دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه و خلاق ایثار از عصر دیروز در گرگان مرکز استان گلستان آغاز شد.
کد خبر: ۳۷۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ 18 February 2017
دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه و خلاق ایثار از عصر دیروز در گرگان مرکز استان گلستان آغاز شد.

نمایش آثار دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه و خلاق ایثار از عصر امروز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی آغاز شد که قرار است از 250 اثر رسیده به دبیرخانه، 21 اثر به شکل خیابانی و 12 اثر صحنه‎ای به نمایش گذاشته شود.

نخستین روز اجرای نمایش‎های صحنه‎ای دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه خلاق ایثار در تالار نگاه گرگان با « نشانی» به کارگردانی احسان رجبلو آغاز شد.

امروز حتی بارش باران و هوای سرد هم نتوانست مانع حضور گرم علاقمندان به حوزه تئاتر و نمایش‎های کوتاه حوزه ایثار شود، به گونه‎ای که در نمایش‎های صحنه‎ای صبح دو سالن نگاه و تالار فخر الدین اسعد گرگانی مملو از جمعیت بود.

البته بی‎مهری‎هائی نیز در خصوص علاقمندان به حوزه تئاتر مانند بستن درب‎های سالن و حتی لابی بدون اطلاع  قبلی و یا خارج کردن هنرمندان و افرادی که در سالن لابی بودند، امروز از سوی عوامل اجرایی انجام شد، اما به دور از حاشیه‎ اجرای صحنه‎ای این روز با نمایش‎های صحنه‎ای و درخشش گلستانی به خوبی رقم خورد.

محمدعلی طالع‎زاری معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در گفت‎و‎گو با خبرنگاران اظهار داشت: استقبال علاقمندان در یک روز تعطیل و آن هم با وجود برودت هوا بیانگر ظرفیت و استعدادهای استان گلستان در حوزه نمایش‎های فرهنگ ایثار و شاهدت است.

وی با بیان اینکه امروز آثار خوبی به صحنه آمد و ما کمترین حاشیه را در اجرای تئاتر رو به رو بودیم، افزود: به دنبال این هستیم که بتوانیم از هنرمندان حوزه ایثار و شهادت در سال‎های آینده در استان گلستان حمایت کنیم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان اظهار داشت: به دنبال این هستیم که در آینده نیز بتوانیم با برگزاری چنین جشنواره‎های از هنرمندان تئاتر استان گلستان در حوزه فرهنگ و ایثار و شاهدت حمایت کنیم.

طالع‎زاری گفت: استقبال خیلی خوب بوده و با اینکه روز جمعه بود و 3 اجرا در صبح انجام شد در سالن نمایش حضور مردم شهرستان گرگان و خانواده‎های شهدا پررنگ بود.

"نشانی" نخستین کاری بود که امروز در سالن نگاه تالار فخر الدین اسعد گرگانی با کارگردانی احسان رجبلو به نمایش در آمد، داستان این نمایش به دوران رضاخان و به مسئله کشف حجاب پرداخت بود و همچنین فضاسازی سالن به گونه‎ای بود که خفقان دوران پهلوی را به خوبی انعکاس می‎کرد.

احسان رجبلو، کارگردان "نشانی" در گفت‎وگو با خبرنگاران با بیان اینکه از سال 1375 است که وارد کار تئاتر شدم، افزود: از سال 1380 به صورت حرفه‎ای تئاتر را دنبال کردم و این خیلی خرسندم که توانستم در دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه خلاق ایثار حضور پیدا کنم.

وی تصریح کرد: با توجه به موضوع ایثار و شاهدت و بهره‎گیری از کارشناسان داوری با سابقه و برگزاری جلسات نقد و بررسی می‎توان امید داشت که سال‎های آینده وضعیت‎ بهتری را از این جشنواره شاهد باشیم.

این کارگردان تئاتر استان گلستان تصریح کرد: "نشانی" به موضوع کشف حجاب و استبداد دوران رضاخان پرداخته و تحصن افراد جامعه را نسبت به این موضوع به نمایش گذاشته و نقش اصلی این نمایش زیر بار کشف حجاب نمی‎رود.

رجبلو در خصوص دومین جشنواره سراسری نمایش کوتاه خلاق ایثار یادآور شد: زمان حداکثر 30 دقیقه‎ای و نمایش کوتاه برای این جشنواره سبب شده که کار کمی پیچیده‎تر شود و هنرمندان و کارگردان‎ها به خلاقیت روی بیاورند تا در این اهداف اثر خود را بیان کنند.

"1-2+4" اثر دومی بود که امروز با کارگردانی رضا پورتراب‎زاده به صحنه رفت که استفاده از جلوه‎های نورپردازی، صدا و استفاده از فضا، شاید بارزترین ویژگی‎هایی فنی این نمایش بود که به اجرایی صحنه‎ای آن بسیار کمک کرد.

بغض‎های رضا پورتراب‎زاده در انتهای اجرای خوب گروهش و تقدیم‎کردن "1-2+4" به پدر جانبازش سبب شد که صدای دست‎های حضار برای قهرمانان شیمیایی جنگ بیشتر طنین‎انداز شود.

کارگردان "1-2+4" در گفت‎و‎گو با خبرنگاران اظهار داشت: در دوره نخست جشنواره سراسری نمایش کوتاه خلاق ایثار با اثر "جای آب از خاکش پایین نمی‎رود" حضور پیدا کردم و در آن دوره توانستیم مقام سوم کارگردانی و 2 بازیگری را کسب کیم.

پورتراب‎زاده یادآور شد: "1-2+4" با نگاه جدیدی در دوره دوم جشنواره به صحنه آورده شد و ما با خلاقیت تلاش کردیم آدم‎هایی که درگیر جنگ بودند و کشته شدن را به صحنه بکشانیم و حتی از زبان اشیاء نیز به موضوع جنگ پرداختیم.

وی با بیان اینکه جنگ اثرات زیادی را به انسان‎ها و محیط می‎گذارد، افزود: از سن 7 سالگی به صورت توسط پدرم وارد فضای تئاتر شدم و امروز این کار را تقدیم پدرم کردم چرا که قهرمان واقعی افرادی مانند جمشید پورتراب‎زاده هستند که در جنگ افتخارآفرینی کردند و در برابر ایثارگری‎های خود فروتن بودند و  امروز من در صحنه برای نخستین‎بار این را در جامعه مطرح کردم البته نگاه‎های خاص پدرم را متوجه شدم که نسبت به بیان این موضوع گلایه داشت.

کارگردان "1-2+4" افزود: فضای نمایش "1-2+4" فضایی فراتر از واقعیت بود و نیاز به اتمسفر خاص خود داشت و تصمیم گرفتیم با جلوه‎های ویژه نورپردازی و صداپردازی حتی لاستیک یک کامیون و گلوله را به صحنه بکشانیم.

"تکرار" از دیگر آثاری بود که امروز در تالار فخرالدین اسعد گرگان اجرا شد که با سایه‎بازی به شهدای غواص پرداخته بود و عملیاتی مانند کربلای 4 را به صحنه کشیده بود.

در این نمایشنامه به این موضوع پرداخت شد که شهدای غواص برای اینکه جان همرزمان خود را نجات بدهند یکی یکی تناب‎های که به خود بسته بودند را رها می‎کنند و بازیگر اصلی این نمایش تنها فرد از 20 نفری بود که توانسته بود نجات پیدا کند.

به صحنه کشاندن داستان فضای این تئاتر در آسایشگاه جانبازان دردهای جانبازان را مورد هدف قرار داده بود و توانسته بود پیوند خوبی را به نمایشنامه بدهد.

رضا طالبی کارگردان اردبیلی این نمایشنامه در‎گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار داشت: پس از جشنواره فتح خرمشهر که یک جشنواره بین‌المللی است جشنواره فیلم کوتاه خلاق ایثار شاید مهم‌ترین جشنواره در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت در کشور باشد و جا دارد از مسئولانی که سبب شدند این جشنواره شکل بگیرد قدردانی کرد.

وی تصریح کرد: پس از اجرای این کار برای در جشنواره سور دانشجویی اعزم تهران خواهم شد و نمی‎توانم ادامه برنامه را ببینم اما با وجود اینکه دومین سال برگزاری این جشنواره است ارزیابی می‎شود که از سطح خوبی برخوردار باشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار