رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با یادآوری تاثیر وام های رونق تولید درکاهش واحدهای راکد و توسعه فعالیت های صنعتی، گفت: رتبه استان در فضای کسب و کار از سوی مرکز پژوهش های مجلس در زمستان گذشته 13 اعلام شده که خوب بوده اما تا نقطه مطلوب فاصله دارد.
کد خبر: ۴۸۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 21 August 2017
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با یادآوری تاثیر وام های رونق تولید درکاهش واحدهای راکد و توسعه فعالیت های صنعتی، گفت: رتبه استان در فضای کسب و کار از سوی مرکز پژوهش های مجلس در زمستان گذشته 13 اعلام شده که خوب بوده اما تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

حسینقلی قوانلو اظهار داشت: استان در حوزه فضای کسب و کار از حدود 18 استان دیگر وضعیت بهتری دارد ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش می شود.

وی اضافه کرد: در مجموع فضای کسب و کار در این استان با توجه به ارزیابی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خوب است ولی به چنین وضعیتی نقد داریم و باید تلاش را برای بهبود این فضا دوچندان کنیم .

قوانلو با بیان اینکه 26 رتبه ارزش افزوده استان گلستان در سال 92 بود، افزود: این رتبه در سال 93 طبق گزارش مرکز آمار ایران 22 بوده و در سال های 94 و 95 هم طبق برآورد وزارت صنعت، معدن و تجارت به 19 و 18 رسیده است.

وی همچنین به ارزیابی وزارتخانه درحوزه شاخص های بخش صنعت و رتبه چهارم استان از لحاظ رشد اشتغال و فضای کسب و کار در سال 94 اشاره کرد و گفت: در سال 95 نیز گلستان در بخش شاخص های عملیاتی فضای کسب و کار و ارائه آمار رتبه نخست را کسب کرد.

قوانلو به وضعیت صادرات کالا از استان در چهار سال اخیر اشاره کرد و افزود: صادرات کالا از استان در این مدت نسبت به مدت مشابه چهار سال قبل از65 درصد افزایش داشته است، ولی در سال 95 با کاهش در این بخش مواجه شد که به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و سیر نزولی صادرات به ترکمنستان بود.

*ایجاد 12 هزار فرصت شغلی گلستان 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: برنامه امسال این سازمان ایجاد حدود 12 هزار فرصت شغلی است که 54 درصد از پیش بینی ایجاد اشتغال در استان را شامل می شود.

وی افزود: از این تعداد 6 هزار و 300 فرصت شغلی در بخش اصناف، 5 هزار فرصت شغلی در بخش صنعت و 480 فرصت شغلی در بخش فرش دستباف مد نظر است.

قوانلو اظهار امیدواری کرد که با همراهی بانک های عامل و تزریق اعتبار ، 95 درصد از برنامه پیش بینی شده در حوزه ایجاد اشتغال عملیاتی و منجر به بهبود فضای کسب و کار استان شود.

*رتبه اول پرداخت وام رونق تولید 

وی افزود: سال قبل گلستان رتبه نخست کشوری در پرداخت وام برای رونق تولید را با همراهی بانک های عامل کسب کرد.

به گفته وی؛ بانک های عامل گلستان در قالب فعالیت و برنامه های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، 4 هزار و 700 میلیارد ریال وام برای بهره برداری و رونق تولید واحدهای با 60 درصد پیشرفت فیزیکی و نیازمند کمک برای احیای و توسعه تولید پرداخت کردند.

وی گفت: تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده امسال برای رونق تولید و بازسازی واحدها توسط دولت 30 هزار میلیارد ریال بوده که به صورت شناور بوده و با توجه به عملکرد استان ها پرداخت می شود.

به گفته قوانلو؛ اکنون 300 تا 400 واحد و طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی و یا نیازمند نوسازی گلستان در سامانه بهینه یاب برای استفاده از تسهیلات بانکی ثبت نام کرده اند که ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان 185 واحد را برای استفاده از وام به بانک های عامل معرفی کرده است. 

*کاهش 15 درصدی واحدهای راکد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت که در ابتدای دولت تدبیر و امید حدود 30 درصد از واحدهای تولیدی استان راکد بود که اکنون این رقم به 15 تا 18 درصد کاهش یافته و این سیر نزولی بیانگر رشد خوب استان در حوزه استفاده از تسهیلات رونق تولید و تلاش در جهت افزایش تولید و ایجاد فرصت شغلی است.

قوانلو افزود: اکنون در استان گلستان 950 واحد صنعتی و تولیدی فعالیت دارد.

در گلستان 3 درصد واحدهای تولیدی را صنایع بزرگ، 91 درصد را صنایع کوچک و 6 درصد را صنایع متوسط تشکیل می دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار