مدیر شرکت خدماتی کشاورزی گلستان:
مدیر شرکت خدماتی کشاورزی استان گلستان از افزایش 19 درصدی تولید، توزیع و مصرف کودهای شیمیایی در استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 125 هزار تن کود شیمیایی در استان توزیع شده است.
کد خبر: ۳۷۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵ 13 February 2017
مدیر شرکت خدماتی کشاورزی استان گلستان از افزایش 19 درصدی تولید، توزیع و مصرف کودهای شیمیایی در استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 125 هزار تن کود شیمیایی در استان توزیع شده است.

صمد ضیائی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: وزارتخانه در سال جاری برای استان گلستان توزیع 138 هزار تن کود شیمیایی را در برنامه داشته است اما در استان به دنبال افزایش این رقم تا عدد 150 هزار تن هستیم.

وی با اشاره به رابطه تنگاتنگ توزیع کود شیمیایی و مصرف بهینه آن در استان تصریح کرد: در بخش زراعت و باغبانی توزیع کود شیمیایی رابطه تنگاتنگی در میزان عملکرد دارد در سال 1394 با توزیع 130 هزار تن کود شیمیایی حدود یک میلیون و 510 هزار تن گندم تولید شد و میزان عملکرد تولید گندم در سال جاری به عدد فزاینده‎ای رسید.

* نیاز کودی محصولات گلستان 300 هزار تن است

مدیر شرکت خدماتی کشاورزی استان گلستان افزود: اکثر کودهای فسفاته که در استان گلستان توزیع می‎شود از انواع سوپرفسفات، سوپرفسفات تریپل، فسفات دی‎آمونیوم است کودهای پتاسه نیز در دو نوع سولفات پتاسیم و کلرو پتاسیم در بین کشاورزان توزیع می‎شود کلرو پتاسیم نیز در انواع پودری و گرانوله در اختیار کشاورزان قرار می‎گیرد.

ضیائی با اشاره به نیاز غذایی محصولات کشاورزی و باغبانی استان ابراز کرد: این نیاز در محصولات استان حدود 300 هزار تن کود شیمیایی «M.P.K» برآورد شده است تا بتوانیم به عملکرد مدنظر دست پیدا کنیم.

وی در خصوص وضعیت مصرف کودهای شیمیایی در استان توضیح داد: مصرف کودهای شیمیایی در دیدگاه عموم مردم شاید بد باشد اما کود شیمیایی لازم است عناصر غذایی باید از طرق مختلف در اختیار گیاه قرار بگیرد 700 میلیون نفر در دنیا با گرسنگی و مشکل تغذیه روبرو هستند لذا اگر از نهاده‎های کشاورزی استفاده نکنیم امنیت غذایی تامین نمی‎شود.

* میزان مواد آلی در خاک‎های استان گلستان یک یا زیر یک درصد است

مدیر شرکت خدماتی کشاورزی استان گلستان با تاکید بر اینکه استفاده نابجا از کودهای شیمیایی نادرست است، ابراز کرد: هنوز با استفاده از استانداردهای بهینه در مصرف کودهای شیمیایی فاصله داریم در پاکستان 350 کیلوگرم در هکتار انواع کودهای شیمیایی استفاده می‎شود، در ترکیه یک‎هزار و 200 کیلوگرم در هکتار و در چین 380 الی 420 کیلوگرم در هکتار برآورد شده؛ این در حالی است که در ایران حدود 85 کیلوگرم در هکتار انواع کود شیمیایی مصرف می‎شود.

ضیائی تاکید کرد: برای عملکرد موردنظر ناچار هستیم تا از کودهای شیمیایی استفاده کنیم اما باید کودهای آلی نیز در سبد کشاورزان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه میزان مواد آلی در خاک‎های استان گلستان یک یا زیر یک درصد است، گفت: این عدد خطرناکی برای کشاورزی استان گلستان و کشور است باید از طریق کشاورزی حفاظتی و آتش نزدن بقایای گیاهی به بهبود وضعیت خاک استان کمک کنیم مواد آلی در خاک باید به پنج درصد افزایش پیدا کند اگر مواد آلی در خاک زیاد نشود فرآیندی به نام جذب اتفاق نمی‎افتد.

* واردات 85 تن بذر خارجی کلزای هیبرید به گلستان

مدیر شرکت خدماتی کشاورزی استان گلستان با اشاره به فعالیت 130 کارگزاری در استان بیان کرد: 37 تعاونی و 51  مورد بخش خصوصی در این زمینه فعالیت دارند.

ضیائی با بیان اینکه استان نیاز به 80 هزار تن انواع بذر دارد از توزیع 43 هزار تن بذر در استان گلستان از سوی این شرکت خدماتی حمایتی خبر داد.

وی با اشاره به فعالیت مجتمع انبار بذر قرق تصریح کرد: این مجتمع ظرفیت بوجاری 25 تن در ساعت را دارد و از نظر تکنولوژی در خاورمیانه نمونه است، این مجتمع علاوه بر بوجاری بذور گندم استان بذور استان‎های دیگر را نیز بوجاری می‎کند.

به گفته وی؛ 85 تن بذر خارجی کلزا ارقام هیبرید از کشورهای استرالیا، آلمان، لهستان، کانادا و فرانسه وارد استان گلستان شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار