معاون آب منطقه ای:
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای با بیان اینکه در گلستان هنوز پدیده فرونشست زمین وجود ندارد، گفت: ولی از 97 درصد آبخوان های استان استفاده می شود که این مساله به همراه خشکسالی و کاهش سطح مخازن، امکان خطر در آینده را فراهم کرده است.
کد خبر: ۳۹۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱ 15 March 2017
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای با بیان اینکه در گلستان هنوز پدیده فرونشست زمین وجود ندارد، گفت: ولی از 97 درصد آبخوان های استان استفاده می شود که این مساله به همراه خشکسالی و کاهش سطح مخازن، امکان خطر در آینده را فراهم کرده است.

سید محسن حسینی اظهار داشت: با توجه به وضعیت بحرانی افت سطح آب های زیرزمینی و کاهش حجم مخزن آبخوان های کشور که به زیرساخت های فنی ، اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی خسارت های جبران ناپذیری را تحمیل می کند، باید با ارائه راهکارهایی درصدی از کسری حجم مخازن برطرف شود. 

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع دست اندرکاران مدیریت منابع آب کشور درجهت انجام وظایفی هماهنگ وبهم پیوسته در قالب طرح تحول در مدیریت منابع آب زیرزمینی با محوریت تعادل بخشی منابع و مصارف اقدام کرده اند.

حسینی؛ مطالعه تغذیه مصنوعی و پخش سیل، خرید چاه های کم بازده کشاورزی برای تعادل بخشی، ساماندهی شرکت های حفاری و نصب دستگاه جی پی اس، جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی در دشت‌های ممنوعه، تقویت و استقرارگروه های گشت و بازرسی ،تهیه و نصب کنتور حجمی هوشمند را از جمله راهکارهای جلوگیری از کاهش سطح آب مخازن برشمرد.

وی افزود: اطلاع رسانی و ایجاد سامانه پایش و کنترل برداشت ، کنترل،‌ نظارت ومسلوب‌المنفعه نمودن چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری، مطالعه و ایجاد تشکل های آب بران در حوزه آب های زیرزمینی ، انجام مطالعات مدیریت حفاظت کیفی منابع آب، پهنه بندی و بررسی مخاطرات ناشی از فرونشست زمین وانجام مطالعات و اجرای فعالیت های ایجاد و استقرار بازارهای محلی آب از دیگر برنامه های اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی برای جلوگیری از کاهش سطح مخازن است.

طبق گزارش اسفند ماه سال جاری علی نظری مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گلستان متوسط بارندگی استان 450 میلیمتر است.

استان مرزی گلستان با یک میلیون و 900هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و در سال های اخیر با توجه به کاهش بارش ها و کم توجهی به مصرف بهینه با بحران خشکسالی مواجه شده است که ضرورت دارد به توصیه های در حوزه صرفه جویی منابعی آبی بیشتر توجه شود.

فرونشست زمین در اثر برداشت بی‌رویه آب های زیرزمینی اتفاق می‌افتد، در این ارتباط بر اثر برداشت و خارج شدن آب از منافذ امکان متراکم شدن مواد تا عمق ۳۰۰ متر فراهم می‌گردد و هرچه بیشتر برداشت شود، تراکم مواد بیشتر خواهد بود.

نشست زمین باعث ایجاد شکاف‌های عمیق در سطح زمین، کج شدن لوله‌های چاه، خرابی ساختمان‌ها و لوله زائی چاه‌ها می‌گردد، لوله زائی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن به دلیل نشست زمین قسمتی از لوله چاه به خارج از سطح زمین رانده می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار