رئیس اداره دامپزشکی گنبدکاووس از آغاز مرحله نخست طرح واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری تب برفکی دراین شهرستان خبر داد و گفت: این طرح از امروز به مدت یک ماه انجام می شود.
کد خبر: ۴۴۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ 19 June 2017
رئیس اداره دامپزشکی گنبدکاووس از آغاز مرحله نخست طرح واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری تب برفکی دراین شهرستان خبر داد و گفت: این طرح از امروز به مدت یک ماه انجام می شود.

دکتر نادر گوگلانی اظهار داشت: این طرح از امروز توسط دامپزشکی بامشارکت پنح مرکز بخش خصوصی و درمجموع توسط هشت تیم دامپزشکی انجام می شود.

وی گفت: در این مرحله واکسیناسیون 20 هزار راس گاو در دستور کار قرار دارد و تنها هزینه دوز هر واکسن که معادل 22 هزار ریال برای هر راس گاو است، از دامدار دریافت می شود. 
گوگلانی اضافه کرد: هزینه دریافتی به دلیل وارداتی بودن واکسن است که سال گذشته نیز از آن استفاده شد و خوشبختانه موثر بوده و تاکنون هیچ موردی ازبیماری تب برفکی درمنطقه مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: مرحله دوم و سوم واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری تب برفکی در فصل های پاییز و زمستان انجام می شود.

رئیس دامپزشکی گنبدکاووس در خصوص بیماری تب برفکی و روش های انتقال ویروس آن یادآور شد: ویروس این بیماری در شرایط هوای سرد و رطوبتی از دام های مبتلا به دیگر دام ها منتقل می شود.

گوگلانی افزود: این بیماری در ناحیه دهان دام های مبتلا، برفک هایی ایجاد می کند که در دام های بالغ سبب کاهش شدید وزن و تولید شیر و در دام های نابالغ مثل گوساله ها، سبب مرگ دام می شود. 

بیماری تب برفکی یکی از مسری ترین و مهم ترین بیماری های دام های زوج سم اهلی است که با ایجاد تاول و زخم در دهان، سم، پستان و پوزه و گاهی در اطراف پایه شاخ همراه است. 

این بیماری در قلب نوزاد دام ها یعنی گوساله ها، بره ها و بزغاله ها ممکن است ایجاد مرگ بافتی نماید و باعث تلفات آنها بویژه در فصل زایش شود.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان، افزون بر 50 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار