معاون مدیر کل پدافند غیر عامل آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به تهدیدات موجود و نیز حادثه خیز بودن کشورمان نهادینه کردن پدافند غیرعامل به واسطه آموزش‌های لازم در جامعه لازم و ضروری است.
کد خبر: ۵۲۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹ 07 November 2017

به گزارش تابناک آذربایجان غربی:، نادر کاظمی در نشست ظهر امروز پدافند غیرعامل با بررسی ابعاد بیوتروریسم پیشگیری و مقابله با آن که در فرمانداری مهاباد برگزار شد اظهار داشت: یکی از مباحث کلی پدافند غیر عامل نهادینه کردن و فرهنگ سازی در بین آحاد مردم است تا بدین طریق آموزش های لازم را به افراد جامعه در مقابله با بروز اتفاقات و بحران‌های زیست محیطی و سایبری صورت داد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در خصوص پدافند غیر عامل بسیار تاکید داشته‌اند و در این زمینه فرموده‌اند که اگر پدافند غیر عامل نباشد تمامی دستاوردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی کشور در مدت زمان بسیار کوتاهی از بین خواهد رفت.

کاظمی خاطر نشان کرد: آموزش همگانی در بین دستگاه‌های اجرایی، اسکان اضطراری و مشخص کردن محل مناسب برای این نوع اسکان، توجه به مبحث 21 ساختمان سازی "که مشتمل بر رعایت اصول و ضوابط پدافند غیر عامل در پروژه‌های حساس و مهم استان و شهرها است"، دوگانه سوز کردن نانوایی‌ها، مجهز کردن مراکز حساس و مهمی همچون نیروگاه‌ها، بیمارستان‌ها و پتروشیمی‌ها به مولدهای برق اضطراری"که در بتوانند در مواقع وقوع بحران و قطعی برق به تولید انرژی و نیز خدمات خود ادامه دهند" از موارد مهمی است که پدافند غیر عامل در دستور کار خود دارد.

معاون مدیر کل پدافند غیر عامل استان افزود: پدافند غیرعامل مشتمل بر اقدامات پیشگیرانه در کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها و حفظ سرمایه های ملی کشور که همان افراد جامعه است و در این راستا تمامی دستگاههای اجرایی کشور وظیفه دارند نهایت همکاری را در بخش و حوزه کاری خود در قبال فراگیری و آموزش این نوع از پدافند صورت دهند.

وی ادامه داد: اداره کل پدافند غیرعامل کشور در راستای سیاست‌های کلی خود نسبت به اجرای این موضوع مهم با همکاری تمام دستگاه های مجری در همه استان‌ها و شهرستان‌ها تاکید دارد تا بدین طریق پدافند غیر عامل به صورت فراگیر در میان مردم آموزش داده شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: ساختار سازمانی پدافند غیرعامل استان با فعالیت دو قرارگاه پدافند غیر عامل زیستی و سایبری تحت نظر استاندار استان فعالیت می‌کند که مدیران دستگاه های اجرایی استان نیز در زیر مجموعه این قرارگاه ها واقع هستند در این بین 12 کارگروه مشتمل بر کارگروه آب، بهداشت و سلامت بیولوژیک، سازماندهی مشارکت مردمی، خدمات و پشتیبانی شهری، فناوری و اطلاعات سایبری، امداد و نجات و کارگروه انرژی با ریاست مدیران ادارات مربوطه تشکیل شده است که این مدیران در زمان‌های لازم و مقتضی باید راهکارهای مناسب را در حوزه فعالیت خود ارائه ‌دهند.

در ادامه رئیس گروه طرح و اجرای پدافند غیرعامل آذربایجان‌غربی نیز به خطرات و تهدیدات زیستی و بیولوژیکی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی جزء مناطقی با ظرفیت بالای کشاورزی در کشور شناخته شده است بنابراین استقرار قرارگاه پدافند زیستی در این استان از اولویت‌های اداره کل پدافند غیر عامل کشور بود که اکنون فعالیت‌های لازم را در این زمینه صورت می‌دهد.

داود آقایی در ادامه گفت: شناخت تهدیدات، رصد آنان و محاسبه میزان آسیب‌ها از جمله وظایف قرارگاه پدافند غیرعامل زیستی است.

وی به افزایش بیماری‌هایی همچون دیابت، قند خون و رشد جمعیتی منفی در استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاید یکی از دلایل افزایش میزان آمار نازایی در کشور و منطقه را همین حملات سایبری عنوان کرد زیرا که دشمن اکنون تنها به واسطه همین حملات غیرقابل مشاهده بیولوژیکی و بیوتروریسم است که می‌تواند بر جامعه و کشور ما خدشه‌ای وارد کند.

رئیس گروه طرح و اجرای پدافند غیرعامل استان ادامه داد: واردات مجاز و غیرمجاز برخی محصولات همچون روغن‌های آلوده خوراکی و سموم و کودهای کشاورزی می‌تواند در نفوذ بیماری به کشور و حملات بیولوژیکی موثر باشد.

آقایی افزود:در حال حاضر 23 میلیون نفر در کشور به بیماری‌های خاموش دچار هستند که در صورت عدم پیشگیری و مبارزه با این حملات بیولوژیکی این آمار در آینده افزایش نیز خواهد داشت.

وی جنگ‌های نامتقارن را از ویژگی‌های حملات بیولوژیکی عنوان کرد و افزود:کاهش زاد و ولد ، تهدیدات نوین بخش کشاورزی و شیلات از حملات بیولوژیکی است که کشور را دچار خود کرده است که در مقابله با آن باید به واسطه کارگروه‌های پدافند غیرعامل تدابیر موثری اندیشیده شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار