مدیرکل استاندارد گلستان گفت:
مدیرکل استاندارد گلستان از بازرسی 100 نانوائی در گلستان خبر داد.
کد خبر: ۳۹۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸ 18 March 2017
مدیرکل استاندارد گلستان از بازرسی 100 نانوائی در گلستان خبر داد.

محمود فرمانی گفت: در سال 95، دو طرح بازرسی در نانوایی ها اجرا شد که آزمون بلانکیت و نیز تناسب آرد با نان پخت شده را مورد بازرسی و سنجش قرار داد.

دبیر شورای استاندارد گلستان با اظهار این مطلب که بلانکیت ماده ای مضر است که رنگ آرد را سفیدتر کرده و ورز آمدن خمیر را تسریع می کند، گفت: نتایج بازرسی از 100 نانوائی که به طور تصادفی از شهرهای گرگان، گنبد کاووس و علی آباد کتول انتخاب شده بودند، حاکی از عدم استفاده از این ماده (بلانکیت) در خمیر نانوائی بود.

مدیرکل استاندارد گلستان افزود: در این بازرسی ها همچنین تناسب آرد با نان عرضه شده سنجیده شد که نتایج، حکایت از تناسب 84 درصدی آرد و نان پخته شده در نانوایی های بربری و عدم تناسب 16 درصدی در نانوائی های تافتون، لواش و سنگک داشت.

به گفته فرمانی اهمیت این موضوع از این جهت است که هر نوع نان، آرد متناسب با خود را می طلبد. بعنوان مثال مشتری از مراجعه به نانوائی سنگکی انتظار دریافت نانی تهیه شده از آرد کامل تر و غنی شده دارد نه آردی که برای پخت نان لواش مورد استفاده قرار می گیرد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: بررسی نمک استفاده شده در تهیه خمیر و نیز سبوس مورد استفاده در تهیه نان نیز از پارامترهای دیگری بود که در این بازرسی ها، مد نظر قرار گرفت.

مدیرکل استاندارد گلستان نمک مورد استفاده تمام نانوائی های بازرسی شده را استاندارد دانست و تصریح کرد: همشهریان در صورت مشاهده، می توانند موارد را از طریق شماره 1517 با اداره کل استاندارد گلستان در میان گذارند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار