معاون مدیریت بحران کشور گفت: سامانه فرماندهی حادثه برای ایجاد آمادگی‌های لازم در برابر حوادث احتمالی به آزمایشی در استان قم اجرا می‌شود.
کد خبر: ۵۸۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷ 18 March 2018

به گزارش تابناک قم، مرتضی اکبرپور عصر امروز در جلسه ستاد مدیریت استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: باید طرح خطرپذیری در استان قم اجرا شود.

وی با اشاره به تجربه موفق اجرای طرح خطرپذیری در برخی از استان‌های کشور گفت: این طرح تاکنون در 6 استان کشور اجرایی شده و استان قم هفتمین استان کشور در این زمینه بوده که طرح خطرپذیری قرار است در آن اجرایی شود.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر ضرورت آمادگی مجموعه استان در برابر وقع حوادث احتمالی گفت: باید مدیران مختلف استانی آموزش‌ها توجیهات لازم در برابر بحران‌ها و شرایط خاص را ببینند تا در برابر وقوع حوادث احتمالی آمادگی‌های لازم را کسب کند.

اکبرپور با تأکید بر سطح بالای آموزش‌ها مقابله با بحران در کشور، عنوان کرد: آموزش‌هایی که در ایران درزمینهٔ مدیریت بحران انجام می‌شود به‌نوبه خود بی‌نظیر بوده که مورد توجه مسئولان سازمان ملل متحد برای الگو گیری و اجرا در کشورهای دیگر شده است.

وی تأکید کرد: سامانه فرماندهی حادثه در مدیریت بحران کشور در دست اجرا بوده که استان قم به‌عنوان استان پایلوت در این زمینه انتخاب‌شده تا در برابر وقوع حوادث با غافل‌گیری روبه‌رو نشده و آمادگی‌های لازم در برابر آن‌ها ایجاد شود.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: باید مشخص شود که برآیند مدیریت بحران کشور در چه مرتبه‌ای قرار دارد که به نظر می‌رسد جایگاه مدیریت بحران در کل مناسب و مطلوب نیست، پیشرفت‌های فروانی درزمینهٔ نیروی انسانی و تجهیزات مدیریت بحران کشور ایجادشده است.

اکبرپور بابیان ویژگی‌های پیچیده مدیریت بحران در کشور خاطرنشان کرد: ارزیابی مدیریت بحران با فرایند سنجیده نمی‌شود بلکه ارزیابی مدیریت تنها در زمان حادثه‌دیده می‌شود، آشفتگی‌های موجود در زمان وقوع حادثه یکی از عوامل ارزیابی‌های منفی در نحوه عملکرد مدیریت بحران در کشور است.

وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین عوامل و موانع موجود درزمینهٔ مدیریت بحران عنوان کرد: پیچیدگی بحران، مراحل مختلف عملیاتی با سازوکار خاص ، ورود و حضور بی‌موقع مردم در زمان وقوع حوادث، افزایش سطح انتظارات مردم، فضای مجازی و تلقین ناکارآمدی نظام و ضعف مدیریت صحنه ازجمله این عوامل مهم است.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد:عدم تشکیل خانواده مدیریت بحران در کشور، فشار روانی علیه مدیران، عدم وجود قانون وضعیت اضطراری و عدم اختیارات لازم از عامل مهم دیگر در آشفتگی عملکرد مدیریت بحران در زمان بحران است،

اکبرپور ابراز کرد: هماهنگی‌های لازم در زمام مدیریت بحران باید توسط ستاد فرماندهی مدیریت بحران ایجاد شود، ضرورت داشته که ستاد فرماندهی مدیریت بحران برای کنترل بحران‌ها در کشور ایجاد شود.

وی تأکید کرد: عدم رصد درست اتفاقات جامعه بدون اهداف سیاسی و تشکل‌های رسمی یکی از ظرفیت‌های مهمی بوده که می‌توان در زمان وقوع حادثه از آن‌ها استفاده کرد، تشکل‌های مردم‌نهاد فروانی در کشور وجود داشته که باید از ظرفیت آن‌ها در برابر حوادث مختلف استفاده کرد، نگاه‌های سنتی را باید درزمینهٔ امداد و نجات تغییر داده و به سراغ روش‌های منطقی و اصولی رفت.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار