دومین کارگروه کمیته های تحقیقات شرکت های آب منطقه ای شمال شرق کشور با حضور روسای گروه تحقیقات کاربردی شرکت های آب منطقه ای استان های گلستان، مازندران، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی به میزبانی شرکت آب منطقه ای گلستان برگزار شد.
کد خبر: ۴۷۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ 16 August 2017
دومین کارگروه کمیته های تحقیقات شرکت های آب منطقه ای شمال شرق کشور با حضور روسای گروه تحقیقات کاربردی شرکت های آب منطقه ای استان های گلستان، مازندران، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی به میزبانی شرکت آب منطقه ای گلستان برگزار شد.  

دکتر مجتبی نوری مجری پروِژه های تحقیقاتی طرح تحقیقات کاربردی و مطالعات راهبردی حوضه های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران در این جلسه اظهار کرد: تاکید رهبری معظم انقلاب بر موضوع تحقیقات همواره بوده است و ما در کشور برای رسیدن به توسعه به ابزار تحقیقات نیاز داریم.

وی با بیان این که تا زمانی که تحقیقات در راس امور قرار نگیرد نمی توانیم چالش ها را رفع نماییم، تصریح کرد: از سال گذشته کمیته تحقیقات راهبردی در شرکت مدیریت منابع ایران شروع به فعالیت نموده است که می تواند نقش ارزنده ای در تعیین نقشه راه تحقیقات در کنار مدیریت ارشد شرکت ها ایفا نماید.

دکتر نوری با اشاره به اینکه گروه تحقیقات کاربردی در گلستان نیز کار خود را آغاز نموده است، گفت: 8 دهم درصد  اعتبارات داخلی شرکت ها مقرر است که صرف تحقیقات شود و اگر یقین بدانیم که تحقیقات هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است می توانیم حتی چالش های مالی شرکت ها را نیز با اهمیت دادن موضوع تحقیقات مرتفع نماییم و در همه جای دنیا این موضوع جواب داده است.

وی افزود: در حال حاضر احساس می شود بخش تحقیقات از فاز اجرایی عقب تر است واین در حالی است که باید بخش تحقیقات جلوتر از دیگر بخش های شرکت و یاری رسان بخش مدیریتی باشد.

دکتر نوری تصریح کرد: تلاش ما این است که ظرفیت سازی را در بخش تحقیقات افزایش دهیم و همچنین گروه تحقیقات کاربردی شرکت  ها باید در کمیته های مختلف شرکت، به ویژه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی حضور داشته باشد.

رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه با بیان این که نگرش سیستمی بر کارگروه تحقیقات حاکم شده است که می تواند منجر به اثر بخشی بیشتر شود، گفت: شرایط فعلی بخش تحقیقات چندان رضایت بخش نیست و اگر همین نگرش حاکم باشد نمی توان انتظار نتایج مناسبی داشت.

وی با بیان این که طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی پروژه استراتژیک وزارت نیرو است، گفت: بخش تحقیقات باید به کمک این پروژه بیاید و مشکلات آن را حل کند و این پروژه قطعا نیاز به بازنگری دارد.

دکتر نوری بیان کرد: استفاده از ظرفیت های دانشگاهی، توجه به طرح احیا و تعادل بخشی در بخش کمیته تحقیقات و همکاری های منطقه ای استان ها برای مشارکت در حفظ حوضه های آبریز از جمله دیگر راهبردهای بخش تحقیقات شرکت منابع آب ایران است.

در ادامه این جلسه مهندس نظری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان ضمن اشاره به وضعیت جغرافیایی استان، اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته 36 درصد  ونسبت به دراز مدت 17 ونیم درصد کاهش بارش را در استان شاهد هستیم . همچنین مخازن سدهای استان نیز در حال حاضر 49 میلیون متر مکعب معادل 17 ونیم درصد است و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 45 درصد مخازن استان آبگیری شده بود.
 
مهندس نظری در ادامه تصریح کرد: پتانسیل منابع آبی استان 2485 میلیون متر مکعب است که 1235 میلیون متر مکعب آن سطحی و 1250 میلیون متر مکعب زیرزمینی است و سرانه آب استان ما هزار و400 متر مکعب و پایین تر از سرانه کشور است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: تحقیقات در واقع تحقیق ناشناخته ها با رویه و روش مشخص است و امروز تحقیقات را به دو دسته بنیادی وکاربردی و یا کاربردی بنیادی تقسیم می کنند.

مهندس نظری افزود: در جای جای کشور هم به لحاظ دانشگاه و هم فرهیختگان ونیروی انسانی امکانات و پتانسیل فراوانی داریم که باید از این پتانسیل ها در راستای ماموریت شرکتها استفاده مناسب نماییم.  

وی تصریح کرد: هر کدام از ما چه به عنوان بخش صنعت، چه دانشگاه و چه شرکت ها باید نقش خود را به درستی ایفا نماییم و در نهایت با انسجام با یکدیگر در جهت نیل به یک هدف حرکت کنیم چرا که حرکت های جدا جدا به جایی نمی رسد.

مهندس نظری بیان کرد: انتظار ما این است از وادی دانشگاه و صنعت تومان استفاده شود چرا که هنوز در صنعت نیز ناشناخته زیاد است و بتوانیم با همکاری دانشگاه و صنعت شاهد تحقیقات کاربردی تری باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: به لحاظ نیروی انسانی در شرکت های آب منطقه ای متخصصین زیادی با تجارب 20 سال به بالا داریم که می توانند انقلابی در صنعت آب ایجاد کنند و از آنجا که اعتقاد داریم 80 تا 90 درصد کار شرکت ها مشابه است می توانیم این تجارب نیروهای فنی را به یکدیگر انتقال دهیم.

مهندس نظری با بیان اینکه مهم ترین سرمایه ما نیروی انسانی است، گفت: ما همه امانت دار مردم هستیم و باید در هزینه کردها دقت فراوان نماییم و هزینه های ما منتج به خروجی شود.مشکلات باید شناسایی و برای مرتفع شدن آن گام برداشته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان، در ادامه تصریح کرد: امروزه از منابع آب زیرزمینی بی نهایت استفاده می کنیم و باید در وادی تحقیقات در خصوص عمر کوتاه چاه ها، محدودیت منابع آبی و بحران آب و.. تحقیقات کاربردی ارائه نماییم ولی گویا هنوز به باور بحران آب نرسیده ایم.

مهندس نظری افزود: هم اکنون فضا، فرصت وامکانات برای بحث تحقیقات فراهم است و ما باید تنها نگاه خود را به این موضوع تغییر دهیم. همچنین سیستم وقت مزدی ما باید کارمزدی شود تا بتوانیم بهره وری بیشتری داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: کمیته تحقیقات شرکت از سال 85 شکل گرفت و یکی از مشکلات ما در این بخش کمبود نیروی انسانی و کمبود اعتبارات داریم که باید نیروی انسانی را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: در بخش تحقیقات اگر بخواهیم می توانیم کار کنیم و در استان طی چند سال اخیر تفاهم نامه های تحقیقاتی خوبی با دانشگاه های منابع طبیعی و گلستان منعقد شده است که امیدواریم منتج به نتایج مناسبی شود.
 


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار