«محمد زاده رحماني» فرماندار شهرستان بافق در يادداشتي ضمن معرفي ظرفيت‌هاي بي‌نظير گردشگري اين شهرستان، اظهار كرد: گردشگران داخلي و خارجي عنوان مي‌‌كنند كه سفر به بافق با اين مردم با فرهنگ و مهمان‌نوازش، حال آدم را خوب مي‌كند.
کد خبر: ۵۸۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲ 18 March 2018

در اين ياداشت چنين آمده است؛‌ «بافق، سرزمين ديدني‌ها و يادگار تاريخ است كه در جنوب شرق استان يزد جاي گرفته و با استان كرمان (ايالت كارمانيا) و همچنين به نوعي با خراسان بزرگ همسايگي دارد. در گذشته آن را «بافرگ» مي‌خواندند و اسامي تاريخي و پر رمز و راز شيطور، بساب، شادكام، قطرم، آريز و غيره هنوز در منظومه جغرافيايي آن خودنمايي مي‌كند . 

از يزد كه به سمت بافق روانه مي‌شوي بعد از گذر از عرض تپه ماهورها و پستي و بلندي هايي كه از دربيد در شمال يزد تا بهادران در جنوب مهريز ادامه دارد، دشت بافق نمايان مي‌شود. دشتي كه خاستگاه تمدن بوده و در تمامي دوران‌هاي تاريخي نشانه‌هاي از آن وجود دارد . 

بافق را دارالشجاعه مي‌نامند زيرا هر گاه فرمانروايان و پادشاهان ايراني براي كشورگشايي  يا دفاع از كشور به سربازان و جنگجويان شجاع نياز داشتند، يادشان به بافق مي‌افتاد و پيك خود را روانه اين شهر مي‌نمودند . 

به شهر كه مي‌رسيد، گنبد فيروزه‌اي امامزاده عبدالله كه بسيار مورد احترام اهالي يزد و كرمان است، توجه هر رهگذري را به خود جلب مي كند؛ گنبد گردي كه معماري آن بي‌نظير است و صحن و رواق امامزاده هم با انواع امكانات، پذيراي زائرين و مسافران است . 

بافت قديم شهر كه بيشتر به معماري كرمان شبيه است تا يزد، از اصالت و تنوع قابل توجهي برخوردار است و ميدان خان، هسته مركزي آن است. جالبتر اين كه ميدان خان و ابنيه تاريخي بافق عمدتا توسط محمدتقي خان ساخته شده كه در دوران هاي افشاريه، زنديه و اوايل قاجاريه حاكم يزد بوده و اغلب بناهاي تاريخي جهان شهر يزد و از جمله باغ دولت آباد و ميدان و بازار خان نيز توسط ايشان ايجاد شده و فرزندش عبدالرضا خان هم در بافق حكومت مي‌كرده است.

بافت جديد شهر و بوستان‌ها و پارك هاي آن نيز پذيراي مسافران و گردشگران بوده و البته پارك آبشار بافق كه يكي از نورزگاه‌هاي برتر استان است، حكايت و جذابيت ديگري دارد . 

روستاهاي حاشيه شهر از جمله حاجي آباد، صدرآباد، رضائيه و فاضليه با كوچه باغ‌هاي زيبا، نخلستان‌ها و خانه باغ‌هاي تاريخي، طراوت و زيبايي خاص خود را داشته و روستاهاي و قلاع تاريخي باقرآباد و صادق‌آباد با نخلستان‌هاي با شكوه، از گذشته با شما حرف مي‌زنند . 

كمپ‌هاي كوير‌نوردي اين ديار كه از رمل‌ها و تپه ماهورهاي شني تشكيل شده، در استان يزد و كشور نظير ندارد و علاوه بر دارا بودن برنامه‌هاي سافاري و شترسواري و انواع امكانات كويرنوردي، مكان خوبي براي رصد ستارگان در شب بوده و واقعاً در شب هنگام احساس مي‌كني كه چقدر آسمان و اجرام آسماني به زمين نزديك شده‌اند كه البته اين خصوصيت كوير است و شفافيت و زلالي آسمان بافق، بر شكوه و زيبايي آن افزوده است . 

روستاهاي گردشگري قطرم(ماسوله يزد) و شادكام كه اخيراً حتي جهانگردان را نيز به خود جلب كرده‌اند از شگفتي‌هاي خيره كننده‌اي در دل كوه‌هاي شمالي و سر به فلك كشيده بافق برخوردارند و روستاهاي كوشك، گزستان، هنسك، جوزي و روستاهاي منطقه سبزدشت از جاذبه‌هاي اكوتوريستي استان يزد محسوب مي‌شوند . 

اگر به اين داشته‌ها، ظرفيت هاي ژئوتوريسم از جمله پيت معدن چغارت، منطقه حفاظت شده كوه بافق با دارا بودن انواع گونه‌هاي گياهي و جانوري، سنگاب‌هاي بيشه‌در، غارهاي شگفت‌انگيز، نيزارهاي كر و بناب و كوير دره‌انجير را اضافه كنيد، متوجه خواهيد شد كه بافق مجموعه اي از پتانسيل‌هاي توريستي اعم از آثار و ابنيه تاريخي و اكو توريستي (گردشگري طبيعي) را در خود جاي داده و به همين جهت سال به سال و روز به روز گردشگران داخلي و خارجي زيادي راهي اين سرزمين در فلات مركزي ايران مي‌شوند و خودشان عنوان مي‌دارند كه سفر به بافق با اين مردم با فرهنگ و مهمان نواز، حال آدم را خوب مي‌كند . 

اين روزها آستان مقدس امامزاده عبدالله، هتل‌ها و بوم گردي‌ها، مجموعه باصفاي آهن شهر، باغ تيتو با قنات جاري در آن، موزه‌ها، سوغات‌سراها و فروشگاه‌هاي صنايع دستي، كمپ‌هاي كويرنوردي به همراه مسئولين و متصديان دستگاه‌هاي خدمت رسان شهرستان بيشتر از سال‌هاي گذشته آماده شده اند تا پذيراي مسافران و گردشگران نوروزي باشند و خدمات متنوعي را به هموطنان عزيزمان و هم‌نوعاني كه از كشورهاي ديگر راهي بافق و روستاهاي آن مي‌شوند، ارائه دهند و يك سفر دلچسب و خاطره‌انگيز را براي آنها رقم بزنند . »

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار