استاندار گلستان با اشاره به آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران اظهار کرد: نرخ بیکاری تابستان سال ۱۳۹۷ در استان گلستان 8.9 درصد بوده که در مقایسه با نرخ بیکاری تابستان سال قبل که 11.6 درصد بود، 2.7 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۷۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶ 05 November 2018

به گزارش تابناک گلستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، دکتر سید مناف هاشمی تصریح کرد: این کاهش نرخ بیکاری در استان گلستان در حالی است که نرخ بیکاری در کل کشور از 11.5 درصد در تابستان سال گذشته با 0.7 افزایش به 12.2 در تابستان سالجاری رسیده است.
 وی افزود: بررسی نرخ بیکاری استان ها در تابستان دو سال نشان می دهد که در 20 استان شاهد افزایش نرخ بیکاری و در 10 استان شاهد کاهش نرخ بیکاری بوده اند و در یک استان نرخ بیکاری ثابت بوده است، ضمن آنکه میانگین نرخ بیکاری کشور نیز افزایش داشته است.
استاندار گلستان خاطر نشان کرد: گلستان در سال گذشته بر اساس سامانه رصد تعهد ایجاد 19400 شغل را داشته اما توانست با مدیریت ویژه بیش از 22 هزار شغل ایجاد نماید .
دکتر هاشمی یادآور شد: در سال جاری نیز علی رغم تعهد خواسته شده از سوی دولت مبنی بر ایجاد 20 هزار شغل، مدیریت استان ایجاد 30 هزار شغل را متعهد شده و تا کنون بیش از 15 هزار شغل ایجاد شده است.
وی گفت: پرداخت تسهیلات رونق تولید (ازطریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید) از ۴۰ میلیارد تومان در ۶ ماهه اول سال 1396 به حدود 1200 میلیارد تومان تا پایان تابستان 1397 رسیده و جذب بیش از 120 درصدی اعتبار تخصیص یافته از اشتغال پایدار روستائی و عشایری، نقش غیرقابل انکاری را در کاهش نرخ بیکاری ایفا نموده است.
وی افزود: انتظار می رود با تداوم تسهیلات پرداختی از محل رفع موانع تولید، اعتبارات پرداختی مستقیم بانک ها به واحدهای تولیدی، اعتبارات طرح اشتغال فراگیر و تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستائی و نیز کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرائی طرح های با سرمایه گذاری بالغ بر 5000 میلیارد تومان، شاهد تداوم رشد اشتغال در استان باشیم.
لازم به ذکر است بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، بیشترین کاهش نرخ بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری با 4.1 درصد اتفاق افتاده و پس از آن استان های همدان، خراسان جنوبی و گلستان به ترتیب با 3 و 2.8 و 2.7 درصد بیشترین کاهش نرخ بیکاری را داشته اند.
گفتنی است نکته جالب توجه در تحلیل نرخ بیکاری استان این است که هرچند نرخ مشارکت اقتصادی استان از 36.8 درصد در تابستان ۱۳۹۶ به 37.9 درصد در تابستان ۱۳۹۷ افزایش یافته که نشان دهنده افزایش تعداد افراد ورودی به بازار کار است این کاهش نرخ بیکاری اتفاق افتاده است و در صورتی که نرخ مشارکت اقتصادی ثابت می ماند شاهد کاهش بیشتری در نرخ بیکاری می بودیم.
شایان ذکر است تحرک مدیریت اقتصادی استان در یک سال گذشته و جهش چشمگیر در تخصیص اعتبارات رفع موانع تولید و بازسازی و نوسازی صنایع استان و به بار نشستن طرح های مشمول این طرح در تابستان 1397 و عملکرد مناسب استان در جذب اعتبارات تخصیصی از محل منابع اشتغال پایدار روستائی و عشایری می تواند از دلایل عمده کاهش قابل توجه نرخ بیکاری باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار