استاندار گلستان دیدار با هیأت تجاری و اقتصادی روسیه؛
استاندار گلستان با بیان اهمیت روابط تجاری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه، اظهارکرد: بستر لازم برای حضور سرمایه گذاران روسی در گلستان را فراهم می کنیم تا زمینه های تبادل اقتصادی بیش از پیش آماده شود.
کد خبر: ۳۹۰۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶ 07 March 2017
استاندار گلستان با بیان اهمیت روابط تجاری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه، اظهارکرد: بستر لازم برای حضور سرمایه گذاران روسی در گلستان را فراهم می کنیم تا زمینه های تبادل اقتصادی بیش از پیش آماده شود.

دکتر حسن صادقلو در دیدار با دکتر رجب صفراُف مشاور معاون رئیس مجلس روسیه و مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو و هیات همراه، روسیه را کشور بزرگی در ظرفیت های جمعیتی و سرزمینی و نقش ساز در دنیا دانست و تصریح کرد: استان گلستان با بیش از 20 هزار مترمربع وسعت و قریب به دومیلیون نفر جمعیت دارای تنوع اقلیمی، قومی و مذهبی و به نوعی ایران کوچک محسوب می شود.

وی در خصوص ظرفیت های استان گلستان، گفت: گلستان دارای 650 هزار همکتار زمین کشاورزی، 800 هزار هکتار مرتع، 450 هزار هکتار جنگل است و 2هزار گونه از 4 هزار گونه گیاهی کشور در این استان موجود است.

وی در اشاره به دیگر ویژگی های گلستان یادآور شد:گلستان با تولید یک میلیون و 550 هزار تن دومین تولید کننده گندم کشور است و گندم این استان به لحاظ کیفیت برندی در سطح کشور محسوب می شود.

استاندار گلستان افزود: گلستان 7 درصد امنیت غذایی کشور و اصلی ترین تولید کننده خاویار در ایران است و همچنین سالانه 1200 تن میگو را در سبد تولیدات خود دارد و البته باتوجه به زیرساخت های سایت 10 هزار هکتاری میگوی گمیشان تلاش دارد به افق تولید 20 هزار تنی میگو دست یابد.

دکتر صادقلو با اشاره به ظرفیت های بازار روسیه برای تولید کنندگان گلستانی ، خاطر نشان کرد: متاسفانه عدم وجود لابی های قدرتمند و نیز حضور دشمنان خارجی و در عین حال عدم تشکیل مجتمع های صادراتی قدرتمند در استان باعث شده تا به حال توفیق چندانی در بازار روسیه نداشته باشیم.

وی همچنین با بیان ظرفیت های گردشگری استان گلستان، گفت: تشابهات فرهنگی بین دو ملت وجود دارد و حتی در جزیره آشوراده قلعه روسها نمونه ای از این قرابت های فرهنگی است.

وی وجود دو فرودگاه و ظرفیت دو بندر در گلستان را زمینه های خوبی برای گسترش روابط دانست و افزود: کریدورهای ریلی و دریایی نیز ظرفیت هایی هستند که می توانند روابط تجاری دوکشور را افزایش دهند.

همچنین در این دیدار مشاور معاون رئیس مجلس روسیه از همکاری های 22 ساله خود با جمهوری اسلامی ایران گفت و اظهار کرد: ما اینجا هستیم که چهره اقتصادی استان گلستان را برای روسیه و کشور های cis به خوبی معرفی کنیم چرا که یکی از نقاط ضعف روابط دوکشور عدم اطلاعات لازم از یکدیگر است.

دکتر رجب صفراُف مردم ایران را مردمی با استعداد و فوق العاده دانست و یادآور شد: کیفیت بسته بندی و قیمت محصولات در اینجا ظرفیت رقابتی دارند اما باید تولید کنندگان اینجا مکانیزم های وارد شدن به بازارهای جهانی را رعایت کنند.

وی افزود: استان گلستان باید نمایده بازرگانی خودش را در مسکو داشته باشد تا ضمن شناسایی ظرفیت های بازار روسیه، در خصوص استعدادها و امکانات این استان اطلاع رسانی لازم را صورت دهد.

همچنین در این دیدار نیکلای باب کِن و ایگور سیمون اُف که به همراه دکتر رجب صفراُف به استان گلستان آمده اند، نقطه نظرات خود را پیرامون استان و توسعه روابط اقتصادی و تجاری بیان داشتند.

گفتنی است در این دیدار به پیشنهاد استاندار گلستان مقرر شد تقویم توسعه روابط تجاری تنظیم شود.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار