مدیرکل هواشناسی استان گلستان خبر داد:
نوربخش داداشی تنکابنی اظهار کرد: طی این مدت دمای هوای استان بین 10 تا 12 درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت.
کد خبر: ۳۶۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱ 22 January 2017
ابرهای سفید و سربی رنگ این روزها در آسمان گلستان خانه کرده‌اند هر چند فراموششان شده کارشان باریدن است و همچنان گلستانی‌ها گاهی به نمی از این ابرهای سیاه دل خوش کرده‌اند.

قرار است گلستان دوباره سرد شود و زمهریر سرما همچون آذرماه این استان شمالی را تحت تاثیر خود قرار دهد، هرچند قرائن و شواهد حاکی از آن است که این شرایط جدید جوی قرار نیست به سردی آن روزها باشد، اما هر چه که هست تجربه سرمایی فراگیر در پیش است.

از امروز سرما و کاهش دما تمامی این منطقه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و بارش باران و برف اکثر این نقاط را در بر خواهد گرفت هرچند برودت هوا به نسبت دیگر شرایط طبیعی ملموس‌تر است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با اشاره به تغییرات جوی پیش‌رو گفت: از عصر امروز یکشنبه با ورود سامانه بارشی به گلستان، افزایش ابر، وزش شدید باد نسبتا شدید، بارش پراکنده و پدیده مه استان را در برخواهد گرفت.

نوربخش داداشی تنکابنی اظهار کرد: طی این مدت دمای هوای استان بین 10 تا 12 درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در نواحی کوهستانی و مرتفع استان به ویژه شرق و شمالی شرقی بارش‌ها به شکل برف و دمای هوا نیز به نسبت دیگر نقاط استان در این مناطق سردتر خواهد بود و تا صبح دوشنبه این وضعیت ادامه خواهد یافت.

*برودت دما و یخبندان در سه‌شنبه هفته جاری/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف گاز

داداشی تنکابنی با اشاره به افزایش برودت هوا از روز دوشنبه تصریح کرد: علاوه بر ریزش برف، وجود پدیده‌ غلیظ مه و یخبندان در جاده‌های کوهستانی ایجاد اختلال خواهد کرد که این وضعیت لزوم تمهدیات لازم از سوی رانندگان را برای پیشگیری از حوادث احتمالی دوچندان می‌سازد.

وی متذکر شد: از روز دوشنبه با عبور سامانه سرما از گلستان و کاهش پایداری جوی، در روز سه‌شنبه، کاهش محسوس دما موجب بروز یخبندان می‌شود که لزوم بستن زنجیرچرخ در مسیرهای عبوری به ویژه‌های مسیرهای عبوری استان در ارتفاعات و به ویژه منطقه شمال شرقی استان ضروری است.     

عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اخطاریه جوی شماره 17 و به نفوذ سامانه سرد و بارشی به استان گلستان از مردم گلستان توصیه کرد، چنانچه قصد تردد از طریق محورهای کوهستانی استان دارند، اطلاعات وضعیت جوی را از طریق رسانه‌ها، اداره کل هواشناسی و شماره تلفن گویای هواشناسی 24 ساعته 134 اخذ کنند.

داداشی تنکابنی اضافه کرد: آنان همچنین می‌توانند با شماره تلفن گویای 141 مرکز مدیریت راه‌ها تماس گرفته و از وضعیت هوا و جاده‌های استان مطلع و با توجه به آن نسبت به سفر اقدام کنند.

وی یادآور شد: با توجه به لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید به علت وقوع مه رانندگان با سرعت مطمئنه حرکت کرده و در صورت بروز مشکل و تصادفات می‌توانند در اسرع وقت با پلیس 110 تماس گرفته و نسبت به اعلام وضعیت اقدام و یا به یکی از پایگاه‌های جمعیت هلال احمر مراجعه و یا با تلفن 112 «ندای امدادی» تماس حاصل کنند.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان با اشاره به آمادگی این اداره کل در شرایط جوی پیش‌‌رو گفت: رانندگان طی این روزها نسبت به بررسی سالم بودن خودرو از نظر فنی و سیستم گرمایشی، تنظیم بودن باد خودرو، پر بودن باک و همچنین همراه داشتن زنجیرچرخ اقدام کنند.

مهدی میقانی اذعان کرد: رانندگان به توصیه‌های پلیس راه، راهداران که برای رفاه حال هموطنان عزیز تلاش می‌کنند، حداکثر توجه و همکاری را داشته باشند.

وی ضمن تقدیر از تلاش راهداران گلستانی از شهروندان گلستانی خواست در بازه زمانی «دوشنبه تا چهارشنبه » هفته جاری در صورت امکان از سفرهای غیرضروری خودداری به عمل آورند.

*گلستانی‌ها از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند/ تشکیل جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران در گلستان

همچنین معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به شرایط جوی پیش‌رو از کشاورزان گندم‌کار و جوکار گلستانی خواست تا به کارگزاران کود شهرستان مراجعه و کود سرک خود را تهیه کنند.

 سهراب سهرابی تصریح کرد: کشاورزان در صورت پنجه‌زنی مزارع نسبت به پخش کود به میزان 50 کیلو اوره و 100 کیلو کلرور پتاسیم در هکتار به صورت سرک اقدام کنند.

وی ادامه داد: کشاورزان  گندم‌کار و جوکار استان نیز حتما با کارشناسان ناظر هماهنگی و نسبت به بازدید و توجیه لازم در خصوص سموم علف‌کش مصرفی اقدام کنند.

سهرابی تصریح کرد: سیب‌زمینی‌کاران می‌توانند با توجه به شرایط مناسب جوی در روزهای آتی نسبت به کشت اقدام و از  کودهای پایه فسفات و سولفات پتاسیم استفاده کنند.

وی با اشاره به حفظ نباتات در این موعد از فصل تصریح کرد: کشاورزان سبزی‌کار از کاربرد هرگونه علف‌کش، حشره‌کش و قارچ‌کش در مزارع سبزیجات برگی مانند اسفناج و جعفری خودداری کنند اما در صورت مشاهده علائم سفیدک داخلی در سطح برگ‌ها در مزارع سبزیجات برگی با نظر کارشناسان حفظ نباتات از قارچ‌کش «اینفینیتو» به میزان دو در هزار جهت کنترل بیماری سفیدک استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به ریزش میوه طی ماه‌های اخیر بر اثر برودت توصیه کرد باغداران نسبت به جمع‌آوری میوه‌های ریخته کف باغ و کنترل علف‌های هرز کف باغ اقدام و در باغاتی که در اثر سرمازدگی دچار ترکیدگی در تنه و شاخه‌ها شده‌اند طبق دستورالعمل حفظ نباتات و با مشورت کارشناسان حفظ نباتات نسبت به پانسمان نواحی آسیب‌دیده با قارچ‌کش مناسب اقدام کنند.

سهرابی ادامه داد: با توجه به احتمال افت شدید دما و بارش برف در هفته آینده کشاورزان استان تمهیدات لازم برای حفاظت از تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی را پیش‌بینی کنند.

وی خاطرنشان کرد: خرد کردن بقایای پنبه و شخم زمین به افزایش ماده آلی خاک، ذخیره بارش‌های جوی، آب‌شویی خاک و نابودی آفات زمستان گذران کمک می‌کند.

 سهرابی همچنین به باغ‌داران گلستانی توصیه کرد: با توجه به بارش‌های فصلی نسبت به احداث و ترمیم تشتک‌های پای درختان اقدام به عمل آورند.

 وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی کاهش دما پایان هفته جاری صاحبان گلخانه‌ و نهالستان نسبت به راه‌اندازی سیستم گرمایشی اقدام کنند.

*تاکید بر توجه باغ‌داران گلستانی به توصیه‌های هواشناسی/ آماده باش دستگاه‌های عملیاتی گلستان

سهرابی تصریح کرد: باغ‌داران  با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ورود هوای سرد در پایان هفته جاری خودداری از جابه‌جایی، کاشت نهال، انجام هرس و تغذیه ضروری است.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به شرایط جوی استان طی روزهای آینده گفت: با توجه به اهمیت موضوع جلسه شورای اضطراری مدیریت بحران در استان تشکیل شد تا اقدامات پیشگیرانه به عنوان دستور کار مد نظر قرار گیرد.

صادق علی مقدم تصریح کرد: در این جلسه ضمن استماع گزارش هواشناسی استان قرار شد، دستگاه‌های عملیاتی استان ضمن آماده‌باش، برای مواجه با هرگونه حادثه احتمالی آماده باشند.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه شرکت گاز استان نیز گزارشی از وضعیت انرژی گاز در استان ارائه کرد که اطمینان داد در صورت صرفه‌جویی و استفاده بهینه از انرژی گاز توسط شهروندان، گاز استان قطع نخواهد شد.

مقدم با تاکید بر توجه شهروندان به توصیه‌های ایمنی مسؤولان و دستگاه‌های مرتبط از شهروندان گلستانی خواست تا نسبت به صرفه‌جویی انرژی گاز به ویژه در روزهای پیش‌رو توجه کنند.

استان گلستان در شمالی شرقی کشور قراردارد، هوای این استان شمالی هم‌اکنون ابری است و دمای هوای نیز بین سه تا 6 درجه سانتی‌گراد متغیر است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار