابله با بحران‌های این چنینی، خسارت‌های چندانی در مقایسه با زلزله‌ مشابه به آن برجای نگذاشته است.
کد خبر: ۶۸۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱ 28 November 2018

به گزارش  تابناک به نقل ازخبرگزاری فارس ، زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه شب چهارم آذرماه حوالی سرپل ذهاب، بیشتر شهرستان‌های استان کرمانشاه را به شدت لرزاند.

این بزرگترین پس‌لرزه بعد از زلزله یک‌شنبه شب 21 آبان‌ماه سال گذشته بود که 31 ثانیه به طول انجامید ولی تلفاتی برجای نگذاشت تنها 729 نفر که براثر ترس از زلزله و فرار، به صورت جزیی مصدم شدند، البته اکثر به صورت سرپایی مداوا و تنها 17 نفر در بیمارستان‌های کرمانشاه، سرپل‌‌ذهاب و اسلام‌آباد غرب بستری هستند که حال عمومی این تعداد هم مساعد گزارش شده و طی امروز و فردا نیز ترخیص می‌شوند.

*مقایسه خسارت‌های زلزله 6.4 ریشتری کرمانشاه با نمونه‌های مشابه آن در کشور

شواهد حاکی از آن است، زلزله‌های مشابه به زلزله چهارم آذرماه کرمانشاه در طول تاریخ در ایران یک شهر را ویران کرده که در این زمینه می‌توان به عنوان نمونه به زلزله 6.4 ریشتری اهر و ورزقان اشاره کرد که 306 فوتی، 500 زخمی و 18 هزار و 500 واحد تخریبی بر جای گذاشت و یا می‌توان با یادآوری زلزله 6.6 ریشتری بم از کشته شدن 30 هزار نفر، مصدومیت 36 هزار نفر و تخریب 20 هزار واحد نام برد.

مردم آسیب‌دیده زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه، علت را ساخت خانه‌های مقاوم روستایی و همچنین در آمادگی هر لحظه‌ای مردم در مقابله با بحران‌های این چنینی توصیف می‌کنند.

مرم غرب استان کرمانشاه، مقام‌سازی واحدهای مسکونی را به بهای یک تجربه تلخ (زلزله 7.3 ریشتری) با نظارت مهندسان ناظر به خوبی رعایت می‌کنند.

*اعزام 78 تیم ارزیاب به 12 روستای کانون زلزله

پس از وقوع زلزله، 78 تیم چهار نفره در قالب تیم‌های ارزیابی، امداد و نجات، سگ‌های زنده‌یاب به 12 روستای کانون زلزله استان کرمانشاه در شهرستان‌های قصرشیرین و گیلان‌غرب اعزام شدند که تاکنون گزارشی از تخریب منازل نوساز و بازسازی شده نداده‌اند، تنها 180 واحد از نوع تعمیری در این روستاها شناسایی شده است.

البته ارزیابی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده هنوز ادامه دارد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آمادگی خود را در راستای اعطای تسهیلات به واحدهای آسیب دیده برای بازسازی و تعمیر اعلام کرده است.

*پای‌کار بودن به موقع دستگاه‌های خدمات‌رسان

دستگاه‌های خدمات‌رسان از همان دقایق اولیه پای کار بوده‌اند، اقلام غذایی و زیستی 72 ساعته از سوی جمعیت هلال احمر در وهله نخست بین اهالی 13 روستای واجد دریافت کمک‌های امدادی توزیع شده، اسکان اظطرای(چادر) آن‌ها به پایان رسیده و به زودی اقلام یک‌ماه غذایی و زیستی نیز بین آسیب‌دیدگان این زلزله توزیع می‌شود.

*کدورت از آب روستاهای زلزله‌زده رفت

آب آشامیدنی در شبکه توزع آب 146 روستای شهرستان‌های دالاهو، گیلان‌غرب، سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی سالم است این خبر امروز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه به جمعیت 190 هزار نفری ساکن این روستاها بوده است.

آنطور که فرامرز شوهانی می‌گوید، 9 مجتمع آبرسانی دچار کدورت آب شده بودند که اکنون این مشکل مرتفع شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارند.

گفتنی است، طی این 2 روز توسط 20 تانکر آب به روستاهای آسیب‌دیده آبرسانی سیار انجام شده است.

*اجرای عملیات نشت‌یابی 500 کیلومتر شبکه گاز در مناطق زلزله‌زده

مناطق زلزله‌زده 6.4 ریشتری استان کرمانشاه هم‌اکنون در راستای خدمات زیرساختی مخابرات، برق، آب وگاز مشکل خاصی ندارند عملیات نشت‌یابی 500 کیلومتر شبکه گاز این منطقه نیز توسط اکیپ‌های کمکی از شرکت گاز استان‌های کردستان و همدان همچنان در حال انجام است.

بنا بر گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، آرد مورد نیاز تمامی واحدهای خبازی شهرستان‌ها آسیب‌دیده از این زلزله شدید، تامین و با تایید فرمانداران و اتحادیه خبازان توزیع می‌شود.

 

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار