برای نخستین بار در مرکز گلستان صورت گرفت
نخستین شکایت جمعی از شهروندان گرگان از اقدامات فراقانونی شهردار سابق این شهر در حوزه مدیریت شهری، در هفته آخر مردادماه و پیش از عزل او، به دیوان عدالت اداری تحویل شد.
کد خبر: ۴۸۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴ 28 August 2017
نخستین شکایت جمعی از شهروندان گرگان از اقدامات فراقانونی شهردار سابق این شهر در حوزه مدیریت شهری، در هفته آخر مردادماه و پیش از عزل او، به دیوان عدالت اداری تحویل شد.

کوهیار گردی وکیل شهروندان گرگانی در #کمپین_مخالفان_تله_کابین_در_جنگل_ناهارخوران دراینباره به " سلامت نیوز" گفت : " چند نفر از شهروندان گرگانی در اسفندماه سال گذشته با مراجعه به دفتر بنده، درخواست کردند که برای اعتراض یه تضییع حقوق شهروندی به علت عدم رعایت قوانین شهری و محیط زیستی در پروژه های شهری گرگان، وکالت آنها را به عهده بگیرم. "

او در ادامه گفت :" مدتی است که شهروندان گرگانی، شاهد اجرای طرح ها و پروژه های پرهزینه و بدون مجوزهای قانونی توسط شهرداری گرگان هستند. پروژه هایی که نه تنها تعادل طبیعی و اکوسیستمی این شهر را به خطر می اندازد و هزینه های بسیاری را بر شانه های شهر تحمیل می کند، بلکه مشکلات شهری از جمله ترافیک را در مرکز استان گلستان بیشتر کرده و آنها را حل ناکرده باقی می گذارند که چند زیرگذر ساخته شده در گرگان از این جمله است. "

وکیل شهروندان معترض به طرح های غیرقانونی شهردار گرگان که این وکالت را به طور داوطلبانه و بدون دریافت حق الوکاله پذیرفته است در ادامه با اشاره به پروژه. جدیدی که در هفته های اخیر توسط شهرداری و بدون اخذ مجوزهای لازم آغاز شد گفت : " شهرداری گرگان پروژه جدیدی را در جاده ناهارخوران و در جوار جنگل های باستانی هیرکانی ایران کلید زد که نه تنها مجوزهای لازم را از دستگاه های متولی استان ندارد، بلکه مجوزهای قانونی شهری از جمله "مصوبه شورای اسلامی شهر" و "مصوبه کمیسیون ماده پنج" را نیز اخذ نکرده و در اصل غیرقانونی است. این پروژه به زعم کارشناسان شهری و محیط زیست، می توانست در صورت اجرا علاوه بر تخریب جنگل و تحمیل بار اضافه در منطقه، حوادث و اتفاقات جاده ای و تصادفات و ترافیک را نیز در بلوار ناهارخوران دامن بزند. بر همین اساس دادخواستی را برای اعتراض چند تن از شهروندان گرگان تنظیم کرده و با مراجعه به دیوان عدالت اداری ، شکایتی را بابت پروژه ساخت وساز غیرمجاز زیرگذر عابر پیاده و خودرو و درخواست صدور دستور موقت توقف عملیات عمرانی تنظیم و تقدیم کردیم." 

در بخشی از متن شکایت نامه آمده است: " در سال های اخیر طرح های عمرانی بسیاری با اولویت دسترسی به ناهارخوران و تسهیل دسترسی با خورو شخصی به این سرمایه خدادادی صورت گرفت که با بیشتر شدن زمان سفر و طولانی تر شدن صف های بلند در معابر "گلشهر"، "صیاد" و "ولی عصر" جنوبی گرگان، نه تنها باری از مشکلات ترافیکی شهر برنداشته بلکه بر مشکلات آن نیز افزوده است.

این ماجرا و انجام عملیات های عمرانی به صورت پیاپی ادامه یافته، به گونه ای که مسیری که می توانست سالیان سال کارآیی داشته باشد با ارائه طرح های میلیاردی ناکارآمد، نه تنها کمکی به وصعیت گره های ترافیکی نکرد، بلکه راه را بسته تر نیز نمود. از سوی دیگر با جابه جایی درختان به محیط طبیعی شهری، آسیب های فراوان و با کم شدن عرض پیاده رو و قطع ارتباط شرق و غرب در این مسیر، به اقتصاد شهری، آسیب بسیار جدی زده است. 

حال شهرداری گرگان، پس از این تجربیات تلخ، این بار به طرز شگفت انگیزی بدون اخذ مجوزهای لازم، ناگهان اقدام به شروع ساخت زیرگذر عابر پیاده و خودرو در محور ناهارخوران کرده است و این در حالی است که این نهاد حسب اطلاع موکلین، نه تنها مصوبه شورای شهر گرگان را نداشته بلکه حتی تاییدیه شورای ترافیک استان را اخذ نکرده است. به عبارت دیگر شهرداری مشغول اجرای عملیات عمرانی ای است که نه تنها مبنای قانونی و مصوبه ندارد بلکه حتی اجرای آن نیز به تایید نهادهای مسوول نرسیده است.

افزون بر ان، بر اساس مواد طرح توسعه و عمران جامع شهر گرگان مصوب 1392 اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ناهارخوران جزو حریم شهر تلقی شده و بنابراین هرگونه تحول و تغییر در آن، نیاز به اخذ مجوز مستقیم از سازمان حفاظت محیط زیست دارد. همچنین از آنجا که هدف این طرح، کنترل ترافیک شهری است اخذ مجوز از شورای ترافیک گرگان نیز الزامی بوده که حتی این مهم نیز انجام نپذیرفته است.

بنابراین شهرداری گرگان در موردی عجیب نه تنها کلیه چشم اندازی انسانی و شهری را زیرپا گذاشته است بلکه حتی خود را ملزم به اخذ مجوزهای لازم نمی داند. زیرا که نهادهای یادشده به یقین به دلایل متعدد، با آن مخالفت خواهند کرد. این طرح نه تنها کمکی به وضع موجود نخواهد کرد بلکه به صورت نقطه ای باعث افزایش سرعت مسیر و تصادف های بسیار خطرناک از قبیل واژگونی می شود. همچنین در ساعات اوج بار ترافیک، باعث پایین تر آمدن سطح سرویس دهی عمومی عمومی کاهش کیفیت تردد در مسیر خواهد شد."

این برای نخستین بار است که شکایتی در مرکز استان گلستان در حوزه مطالبه گری اجتماعی و محیط زیستی از سوی شهروندان تنظیم و به مسوولان قضایی تحویل می شود. در همین حال در مدت کوتاهی پس از تحویل این شکایت به دیوان عدالت اداری، زمزمه های برکناری شهردار گرگان و مجری طرح های خلاف توسعه پایدار به گوش رسید و در نخستین جلسه شورای پنجم شهر گرگان با رای نمایندگان شورای شهر که همگی از لیست "اتلاف شهردار" بودند از سمت خود عزل شد.

گرگان، مرکز استان گلستان، با دارا بودن 480541 نفر جمعیت که حدود %35 جمعیت استان را به خود اختصاص داده است با قرار گرفتن در جوار اکوسیستم جنگلی - مرتعی هیرکانی وضعیت ویژه و شکننده ای دارد. تراکم نسبی جمعیت در شهرستان گرگان به ازای هر کیلومتر مربع 259 نفر است که نسبت به استان که 83 نفر ثبت شده بیش از 3 برابر تراکم نسبی جمعیت را دارا ست. 

بر این اساس و برای حفظ حیات شهروندان گرگان و همچنین این اکوسیستم ها، مدیران استانی و شهری باید تمام طرح ها و پروژه های شهری خود را بنابر این مشخصه و با رعایت موازین محیط زیستی و تهیه، تدوین و اجرا کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار