کارشناس محیط زیست:
کارشناس ارشد محیط زیست گفت: تغییر سبک زندگی و استفاده بی رویه از ظروف یکبار مصرف باعث شده که این ظرف ها به یکی از تهدیدات فراروی محیط زیست انسانی تبدیل شود و لازم است که این روند متوقف شود.
کد خبر: ۳۹۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ 24 March 2017
کارشناس ارشد محیط زیست گفت: تغییر سبک زندگی و استفاده بی رویه از ظروف یکبار مصرف باعث شده که این ظرف ها به یکی از تهدیدات فراروی محیط زیست انسانی تبدیل شود و لازم است که این روند متوقف شود.

میثم ذوالفقاری فریدونکناری اظهار داشت: شکل گیری پویش 'نه به زباله' یک شعار نیست، بلکه تلاش جمعی و همگانی است تا این امر ضروری بصورت جدی توسط آحاد مردم کاربردی شود.

وی گفت: زندگی مدرن علاوه بر رفاهی که برای انسان به همراه دارد ،گاه ضررهای جبران ناپذیری را نصیب او و محیط زیست می کند.

این کارشناس محیط زیست؛ ظروف یکبار مصرف و کیسه های پلاستیکی را نیز مصداق بارز این امکانات رفاهی خواند و افزود: زمانی که این کیسه ها و ظروف، جایگزین اسلاف پارچه ای و کاغذی خود شد، شاید کمتر کسی فکر می کرد در آینده ای نزدیک همین جایگزین ها، تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط زیست شود.

این پژهشگر حوزه محیط زیست ادامه داد: در سال های اخیر همیشه هشدارهایی در مورد اثرات سوء استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی شنیده ایم؛ یعنی گذشته از بحث آسیب رسانی به محیط زیست، بهره مندی از آن برای سلامت انسان نیز مضر است، بنابر این توجه به حفظ محیط زیست و تلاش در جهت پاکیزه نگه داشتن طبیعت و منابع طبیعی امری است که افراد باید به آن توجه ویژه داشته باشند و در همین راستا ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست با رویکرد کاهش مصرف مواد پلاستیکی یکبار مصرف باید با شتاب بیشتری اجرایی شود.

وی در خصوص مضرات ظروف یکبار مصرف و زباله های پلاستیکی گفت: این مواد بیشتر از 'پلی استایرن و PVC'که وابسته به مواد نفتی و فسیلی بوده، ساخته شده اند و در دمای بالای 65 درجه سانتیگراد و در مجاورت با چربی ها و مواد اسیدی آزاد می شوند که سرطان زایی آنها ثابت شده است. 

به گفته وی؛ این مواد در صورت بلعیده شدن توسط جانداران حتی می توانند سبب مرگ آنها شود، غیر قابل تجزیه هستند و به طور متوسط 500 سال در محیط باقی می ماند و اگر سوزانده شود مواد مضری مانند اسید کلریدریک ایجاد می کند که آلوده کننده هوا است.

ذوالفقاری ابراز امیدواری کرد که شهروندان و گردشگران در تعطیلات نوروز از مصرف ظروف یکبار مصرف خود داری کرده و هنگام گشت و گذار در طبیعت، زباله های تولیدی را با خود به محل های جمع آوری زباله منتقل کرده و این مساله به فرهنگ جامعه تبدیل شود تا تک تک افراد به فراگیری پویش نه به زباله برای داشتن محیطی پاک و عاری از هر گونه آلودگی کمک کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار