مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد: خانه تاریخی خوزینی شهرستان گمیشان با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و یکصد و هجده میلیون ریال مرمت و ساماندهی می شود.
کد خبر: ۴۵۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ 03 July 2017
مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان صبح امروز 12 تیر 96 خبر داد: خانه تاریخی خوزینی شهرستان گمیشان با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و یکصد و هجده میلیون ریال مرمت و ساماندهی می شود.

مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل این دستگاه اجرایی با اعلام این خبر افزود: خانه خوزینی از خانه های قدیمی شهر گمیشان است که در خیابان قدس قرار دارد و مربوط به دوران قاجار می باشد .

او در ادامه به تشرح خانه خوزینی پرداخت و گفت: بنا در دو طبقه و با مصالح چوب اجرا شده است . این خانه دارای تراس چوبی می باشد که دور تا دور هر طبقه را فرا گرفته است که در فاصله های نزدیک ستون های چوبی به کار رفته است . هر طبقه دارای چهار اتاق جدا از هم می باشد . مسیر دسترسی اتاق ها بصورت راهروی عمود بر هم است که جهت شرقی ـ غربی و شمالی ـ جنوبی دارد.

کریمی تصریح کرد: تاکنون طرح مطالعات مرمت خانه تاریخی خوزینی زیر نظر مشاور انجام شده و در حال حاضر مرمت این خانه تاریخی زیر نظر کارشناس متخصص اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حال انجام می باشد.

او در ادامه به عملیاتی که در این فاز در حال انجام می باشد اشاره کرد و افزود: مرمت و بازسازی پایه های آجری بنا، مرمت تخته های کف بنا، مرمت تخته های کف بنا، مرمت دیوارهای چوبی بنا و پاکسازی محوطه زیر بنا از جمله مواردی است که در این فاز در حال انجام می باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خاطر نشان کرد: برای مرمت خانه تاریخی خوزینی 2 میلیارد و یکصد و هجده میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی در نظر گرفته شده است که 178 میلیون ریال آن برای مطالعات طرح و 1 میلیارد و 940 میلیون ریال آن برای مرمت و ساماندهی خانه تاریخی خوزینی هزینه خواهد شد.

"گفتنی است بافت تاریخی گميشان بعد از بافت تاریخی و باارزش گرگان بعنوان دومين شهر دراستان گلستان است كه داراي بافت تاریخی با ارزش فرهنگي است. فرم شيرواني بنا،سكوسازي،بهره گيري وسيع ازچوب ازويژگيهاي برجسته معماري شهربه حساب مي آيد. 

سبك معماري شهر به صورت معماري روسي اجرا شده است. در دوره قاجار هزاران ساختمان و مغازه از آجر سد سکندر يا الوار و تخته نراد روسي به وسيله صاحبان حرف مختلف، تجار، آلات موتوري، صاحبان صيدگاه¬ها و غيره ساخته شده است که در حال حاضر بيشتر آنها بافت قديمي شهر را که وسعت زيادي هم دارد، تشکيل مي‌دهند. بعضي مستهلک و تعدادي مانند ساختمان آجري سه طبقه حاج روحي همراه چند ساختمان در جريان سيل اترک 50 سال پيش فرو ريخته‌اند"

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار