مدیر طرح ایجاد صندوق‎های خرد محلی کشور از ایجاد 90 صندوق در روستاهای گلستان توسط صندوق کارآفرینی امید خبر داد و گفت: تا پایان سال 1397 این صندوق‎ها به بهره‎برداری می‎رسد.
کد خبر: ۴۷۷۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹ 13 August 2017
 مدیر طرح ایجاد صندوق‎های خرد محلی کشور از ایجاد 90 صندوق در روستاهای گلستان توسط صندوق کارآفرینی امید خبر داد و گفت: تا پایان سال 1397 این صندوق‎ها به بهره‎برداری می‎رسد.

 اولین جلسه کارگاه آموزشی –توجیهی صندوقهای خرد محلی با حضور خانم بنی هاشم مشاور وزیر جهاد کشاورزی، کاویانی معاون بازرگانی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان، مافی مدیر طرح صندوق خرد محلی، پهلووری مدیر صندوق استان و مدیران کارشناسان صندوق و جهاد در سالن جلسات تعاون روستایی برگزار گردید.

در این کارگاه آقای پهلوروی مدیر صندوق ضمن خیر مقدم به مدعوین، گزارشی از عملکرد صندوق و اقدامات صورت گرفته در خصوص صندوق های خرد محلی عنوان نمودند.

ایشان هدف ایجاد صندوق های خرد محلی را فراهم نمودن زمینه برای تولید و کسب درآمد و توانمدسازی زنان روستایی که از توان کاری برخورداند، اما از داشتن سرمایه محرومند دانستند و بیان نمودند اعطای وام های کوچک و اسان برای انجام این فعالیت های درامد زا و زمینه سازی جهت بهره مند شدن همه افراد جامعه و اقشار ضعیف و روستاییان از حمایت ها و منابع مالی ارزان قیمت از اهداف صندوق می باشد.

 وی تقاضا محور بودن، برگزاری دوره‎های آموزشی برای مجریان پروژه صندوق‎های خرد محلی و پایداری صندوق‎ها را سه مسأله مهم در صندوق‎های خرد محلی دانستند.

همچنین در این کارگاه آموزشی خانم فرزانه مافی مدیر طرح ایجاد صندوق های خرد اظهار کرد: فاز دوم طرح ایجاد صندوق‎های خرد محلی برای ١۶ استان کشور باقی مانده است که گلستان جزو این ١۶ استان باقی مانده محسوب می‎شود.

وی با بیان اینکه طرح ایجاد صندوق‎های خرد محلی تا سال ١٣٩٧ به مرحله اجرا در می‎آید تصریح کرد: با توجه به تعداد شهرستان و روستاهای موجود در گلستان ٩٠ صندوق خرد محلی برای این استان پیش بینی شده است.

مدیر طرح ایجاد صندوقهای خرد محلی این طرح را به عنوان طرح توسعه ای عنوان کرد و افزود: صندوق‎های خرد محلی باید طوری شکل بگیرند که برای سال‎های متمادی  پایدار و مانا باشد در واقع برای شکل گرفتن طرح توسعه‎ای باید نخبگان، مدیران و همه به این فکر و مسیر اعتقاد داشته باشند.

مافی در ادامه به دلایل شکل گرفتن ایجاد صندوق‎های خرد محلی اشاره کرد و گفت: بررسی‎ها نشان می‎دهد از سال ١٣٨٠ تا ١٣٩٢ سهم کشاورزی در دهکهای پردرآمد به مراتب بیشتر از دهکهای کم درآمد است از طرفی در سال‌های اخیر فاصله بین شهر و روستا به لحاظ درآمدی در طی 15 سال به ٩٠درصد رسیده است و این یک فاجعه محسوب می‎شود چرا که با افزایش شکاف درآمدی کوچ روستایی به شهرها بیشتر خواهد شد بنابراین باید به فکر کاهش فاصله درآمدی باشیم.

وی کاهش درآمد کشاوران خرده پا، بیکاری ٧٠درصد سرپرست خانوار در دهک‎های اول را از جمله مشکلات موجود در روستاها عنوان کرد و افزود: روستاییان برای تأمین مالی و تهیه سرمایه در گردش نیازمند دریافت تسهیلات از بانک‌ها هستند با توجه به تشریفات اعطای تسهیلات و نیاز به ضامن یا وثیقه معتبر به طور معمول دریافت این گونه تسهیلات برای کشاورزان و علی‌الخصوص زنان بسیار مشکل می‎باشد بنابراین با توجه به مشکلات مطرح شده تأمین مالی خرد به عنوان راهکاری برای رفع مشکلات روستاییان محسوب می‎شود.

مدیر طرح ایجاد صندوق‎های خرد محلی خاطرنشان کرد: صندوق‎های اعتباری خرد به عنوان یک محرک اقتصادی برای کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که با مشکل تورم و بیکاری فزاینده روبرو هستند محسوب شده و در توزیع ثروت و درآمد عادلانه می‎تواند کمک شایانی داشته باشد.

مافی با بیان اینکه کوچک، کوتاه و بدون وثیقه شعار اعتبارات خرد محلی است، گفت: در این صندوق وام‎هایی با مبلغ کم و بدون وثیقه و به افراد کم درآمد ارائه می‎شود.

وی اذعان کرد: تأمین مالی خرد تور ایمنی دولت برای حمایت از فقرا و کم درآمدهاست در واقع صندوق اعتباری خرد موجب افزایش درآمد، خوداتکایی و اشتغال زنان روستایی می‎شود.

مافی در خصوص چگونگی ارائه تسهیلات صندوق‎های خرد محلی گفت: روستاییان، پس‌اندازی که حداقل آن 2 میلیون و 500 هزار تومان باشد را در صندوق به عنوان سپرده می‎گذارند بعد از ۶ ماه وام ١۵ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد پرداخت می‎شود بازپرداخت وام ٣۶ ماهه بعد از تنفس دو ماهه است، اگر صندوق خرد محلی  در بازپرداخت مشکلی نداشته باشد بعد از تسویه وام اول یک وام ١۵ میلیون تومانی دیگر به آن ارائه خواهد شد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار