مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان:
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت ملی مهارت دوخت پوشاک سنتی زنان قوم کتول در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.
کد خبر: ۳۶۰۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳ 14 January 2017
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت ملی مهارت دوخت پوشاک سنتی زنان قوم کتول در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

 مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: یکی از مصادیق مهم میراث ناملموس حفظ، احیا و بازنشر سنت ها، فرهنگ و حفاظت از کرامات و داشته های اقوام ایران زمین است بدین سبب لباس هر قوم که برگرفته از اعتقادات و آیین هاست در مطالعه فرهنگ ها بسیار پر اهمیت می باشد.

وی به تشریح لباس محلی قوم کتول پرداخت و خاطر نشان کرد:لباس محلي قوم کتول که متشکل است از:‌ پيراهني بلند (رخت کوتاه)، دامني پرچين،انواع کت(کلیجه، بهاری، کمرچین)، جلیقه، كلاه شهری، روسري، پيش جامه (دم جامه) و شاروسه است خود نشانگر روح بلند و هنر ارزشمند زنان قوم کتول است که هنر های فراوان صنایع دستی چون نوار بافی، سکه دوزی، نساجی سنتی، نخ­ریسی، رنگرزی و... را در دل خود جای داده است.

کریمی در ادامه با اشاره به  گذشت زمان و به فراموشی سپرده شدن پوشاک سنتی قوم کتول بیان کرد: گواه این مدعا نسل جوان امروزی می باشد که به دلیل توسعه جوامع انسانی و شکل گیری فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، ترویج البسه مدرن، در دسترس و پایین بودن قیمت آن نسبت به بالابودن دستمزد دوخت لباس سنتی، از این نوع پوشش فرسنگ ها فاصله گرفته اند و همه این عوامل موجب آن گردید تا لباس­هایی از این دست مشتری خاص خود را بطلبد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان در پایان گفت: به جهت حفظ و احیا این هنر و فرهنگ دوخت و پوشش ارزشمند لباس قوم کتول پرونده ثبت این اثر توسط دفتر ثبت آثار این اداره کل تشکیل و در جلسه ششم دیماه 1395 شورای عالی ثبت کشور به عنوان یک اثر و هنر ارزشمند نیکان و زنان قوم کتول در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسید .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار