در دیدار مدیران خانه فرهنگ و هنر سیستانی ها با مدیرکل کانون پرورش فکری گلستان عنوان شد:
با هدف بهره گیری از ظرفیت های نهادهای فرهنگی، اعضای هیات مدیره مرکز تخصصی صنایع دستی وخانه فرهنگ و هنر سیستانی ها به همراه هیات امنا و فرهیختگان سیستانی گلستان در مکان اداره کل کانون پرورش فکری حضور یافته و با مدیرکل کانون به بحث و تبادل نظر پرداختند.
کد خبر: ۴۰۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳ 07 April 2017
با هدف بهره گیری از ظرفیت های نهادهای فرهنگی، اعضای هیات مدیره مرکز تخصصی صنایع دستی وخانه فرهنگ و هنر سیستانی ها به همراه هیات امنا و فرهیختگان سیستانی گلستان در مکان اداره کل کانون پرورش فکری حضور یافته و با مدیرکل کانون به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این دیدار محمدآذری مدیر بنیاد نیمروز ضمن ابلاغ سلام گرم هیات امنای حسینیه سیستانی ها و شورای راهبردی و بزرگان و فرهیختگان سیستانی به معرفی بخش هایی از فرهنگ عامه و فولکلور سیستانی که درارتباط با حوزه کودک و نوجوان بود پرداخته و بیان داشت: سیستانی ها نیز همانند سایر هم استانی ها دارای بازی های سنتی، اشعار و مثل های زیبا، اشعار کودکانه ولالایی و موارد این چنینی بوده که ضرورت دارد برای نسل های آینده حفظ وحراست شود.

مدیر مسوول روزنامه گلستان نو با اشاره به نمونه هایی از عروسک های کودکان سیستانی خاطرنشان کرد: عروسک هایی که با پارچه های دور ریز و شاخه درخت گز درست می شده است دارای پیشینه و هویت فرهنگی کهنی است که دل گفته ها و آمال و آرزوها و بسیاری از کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و حتی انتقال بین نسلی را به بهترین شکل ممکن انجام می داده است و متاسفانه در زندگی مدرن امروزی درحال فراموشی است.

وی افزود: "لبتک" همان عروسک سیستانی است که در کنار سایر عروسک هایی که دارای لباس های سنتی مردان و زنان سیستانی می باشد بیانگر یک فرهنگ است به عنوان مثال لچکی که بر سر این لبتک ها و عروسک ها وجود دارد نشان دهنده موضوع با ارزش حجاب در بین زنان سیستانی است.

مدیر بنیاد نیمروز در پایان خواستار ثبت این آثار و حمایت کانون در حفظ و اشاعه و نگارش مثل ها و متل ها و اشعار و بازی های کودکانه و تولید انبوه عروسک ها و لبتک های سیستانی شد.

در این جلسه عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون پرورش فکری گلستان ضمن ابراز خرسندی از دیدار با اعضای خانه فرهنگ و هنر سیستانی ها و خوشامدگویی با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی سه سال گذشته، توجه به نیازهای امروزی کودکان و نوجوانان را با حفظ آداب و رسوم گذشته و احترام به آیین ها و سنت ها یکی از سیاست های اصلی کانون برشمرده و تصریح کرد: بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود نهادها و موسسات فرهنگی و هنری می تواند بستر مناسبی برای ارائه خدمات مفید و موثر به کودکان و نوجوانان باشد و در همین راستا کانون پرورش فکری گلستان از هرگونه مشارکت دوست داران حوزه کودک استقبال خواهد نمود.

وی پرداختن به بازی ها و آداب و رسوم بومی و محلی و برگزاری جشنواره لالایی ها، ضرب المثل ها رزا یکی از برنامه های کانون گلستان در سال 96 دانسته و خواستار مشارکت سیستانی های فرهیخته گلستان در اجرای این برنامه ها شد.

مدیرکل کانون هم چنین به بیان چگونگی مراحل ثبت و تولید عروسک های بومی و محلی در کانون پرداخته که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

در خاتمه هر یک از حاضرین از جمله آقایان لشکری، بندانی، پذیرش، دشتی زاده، خلیقی، سارانی دیدگاه های خود را بیان نمودند.

در این جلسه سیفی خواستار مشارکت خیرین اقوام در توسعه کتاب خانه های سیار روستایی و خدمات رسانی فرهنگی به کودکان مناطق محروم شد.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار