در سال‌های اخیر کشاورزان ما بر اساس قاعده و برنامه‎ریزی متناسب به خاک‌ها کود تزریق نکرده‎اند، از این رو امروز بخش کشاورزی با چالش مهمی به نام بحران خاک و فقر مواد آلی مواجه شده است؛ معضلی که امنیت غذایی را با مشکل روبه رو خواهد کرد.
کد خبر: ۳۷۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ 18 February 2017
به نقل از همشهری گلستان: در سال‌های اخیر کشاورزان ما بر اساس قاعده و برنامه‎ریزی متناسب به خاک‌ها کود تزریق نکرده‎اند، از این رو امروز بخش کشاورزی با چالش مهمی به نام بحران خاک و فقر مواد آلی مواجه شده است؛ معضلی که امنیت غذایی را با مشکل روبه رو خواهد کرد.

یکی از اهداف مهم دولت‌ها تحقق امنیت غذایی برای جامعه است. در این میان یکی از کارهای مهم برای تحقق امنیت غذایی و رسیدن به کشاورزی پایدار حاصلخیز کردن خاک است.

اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی در بخش کشاورزی و استمرار تولیدات محصولات کشاورزی، خاک کشور از جمله گلستان از مواد غنی فقیر شده است، چرا که در این سال‌ها برای بازسازی خاک به آن فرصتی نداده شده است تا خود را  برای تامین  نیاز گیاه بازسازی کند.

بحران مواد آلی در خاک گلستان

مدیر شركت خدمات حمایتی كشاورزی گلستان گفت: میزان مواد آلی موجود در خاك‌های استان در برخی موارد یك درصد و در دیگر موارد كمتر از یك‌درصد است كه در آینده مشکل‌ساز خواهد بود.
«‌سیدصمد ضیایی» درباره میزان استفاده از كودهای شیمیایی در اراضی كشاورزی استان به همشهری گفت: میزان مصرف انواع كودهای شیمیایی در استان سالانه بین 70 تا 80‌كیلوگرم است، در حالی‌كه در پاكستان 350‌كیلوگرم و در تركیه نیز در برخی از زراعت‌ها تا 1200‌كیلوگرم انواع كود شیمیایی استفاده می‌شود.

مصرف کود در استان کم است

ضیایی با بیان اینكه كشاورزی علم پیچیده‌ای است، افزود: برخی افراد نظرات غیركارشناسی می‌دهند؛ برخلاف تصور این افراد میزان مصرف كود در استان نه فقط زیاد نیست بلكه با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به رابطه میزان مصرف كود شیمیایی و تولید محصول گفت: كود شیمیایی موجب تغذیه خاك می‌شود و هرچه كود بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد حاصلخیزی خاك نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت و بر راندمان تولید محصول نیز اثرگذار است. در سال‌هایی كه میزان مصرف كود در استان حدود 70 هزار تن بود، تولید گندم ما 700 تا 800 هزار تن بود، اما سال گذشته كه 130 هزار تن كودشیمیایی مورد استفاده قرار گرفت، میزان تولید گندم نیز به یک و نیم میلیون تن رسید.

برنامه ریزی برای افزایش مصرف کود

به گفته ضیایی، در سال 92 حدود 99 هزار تن كود شیمیایی در استان توزیع شد. در سال 93 این رقم به 118 هزار تن رسید و در سال گذشته نیز توزیع انواع كودهای شیمیایی به 130 هزار تن افزایش یافت. همچنین امسال برنامه وزارتخانه توزیع 138 هزار تن انواع كود شیمیایی است كه ما در نظر داریم این مقدار به 150 هزار تن افزایش پیدا كند.

وی با بیان اینكه مواد آلی موجود در خاك در اغلب نقاط استان یك درصد یا كمتر از یك‌درصد است، افزود: در صورتی كه به این موضوع توجه نشود و راهكاری برای آن پیدا نكنیم، فقر خاك برای كشاورزی استان و كشور حتمی خواهد شد.

این کارشناس کشاورزی بیان كرد: بهره‌گیری از روش‌های كشاورزی حفاظتی و در كنار آن افزایش میزان مصرف كودهای شیمیایی و كودهای آلی می‌تواند تا حدود زیادی این مشكل را برطرف كند.

سرانه پایین مصرف کود در کشور

به گفته ضیایی، طبق برنامه باید میزان مواد آلی موجود در خاك باید از یك‌درصد به 5‌درصد افزایش پیدا كند. در غیر‌این صورت جذب مواد مغذی انجام نشده و خاك حاصلخیزی خود را از دست خواهد داد.

وی اظهار كرد: در كشور نیز میزان سرانه استفاده از كودهای شیمیایی بسیار پایین است و در 5 استان شامل گلستان، فارس، خوزستان، خراسان رضوی و كرمانشاه این شرایط كمی بهتر است.

به گفته این کارشناس، از ابتدای امسال تاكنون 125 هزار تن انواع كودهای شیمیایی از سوی 130 كارگزاری مجاز در استان توزیع شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 19‌درصدی دارد.

وی با بیان اینكه 21 نوع كود شیمیایی پودری و یك كود شیمیایی مایع در سبد كودی استان به كشاورزان عرضه می‌شود، گفت: میزان مصرف كود شیمیایی در استان باید به 150 هزار تن افزایش پیدا كند تا در محصولات استراتژیك به‌ویژه گندم به پایداری تولید برسیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار