روزنامه همشهری گلستان در گزارشی به قلم فریبا شیردل به موضوع کمبود آب در استان پرداخته و راه حل های برطرف شدن این مشکل را در گفت و گو با مسوولان استانی جویا شد.
کد خبر: ۳۶۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶ 16 January 2017

روزنامه همشهری گلستان در گزارشی به قلم فریبا شیردل به موضوع کمبود آب در استان پرداخته و راه حل های برطرف شدن این مشکل را در گفت و گو با مسوولان استانی جویا شد.

در این گزارش آمده است : میانگین بارش در گلستان سالانه حدود 450 میلی‌متر است و آب و هوای خشک و نیمه خشک بر بیش از دو سوم مساحت استان حاکم است. ظرفیت آبی استان هم حدود 2 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب بوده که نیمی از آن آب‌های سطحی و نیمی دیگر شامل آب‌های زیرزمینی است....
در این شرایط و با وجود جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری در استان، سرانه آبی شهروندان سالانه 1400 مترمکعب و کمتر از میانگین کشوری و البته استان‌های همجوار است.
طبق براوردهای کارشناسی نیز در افق 1420 گلستان به 7 میلیارد مترمکعب آب نیاز خواهد داشت، در حالی‌که بر اثر پدیده تغییر اقلیم همه ساله از میزان بارش‌ها کاسته می‌شود.
در این شرایط مدیریت مصرف آب و مهار آب‌های سطحی و اجرای طرح‌های تأمین آب باید در اولویت برنامه‌ریزی‌های استان قرار بگیرد. از طرفی هم به گفته استاندار، مازاد آب‌های سطحی استان به سد گله ورد سرازیر می‌شود، در حالی‌که بخش‌های زیادی از استان دچار مشکل کم‌آبی و بی‌آبی است.
استاندار با بیان اینکه استفاده از آب‌های نامتعارف در دستور کار قرار دارد، گفت: برخلاف برخی از استان‌ها، تمام سدهایی که در استان در حال ساخت یا مطالعه‌اند، دارای توجیه فنی هستند و باید به اتمام برسند.
«‌حسن صادقلو» با بیان اینکه سد نرماب 70‌ درصد پیشرفت دارد، افزود: شرایط ساخت سد چایلی دارای ابهام بود که خوشبختانه مسائل مربوط به آن برطرف و پیمان آن بسته شد و به‌زودی کار اجرایی آغاز می‌شود.
وی با اشاره به اخذ موافقت‌نامه‌هایی برای ساخت سد قره چای ادامه داد: اگرچه عملیات اجرایی سد آقدکش هم متوقف شده، اما اراده ما برای پیگیری و اجرای آن است.
سد شصت کلاته نیز به جاهای خوبی رسیده و در مراحل نهایی قرار دارد.

احیای سهم آبی استان
استاندار در پاسخ به خبرنگار همشهری درباره چگونگی اجرای طرح انتقال آب مازاد مازندران به گلستان که در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: در گذشته قرار بود بخشی از آب مازاد مازندران از غرب به شرق گلستان با ساخت یک کانال انتقال داده شود، اما امروز این دیدگاه تغییر کرده است.
وی افزود: سرریز آب‌های سطحی استان به سمت سد «‌گله ورد» در استان مازندران می‌رود که ما به دنبال این هستیم تا سهم آبی خود را احیا کنیم.
صادقلو بیان کرد: اگر یک سوم آبی که به این سد سرازیر می‌شود، به استان برگردانده شود، بخشی از خواسته‌ها و نیاز فعلی و فوری ما را پاسخگو خواهد بود.

مشکلات کیفی آب آشامیدنی گرگان
صادقلو با بیان اینکه گرگان به‌عنوان مرکز استان باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: تأمین آب آشامیدنی این شهر از محل سد نومل و شصت کلاته در حال پیگیری است.
وی به مهار فاضلاب در گرگان هم اشاره کرد و افزود: چون حجم زیادی از آب آشامیدنی شهروندان از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود، مهار فاضلاب در اولویت قرار دارد و مسأله‌ای است که نسبت به آن حساس هستیم.
وی گفت: با احداث 5/1 کیلومتر شبکه فاضلاب، بخشی از مشکل بهداشتی که در آب آشامیدنی گرگان وجود دارد، رفع می‌شود.
92 روستای گلستان به آب لوله‌کشی دسترسی ندارند
استاندار با بیان اینکه 92 روستای استان به آب آشامیدنی دسترسی لوله‌کشی ندارند، اظهار کرد: همان‌گونه که اراده ما بر گازرسانی و ایجاد خانه‌های بهداشت در همه روستاها بود، عزم ما این است که کار آبرسانی به این 92 روستا نیز در اولویت باشد و به دنبال تأمین منابع لازم آن هستیم.
وی افزود: با توجه به کمبود آب در چشم‌انداز آینده استان، باید اقدام‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را برای تأمین آب در دستور کار داشته باشیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار