استاندار گلستان در دیدار با رئیس سازمان شیلات ایران؛
استاندار گلستان با بیان اینکه این استان ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف آبزی پروری دارد، اظهار کرد: توجه به پرورش آبزیان در گلستان اشتغال، امید و توسعه اقتصادی و گردشگری را به همراه دارد.
کد خبر: ۴۹۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۸ 17 September 2017
استاندار گلستان با بیان اینکه این استان ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف آبزی پروری دارد، اظهار کرد: توجه به پرورش آبزیان در گلستان اشتغال، امید و توسعه اقتصادی و گردشگری را به همراه دارد.

دکتر حسن صادقلو در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: گلستان جزء استان های تازه بناگذاری شده است و نیاز است ادبیات توجه به این استان با استان های قدیمی همچون مازندران و گیلان تفاوت داشته باشد.

وی افزود: امروز گلستان نیازمند توجه ویژه از طریق منابع بالادستی و توسعه زیرساخت ها در زمینه آبزی پروری است.

وی یادآور شد: ماهیان خاویاری و خاویار به عنوان برند گلستان از دیرباز مطرح بوده اما به دلیل طولانی بودن پروسه تولید امروز گرایش به تولید این محصول ارزشمند کاهش یافته که باید با پشتیبانی لازم دوباره این محصول را به چرخه اول محصولات استان بیاوریم.

استاندار گلستان رشد گلستان در تولید میگو را قابل توجه دانست و گفت: در زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تولید میگوی گلستان 230 تن بود که در حال حاضر به 1200 تن با کیفیت بالای صادرات رسیده است.

دکتر صادقلو یادآور شد: مشکلات آبزی پروری در گلستان کمتر از جنوب کشور است و نیاز است سازمان شیلات مشکلات و مسائل حاکمیتی را در راه توسعه اقتصاد آبزی پروری در استان مرتفع سازد.

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در شیلات گلستان گفت: اجرای 13 کیلومتر کانال آبرسان به مجتمع پرورش میگوی گمیشان در سال گذشته یکی از اقداماتی بود که به گفته وزیر جهاد کشاورزی یکی از مصادیق اقدامات جهادی و اقتصاد مقاومتی در کشور بود.

وی خاطر نشان کرد: تعدد آب بندان ها و وجود سدها در گلستان ظرفیتی بالقوه است که از آن می توان در توسعه صنعت آبزی پروری بهره برداری کرد.

همچنین در این دیدار معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشوربا اشاره به ظرفیت های آبزی پروی در استان گلستان اظهار کرد: پرورش میگو در گلستان فرا تر از حد انتظارات بوده است و توقعات در وزارتخانه تا این حد نبود و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

دکتر حسن صالحی پرورش میگو و ماهیان خاویاری را دو موضوع قابل گسترش در گلستان دانست و تصریح کرد: مجمتع پرورش میگوی گمیشان نقش ویژه ای در تولید، اشتغال و اقتصاد منطقه دارد و امیدواریم فضای 20 هزار هکتاری در آن منطقه جهت پرورش میگو محقق شود.

وی از رهاسازی سالانه 450 میلیون قطعه انواع بچه ماهی و میگو در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: استان گلستان با 3 مرکز تکثیر بچه ماهی جایگاه ویژه ای در سطح کشور دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید آبزیان در سال گذشته، افزود: در سال گذشته یک میلیون و 90 هزار تن از انواع آبزیان در کشور تولید شده که با صادرات بخشی از آن 412 میلون دلار ارز وارد کشور شده است.

 وی با بیان ظرفیت های بین المللی آبزی پروری کشور، خاطر نشان کرد: در بین 35 کشوری که در اقیانوس هند به صید ماهی می پردازند، جمهوری اسلامی بعد اندونزی رتبه دوم را دارد و البته ما در غرب اقیانوس هند دارای رتبه نخست صید هستیم.

وی افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته با بنیاد مستضعفان مقرر شد 100 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با همکاری آنها در سطح کشور ایجاد شود که تا کنون 30 مرزعه اجرایی شده و گلستان نیز با توجه به استعدادهای ویژه در این زمینه می تواند سرمایه گذارانی را جذب و اینگونه مزارع را ایجاد نماید.

دکتر صالحی یادآور شد: گلستان جز استان هایی است که می تواند در پرورش ماهی در قفس، پِن و ایجاد مراکز بازسازی ذخایر گام های خوبی بردارد و ما آمادگی همکاری همه جانبه با استان را داریم.

وی تصریح کرد: اگر استان برنامه هایی نظیر پرورش ماهیان در آب بندان ها، ایجاد رستوران های دریایی، توسعه مزارع خرد پرورش ماهیان خاویاری را ارائه نماید مورد حمایت جدی سازمان شیلات ایران قرار خواهد گرفت.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار