معاون وزير راه و شهرسازي اعلام كرد:
معاون برنامه ريزي و تجهيز منابع وزير راه و شهرسازي اعلام كرد كه در بودجه سنواتي وزارت متبوع 163 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه تمام در بخش حمل و نقل وجود دارد.
کد خبر: ۳۶۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ 22 January 2017
 معاون برنامه ريزي و تجهيز منابع وزير راه و شهرسازي اعلام كرد كه در بودجه سنواتي وزارت متبوع 163 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه تمام در بخش حمل و نقل وجود دارد.

مهندس"امير اميني" در جلسه اي كه به منظور بررسي تامين مالي پروژه هاي قابل سرمايه گذاري استان در بخش حمل و نقل در سالن اجتماعات راه و شهرسازي برگزار شد، افزود: حدود 85 هزار ميليارد تومان از اين پروژه ها براي ريل ها و مابقي براي راه هاست.

وي با اشاره به اينكه تامين منابع مالي بخشي از اين پروژه ها از محل ماده 56 صورت گرفته، گفت: با تامين منابع مالي اين پروژه ها از طريق ماده 56 قانون، در حقيقت دولت به دنبال كاناليزه كردن پروژه هاي مهم،حياتي و اولويت داراست.

اميني در توضيح ماده 56 گفت: اين ماده، فاينانس و تامين مالي پروژه ها را براي مدت مشخص و عمدتا يكسال تامين مي كند و فقط براي پيمانكاران شاغل در پروژه ها مقرون به صرفه است تا از حاشيه سود كار خود بدون تاخير بهره مند شوند و فاصله بين تعديل و تورم باعث زمين گير شدن پروژه هاي آنان نشود.

وي ادامه داد: از سال 94 و طي بخشنامه دكتر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور؛ وزارت راه و شهرسازي موافقت اوليه براي تامين مالي حدود 10 طرح خود را از محل اين ماده در استان هاي گيلان، سمنان، خراسان رضوي، ايلام، خوزستان و گلستان اخذ كرده است.

اميني اظهار داشت: مجوز انعقاد قرارداد از محل ماده 56 همانند مجوزي است كه از شوراي اقتصاد گرفته مي شود و در آن خللي وارد نخواهد شد و دولت مكلف است براساس اين قرارداد، اعتبار پروژه را در تنظيم بودجه سنواتي ببيند و آن را به صورت نقدي به پروژه اختصاص دهد.

وي اضافه كرد: در غير اين صورت خزانه مكلف به تامين منابع مالي پروژه هايي كه از اين محل عقد قرارداد مي كنند خواهد بود و اگر اين اتفاق هم نيفتد جرائمي براي دولت در نظر گرفته شده كه بايد مابه ازاي آن را بپردازد.

اميني با دادن اطمينان خاطر به پيمانكاران كه دغدغه اي از برگشت سرمايه خود از محل اين ماده از سوي دولت نداشته باشند، اعلام كرد كه نحوه برگشت سرمايه پيمانكاران، بعد از يك دوره استراحت و پس از تحويل پروژه براساس قرارداد است و دوره بازپرداخت اقساط 60 ماهه و در بازه هاي زماني سه ماهه خواهد بود و نرخ سود آن هم معادل سود سپرده هاي بلند مدت بانكي به علاوه يك درصد تشويقي، توافق شده است.

وي، نحوه محاسبه سود را هم براساس ضابطه هاي حاكم بر سيستم بانكي كشور بيان كرد و افزود: در اين قرارداد تمام پيشنهادات پيمانكار تبديل به NPV (ارزش فعلي خالص سرمايه گذاري) شده و هر پيشنهادي كه عادلانه تر باشد و نرخ سود و اجراي آن كمتر باشد پذيرفته مي شود.

معاون وزير راه و شهرسازي همچنين اضافه كرد: پيمانكار در طول اجراي پروژه با ارائه صورت وضعيت و معادل درصد مشاركت خود از سود پروژه بهره مند مي شود و هرچه از صورت وضعيت كسر شد ديگر مشمول سود نمي شود.

اميني، استفاده از ماده 56 را فرصتي براي استان برشمرد و گفت: تفكر عدم تامين منابع مالي پروژه هايي كه از اين محل عقد قرارداد مي شوند، تفكر كوتاه بينانه اي است چراكه علاوه بر دولت، سازمان برنامه و بودجه و خزانه نيز، مكلف به تامين منابع مالي پروژه هاي مذكور هستند.

وي، بخش خصوصي را موتور مولد دولت خواند و گفت: پيمانكاران با استفاده از اين ماده، خواهند توانست نظام اجرا، بهره برداري و بعد از بهره برداري پروژه خود را در نظر بگيرند و از مزاياي اين ماده بهره مند شوند.

مديركل راه و شهرسازي گلستان نيز در اين جلسه با قدرداني از تلاش پيمانكاران كه در شرايط موجود مالي توانسته اند پروژه ها را تا حدودي فعال نگه دارند و حوزه احداث و توسعه زيرساخت هاي استان را با وضعيت موجود به پيش ببرند، گفت: در ابتداي امسال موافقت شد كه بخشي از اجراي پروژه خوش ييلاق را با استفاده از روش هاي تامين مالي جديد و تضمين هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار كنيم.

مهندس"ابراهيم مبارك قدم"، طول اجراي پروژه خوش ييلاق را از اين محل 22 كيلومتر و برآورد مالي آن را حدود 80 ميليارد تومان اعلام و اظهار اميدواري كرد كه طي فراخوان داده شده و مكاتبات صورت گرفته با انجمن پيمانكاران، سازمان برنامه و بودجه و استانداري گلستان؛ پيمانكاران گرامي با توجه به فرصتي كه دولت براي تامين اصل و سود مشاركت آنان فراهم كرده، در اجراي پروژه هاي راهسازي پيشقدم شوند.

وي خاطرنشان كرد: از توانمندي پيمانكاران حوزه حمل و نقل استان اطمينان خاطر دارم اما استان گلستان نتوانسته مانند خيلي از استان ها از مزيت هاي اين موضوع بهره مند شود.

بازديد از پروژه كمربندي گرگان، سه راهي كلاله، پروژه محور آزادشهر- خو ش ييلاق و راميان – اولنگ و پروژه تعريض محور كردكوي- بندرتركمن از برنامه هاي ديگر سفر يكروزه معاون وزير راه و شهرسازي به استان گلستان بود.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار