مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در کشور 86 درصد و در استان 76 درصد از آب تجدید پذیر استفاده می شود و سیاست های ما باید به گونه ای باشد که استفاده از آبهای تجدید پذیر به 60 درصد کاهش یابد.
کد خبر: ۴۶۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ 16 July 2017
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در کشور 86 درصد و در استان 76 درصد از آب تجدید پذیر استفاده می شود و سیاست های ما باید به گونه ای باشد که استفاده از آبهای تجدید پذیر به 60 درصد کاهش یابد.   

مهندس علی نظری با بیان این که سرانه آب استان نسبت به کشور درحد پایین تری قرار دارد، گفت: اگر به سیاست های فعلی در بخش برداشت های آب زیرزمینی ادامه بدهیم در آینده نزدیک نگرانی های جدی تری داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه با اشاره به وضعیت منابع آبی استان تصریح کرد: امسال با کاهش 37 درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته و 19 درصدی نسبت به دراز مدت رو به رو هستیم و حجم ذخایر پشت سدهای استان نیز معادل 24 درصد کل مخازن است که نسبت به سال گذشته به یک سوم رسیده است.

مهندس نظری بیان کرد: 87 درصد تخصیص آب استان به بخش کشاورزی، 10 درصد شرب و 3 درصد نیز در بخش صنعت است و هر روز نیز تقاضا در این سه بخش افزایش می یابد.

وی با اشاره به دوره های مختلف آبرسانی گفت: دوره اول عرضه بیش از مصرف بود، دوره دوم عرضه و مصرف مساوی، دوره سوم عرضه کمتر از مصرف و دوره چهارم عرضه بسیار کمتر از مصرف و تقاضاست که باید هم عرضه و هم مصرف مدیریت شود.

مهندس نظری افزود: اگر مدیریت صحیح منابع آبی در حال حاضر صورت نگیرد، تنازعات بین دو استان دارای مرز آبی مشترک، تنازعات بین دو کشور، حق آبه بران کشاورزی و شرب، تنازع مناطق کم بارش و پر بارش وتنازع بین منافع افراد و جامعه را به دنبال دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه با بیان این که استان ما دارای تنش آبی است، گفت: مردم باید بهینه مصرف نمایند و البته ما نیز باید به عنوان امانت داران مردم می بایست سهم مردم را از بالادست در طرح ها و پروژه های کشور بگیریم و نیاز به کمک مردم نیز داریم.

وی تصریح کرد: هم اکنون 72 درصد آبهای سطحی استان با ایجاد آب بندان ها و سد ها و.. مهار شده است و با اقدامات سازه ای جدید قصد داریم بقیه آب های سطحی را نیز مهار نماییم.

مهندس نظری افزود: ساخت 4 سد و مطالعه 3 سد دیگر را در استان در حال انجام داریم و 110 میلیارد تومان نیز برای زهکشی اراضی اولویت دار استان طی دو قرارداد وبرای 18 هزار هکتار اختصاص دادیم .

وی بیان کرد: پایاب شبکه قره سو- زرینگل، طرح نجات خلیج گرگان، آبرسانی به چهار شهر استان، رپرگذاری، لایروبی و ساماندهی رودخانه های استان و مطالعات جامع آب شرب استان از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای جهت تامین منابع آبی استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه با بیان این که روش های استفاده از آب را باید را تغییر دهیم، گفت: در استان حدود 16 هزار چاه غیر مجاز وجود دارد که چاه های غیر مجاز قبل 85 طبق قانون فرم یک خوانده شده و اگر اضرار به غیر نداشته ، در مناطق ممنوعه شرب حفر نشده و در حریم چاه دیگری نباشد تعیین تکلیف می شود ولی چاه هایی که بعد 85 حفر شده باشد بسته می شوند.

وی ادامه داد: در افق 1420 سه برابر شرایط فعلی آب نیاز داریم و می بایست به سمت بازچرخانی آبهای شرب، صنعت و کشاورزی برویم و از پساب آنها استفاده نماییم و دنیا نیز به همین سمت رفته است.  

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار