گلستان پایتخت اکوتوریسم ایران / رویشگاه درختان کهنسال سرخدار دره پونه آرام گلستان / میراث زنده و شاهکار طبیعی ایران
کد خبر: ۴۷۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ 13 August 2017
گلستان پایتخت اکوتوریسم ایران / رویشگاه درختان کهنسال سرخدار دره پونه آرام گلستان / میراث زنده و شاهکار طبیعی ایران

درختان سرخدار را می توان میراث زنده وشاهکار طبیعی ایران دانست که با توجه به نوع تنوع زیستی وحفظ ذخایر ژنتیکی وبوم شناسی گونه های یگانه مهم باقی مانده ازدوران سوم زمین شناسی می باشد.

مطالعات فسیل شناسی قدمت درختان سرخدار رابالغ بر190میلیون سال می داند.

جنگل سرخدار دره  پونه آرام گلستان در شهرستان علی آباد کتول  به مساحت حدود يكصد هكتار در دره پونه آرام و  در روستای سیاه رودبار  قرار دارد و ارتفاع سرخدار در این جنگل ها به 30 متر مي رسد.

 داشتن چنين ارتفاعي براي درختان سرخدار پونه آرام سياه رودبار پديده ايست كه به لحاظ جنگل شناسي تنها در ايران و در جنگلهاي اين منطقه رخ نموده و بدين ترتيب اهميت و توجه به اين تاريخ زنده جنگل هاي هيركانين را بيشتر از همه اوقات نشان مي دهد و آنچه در گلستان میروید پدیده ای استثنایی می باشد.

پوشش گیاهی اين منطقه با عملکرد پدیده آب وهوایی، ارتفاع و موقعیت جغرافیایی و خاک منطقه ارتباط مستقیم دارد و این میان، خاک، درجه حرارت و رطوبت از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در نوع و زمان رشد گیاهان منطقه می باشد.

ویژگی های خاص این منطقه ، رویشگاه درختان کهنسال سرخدار دره  پونه آرام را به میراثی زنده و شاهکار طبیعی ایران تبدیل کرده است و با توجه به اهمیت موضوع، به جهت حفظ و حراست، پرونده ثبت اثر توسط واحد ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهیه و این اثر با طی نمودن مراحل قانونی  در سال 1395 به شماره 346 در فهرست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار