کد خبر: ۳۱۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱ 16 October 2016
محمد ولی علاالدینی- در میانه‌ ی مهرماه امسال، "رامین آذری" به عنوان مدیر کل جدید فرودگاه های استان گلستان معرفی شد و این سکان را از "تیمور امیری" تحویل گرفت.
آذری، ظاهراً جوان ترین مدیرکلی است که از ابتدای راه اندازی فرودگاه گرگان تاکنون به این سمت منصوب شده است و انرژی و نیروی جوانی وی به کمک تجربیات مدیریتی ارزنده اش در مهرآباد و تبریز، می تواند پتانسیلی برای رقم خوردن تحولات مثبت در فرودگاه های استان و در نتیجه، رضایتمندی بیشتر مردم از وضعیت حمل و نقل هوایی باشد.
در این راستا یادآوری موضوعاتی چند شاید بتواند یاریگر مدیریت جدید فرودگاه های استان باشد:
1- نام فرودگاه گرگان و کلاله، در ذهن مردم منطقه چیزی بیشتر از یک ترمینال هوایی است و برای نسل موجود، بیشتر یک نماد اجتماعی محسوب می شود. چرا که راه اندازی این دو فرودگاه بیش از هر چیز، مرهون خواست و پیگیری مردمی است که هزینه های سنگینی در این خصوص پرداخت کرده اند.
فرودگاه گرگان، همواره یادآور حادثه تلخ سقوط هواپیمای یاک 40 و از دست رفتن تمام نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و وزیر ارزشمند راه و ترابری وقت و همراهان وی در راه افتتاح این فرودگاه است. رخ دادن این اتفاق، "توسعه و هزینه" را دو واژه‌ ی جدانشدنی در اذهان هم استانی های ما حک نمود.
فرودگاه کلاله نیز یادآور تلاش های زیاد محلی از سوی مردم و نمایندگان برای عملیاتی کردن فرودگاهی چهل ساله است.
خلاصه کلام این که، موفقیت در رونق این دو فرودگاه دارای بازخوردهای مثبت اجتماعی خواهد بود.  

2- راه اندازی فرودگاه گرگان یک نیاز واقعی بود و شیب رشد عملکرد فرودگاه گرگان در جابجایی مسافر و نشست و برخاست، (با وجود تجهیز تدریجی امکانات در سال های اولیه) در یک بازه حدوداً ده ساله کاملاً قابل توجه بوده است. 
 
سخنی چند با مدیرکل جدید فرودگاه های استان گلستان
سخنی چند با مدیرکل جدید فرودگاه های استان گلستان




متاسفانه این رشد متناسب با تقاضا، از سال 1390 به دلایل مختلفی به شدت افت پیدا کرد و در مقاطعی به حداقل رسید. گرچه در محدوده سال های 90 تا 93، اکثر فرودگاه های کشور تحت تأثیر تحریم ها روند نزولی را در فعالیت های خود شاهد بودند، اما شواهد و مقایسه عملکرد فرودگاه های هم کلاس با این فرودگاه به ویژه فرودگاه های همجوار نشان می دهد که: 
-  افت شدید عملکرد فرودگاه گرگان تنها به واسطه تحریم و افت کلی در کشور نبوده است و علی رغم تلاش مدیریت فرودگاه، مسؤولان استانی و نمایندگان وقت مجلس نتوانسته اند آن طور که باید در موضوعات فرودگاه چه در جهت حفظ یا کاهش حداقلی پروازهای موجود موفق باشند. 
-  مقایسه بودجه های عمرانی با دو فرودگاه مراکز دو استان شرقی و غربی گلستان همچنین نشان می دهد که در این سال ها، حدود توجه به تجهیز امکانات و توسعه فنی فیزیکی آن از منابع استانی و یا رایزنی استانی برای اخذ منابع ملی و اجرای پروژه هایی که ربطی به تکنولوژی های تحریم نداشته است ضعیف بوده است. 
-  عدم وجود هماهنگی دستگاه های اجرایی استان (که باز هم ربطی به تحریم ندارد) هم موضوع قابل توجهی است. به عنوان نمونه، فراهم نشدن امکان نصب دستگاه تقرب پرواز (ILS) که ظاهراً در آن زمان شرایط اختصاص آن به فرودگاه گرگان فراهم شده بود، اما به دلیل ناتوانی استان در آزادسازی اراضی انتهای باند و آماده سازی سایت، به فرودگاه دیگری انتقال یافت. 

3- بدیهی است که عملکرد درست حمل و نقل هوایی می تواند نقشی تعیین کننده در توسعه منطقه ای باشد. در ایران متاسفانه یا خوشبختانه توسعه فرودگاه های محلی وابستگی زیادی به سیاستگزاری ها و منابع استانی دارد و استانداری های موفق، پایداری شرایط و یا به روزرسانی را در فرودگاه هایشان به جد پیگیری می کنند. 
هم اکنون، حتی برخی از شهرداری ها کشور، در تخصیص منابع و امکانات برای تجهیز فرودگاه محلی شان مشارکت دارند. نقش نماینده های مجلس در این میان که جای خود دارد. 
در بسیاری از استان ها، به توسعه فرودگاهی به مثابه یک موضوع استراتژیک نگریسته می شود. اما با مروری بر فعالیت های استانداری گلستان در پنج شش سال گذشته چنین استراتژی مشاهده نمی شود و اندک فعالیت های مثبت، بیشتر حاصل نگاه فردی برخی مدیران در بدنه استانداری بوده است. 
باید اعتراف کرد در دولت دهم و یازدهم با وجود بهره مندی فرودگاه های استان از مدیران کل باسابقه و باتجربه از بدنه فرودگاهی (مانند آقایان امیری و ملکیان)، استان گلستان نتوانست از این ظرفیت بهره کافی ببرد و فعالیت های شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه گرگان، توجهات خاص استانداری  را چه در زمینه یاری از منابع استانی و چه در پیگیری های اداری چاشنی کار خود نداشته است.
به عنوان مثال، مواردی مانند ساخت و تجهیز VIP و CIP و... معمولاً جزو دغدغه استانداری ها در ارتقای سطوح دیپلماتیک و تشریفاتی و بسترهای تشریفاتی برای جذب سرمایه گذاران محسوب می شود. بررسی وضعیت فعلی این موارد در فرودگاه گرگان شاهدی بر این مدعاست.  
مثال های مستندی از سیاستگذاری های موفق تر استان های همتراز در یاری رساندن به توسعه فرودگاهی، برقراری پرواز و حمایت در پایداری پروازها در برابر عملکرد موارد مشابه در فرودگاه های گرگان و کلاله می توان عنوان کرد و اتفاقاً اوج این مقایسه عملکرد را می توان در رصد اخبار و آمارهای شش ماهه سال جاری مشاهده نمود.  
تلاش های شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور در چند سال گذشته در فرودگاه گرگان برای ایجاد یا بهبود زیرساخت ها، بیشتر یک عملکرد داخلی و تلاش این شرکت و در راستای تطابق با استانداردها جهت دریافت گواهینامه فرودگاهی همزمان با برنامه های مشابه با سایر فرودگاه ها بوده است که البته جای تقدیر دارد. 

4- در روزهای گذشته برای چندمین بار در چند سال گذشته خبر برقراری پرواز به تهران از فرودگاه کلاله اعلام شد که بسی باعث خوشحالی است. فاصله دو ساعته این فرودگاه با فرودگاه مرکز استان و نیاز مردم شهرستانهای کلاله، مینودشت، گالیکش، گنبد، مراوه تپه به ارتباط هوایی با مرکز کشور در توسعه استان مهم خواهد بود. 
پایداری این پروازها دغدغه ای نیازمند تدبیر است تا انشاا.. این بار با استقبال مردم منطقه و حمایت مسؤولان استان تحقق یابد. اگر مدیریت استان از تجربه مشابه سایر استان ها بهره ببرد، یقیناً به راهکارهایی برای حمایت از انجام پرواز تا رونق آن دست خواهد یافت.
علاوه بر اهمیت فرودگاه کلاله در ترابری مسافر به عنوان فرودگاهی محلی، نبایداز اهمیت نقش پدافندی این فرودگاه با توجه به حادثه خیز بودن منطقه غافل بود. 
همچنین، ترافیک کم این فرودگاه و موقعیت جغرافیایی و چشم اندازهایش می تواند فرصت پروازها و فرودهای تفریحی آموزشی و حضور هواپیماهای شخصی را در آن فراهم کند. 

5- یکی از مهم ترین عملکردها در دوره جدید می تواند معطوف به آشتی دادن مسافران استان با فرودگاه گرگان باشد. واقعیت این است که مسافرانی که سفر هوایی در سبد کاری و شخصی شان به عنوان یک انتخاب و امکان وجود داشته است، علاوه بر این که معمولاً با مشکل کمبود عرضه و تقاضای بالا و در اصطلاح "جاندادن" پرواز مواجه بوده اند، شاهد کنسلی و تاخیرهای مکرری نیز بوده اند که با توجه به فاصله گرگان تا پایتخت، آنان را وادار به جایگزینی مسافرت ریلی یا جاده ای با مسافرت هوایی کرده است.
اکنون برای مردم این منطقه، موضوعی جا افتاده است که سفر با هواپیما، باید یک سفر از چند روز پیش برنامه ریزی شده باشد وگرنه احتمال تهیه بلیط بسیار اندک است و "پای پرواز" هم منوط به شانس بالای مسافر است!.
به نظر می رسد انشاا.. با بهبود شرایط در آینده، جلب نظر مجدد این دسته از مسافران و حضور آنان پشتوانه ای برای تعریف پروازهای جدید شود.        

6- پرواز به تهران، که اکنون برای بعضی از روزها به دو پرواز حتی گاه با ظرفیت  ATR72 تقلیل یافته است، نیازمند افزایش سورتی پرواز یا افزایش ظرفیت البته با توجه به ساعات پرواز است.
در این خط، مساله ای به نام ساعات غیرموثر پروازهای اداری اقتصادی وجود دارد. فرودگاه گرگان تاکنون نتوانسته است پروازهای قابل استفاده را برای رفت و برگشت مناسب در یک روز برای افرادی که نیازمند سفرهای کاری یک روزه به تهران هستند را برنامه ریزی نماید.
کسانی که تجربه پروازهای برگشت بعدازظهر از تهران را به فرودگاه دشت ناز دارند، به خوبی می دانند که بخش قابل توجهی از مسافران این پروازها را شهروندان استان گلستان تشکیل می دهند!.
مطمئناً برقراری پروازهای موثر صبح و بعدازظهر، می تواند بخشی از مسافران از دست رفته فرودگاه گرگان را بازیابی نماید. 

7- بسیاری از شهروندان این منطقه را مهاجرانی از خراسان بزرگ و عقبه آنان تشکیل می دهند که مراودات فراوانی با بستگان خود در خراسان دارند. این موضوع، تقاضای سفر به مشهد را علاوه بر سفرهای معمول سایر شهروندان در این منطقه زیاد کرده است. 
پس از برقراری این خط پروازی، انتظار می رفت که این پروازها لااقل روزانه یک پرواز را شامل شود. اما با گذشت چند سال، هنوز پروازها محدود مانده است و بسیاری از مسافران هوایی این منطقه، با آگاهی از برقرار بودن پروازهای همه روزه در فرودگاه دشت ناز، مسافرت هوایی به مشهد را از طریق فرودگاه مذکور و طی مسافتی دو ساعته به غرب برنامه ریزی می نمایند.

8- شنیده شده است که با پیگیری مدیرکل جدید فرودگاه در چند روز گذشته، مقرر شده است که تعداد سورتی پرواز گرگان به زاهدان افزایش یابد که با توجه به دوری این مسیر و تقاضای موجود در استان برای سفر مذکور، جای تقدیر دارد. تنوع اقوام می تواند برای استان یک فرصت برای ایجاد پروازهای جدید باشد، اگر به شکل درستی در تحلیل های بازار از آن استفاده شود. 
 
9- پرواز گرگان-اکتائو شاهد مدعایی برای نبود شناخت و مهارت لازم در زمینه بهره مندی از فرصت های حمل و نقل هوایی نزد مسؤولان محلی است.
این که اساساً نیازسنجی و امکانسنجی برای برقراری این پرواز چگونه بوده است که پرواز به قزاقستان به جای آلماتی به اکتائو ختم شد ما البته مستندی نداریم!. اما به هر حال پرواز مذکور با تلاش چند ساله ی اتاق گرگان برقرار شده است و تنها پس از یک پرواز افتتاحیه، اکنون این خط نتوانسته است پرواز دیگری را در آمار فرودگاه ثبت کند!.
از آن جا که پرواز اکتائو از فرودگاه امام، پروازی دو مسیره از طریق فرودگاه باکو با حدود 12 ساعت معطلی است، پرواز گرگان- اکتائو به عنوان یک پرواز مستقیم یک ساعته، بهترین گزینه برای هر فردی است که بخواهد از ایران به اکتائو سفر کند و کافی است که با یک پرواز داخلی خود را از فرودگاه مهرآباد به گرگان برساند.
با این وجود، آژانس چارتر کننده این پرواز، نتوانسته است در سه هفته گذشته، مسافر کافی برای پرواز مذکور جذب کند.
استانداری گلستان باید بداند که وجود یک پرواز خارجی و الزامات آن، خود به خود پدید آورنده فعالیت ها و نیازها و در نتیجه ارتقای سطح خدمات فرودگاهی است. بنابراین پایداری این پرواز که نیازمند سیاستگزاری و پیگیری ویژه برای حمایت از بخش خصوصی سرمایه گذار این پرواز است، یک تدبیر و یک وظیفه غیرمستقیم برای استانداری محسوب می شود.
گرچه عدم حضور اکثر اعضای کارگروه صادرات غیرنفتی در افتتاحیه این پرواز از همان ابتدا نمایانگر بسیاری از موضوعات بود.
آیا برقراری و پایداری پرواز اکتائو یک موضوع استراتژیک برای استان گلستان است؟. به نظر می رسد که پاسخ مثبت است: 
منطقه آزاد در شرف تاسیس اینچه برون و شهرک متالورژی که می باید خوراک اصلی خود را از آسیای میانه تامین کند و همچنین تاثیرات مضاعف خط ریلی ایران- ترکمنستان این نیاز را برای افزایش مراودات آتی تایید می کند. 
اما چرا با وجود حدود هفت هزار هموطن قزاق در گلستان و فعالیت کنسولگری قزاقستان در گرگان و شرایط خوب این پرواز مستقیم، استان نمی تواند از این فرصت بهره ببرد؟.
واقعاً چقدر هماهنگی برای بهره بردن از ظرفیت های درون استانی مانند تعریف تورهای ویژه یا سفرهای کاری در سازمان های نیمه دولتی و خصوصی (شهرداری، نظام مهندسی، اتاق بازرگانی، اصناف و...) پیش از آغاز این پروازها از سوی استانداری صورت گرفته است؟
به چه میزان، ظرفیت ها و جذابیت های اقتصادی تفریحی مقصد سفر سنجیده شده است؟ آیا استانداری گلستان برای رونق این پرواز نمی توانست کارگروه ویژه ای ترتیب دهد؟ آیا باید بخش خصوصی را از چنین سرمایه گذاری هایی برای خطوط مشابه پشیمان نمود؟ 
گرچه این سوال هم همواره مطرح بوده است که چرا با وجود چندصدهزار شهروند ترکمن در این استان و استان همجوار (خراسان شمالی)، و مراودات اقتصادی فراوان با ترکمنستان، انرژی مسئولان استانی و بخش خصوصی صرف برقراری پرواز به عشق آباد نشده است که حالا یکی از استان های همجوار غیرترکمن نشین ما پیگیر برقراری پرواز به مقصد مذکور باشد.
 
10-  فرودگاه گرگان در برقراری مسیرهای جدید پروازی تجربه خوشایندی ندارد. خط ناپایدار گرگان- کیش در سال 88 و در شرایط تلاطم آن روزهای کشور یکی از این دست تجربیات است. همچنین پرواز به ترکیه هم در آن سال ها از این دست تجربیات است. 
متاسفانه در سال های اخیر گویا تنها برقراری تنها یک پرواز! نزد مسئولان استانی پایداری پرواز و برنامه ای شدن آن محسوب می شود. در حالی که پایداری پروازهای جدید نیازمند سیاستگزاری و حمایت مسئولان استانی است. نمونه مشخص آن، شکست در پروازهای قبلی فرودگاه کلاله است.
به نظر می رسد آژانس های مسافرتی در استان مشارکت مورد انتظار برای توسعه محلی را ندارند و به دلایل مختلف، ترجیح می دهند بیشتر واسطه آژانس های برگزار کننده تورها در مرکز کشور باشند. 
از سویی، ضعف اطلاع رسانی به جامعه مخاطب در مورد برقراری پروازهای جدید نیز مشهود است. این موضوع به علاوه عدم همکاری لازم آژانس های بومی در حمایت از پروازهای چارتری با مبدا فرودگاه گرگان نیز باعث می شود تا ما شاهد مسافران فراوانی از استان به مقاصدی همچون ترکیه از فرودگاه های تهران باشیم!. در حالی که پرواز از فرودگاه گرگان به مقصد ترکیه در سال 89  ناموفق بود که البته این موضوع می تواند دلایل فرهنگی هم داشته باشد.  
به نظر می رسد فرودگاه دشت ناز را بتوان یک نمونه موفق از سیاستگزاری درست مسئولان استانی آن نام برد. این فرودگاه به دلیل کمبود تقاضا برای پرواز به تهران، استراتژی برقراری خطوط پروازی به نقاط مختلف کشور را در پیش گرفت و موفق شد در سال های افت عملکرد بسیاری از فرودگاه های کشور، رشد قابل توجه مسافر را تجربه نماید. 
فرودگاه دشت ناز با وجود محدودیت های توسعه ای و فنی موجود، هم اکنون به مقاصد داخلی شیراز، اهواز، بندرعباس، کیش، عسلویه، مشهد، تهران پروازهای برنامه ای منظم دارد و در حال برقراری چند مقصد جدید مانند کرمان و.. نیز هست.
این فرودگاه موفق شده است علاوه بر مسافران استان پرجمعیت مازندران، توجه مسافران استان گلستان را نیز به خود جلب نماید.  
مشابه چنین چشم انداز و راهکارهای استراتژیکی را نمی توان در گلستان یافت. مسئولان این استان حتی در خصوص حضور ایرلاین های بزرگ دیگر برای افزایش پرواز به تهران نیز ظرف چند سال گذشته ناموفق بوده اند. ماجرای برقراری ناموفق پرواز گرگان به تهران توسط شرکت هواپیمایی اترک، (در عین وجود تقاضای بالا برای سفر به تهران!) و نیز حضور چارتر ناموفق هواپیمایی تابان به مشهد از جمله آن هاست. 
  

 


11- فرودگاه گرگان دارای شاخص های مناسبی نسبت به سایر فرودگاه های همجوار است و امکان ایفای نقش به عنوان هاب منطقه ای را داراست. فرودگاه گرگان سال هاست که یک مرز هوایی است و عملاً تنها فرودگاهی در شمال کشور است که امکان پذیرش هواپیماهای پهن پیکر را بدودن داشتن موانع پروازی از دو سوی باند داراست. 
اما متاسفانه در شش هفت سال اخیر، گام های اجرایی مسئولان استانی متناسب با نقش موثر و کلیدی ظرفیت های این فرودگاه در توسعه استان آن چنان که باید و شاید دیده نشده است. 
با برنامه ریزی بهتر، شاید بتوان ظرفیت های باربری (cargo) خوبی برای این فرودگاه با توجه به کشاورزی بودن منطقه تعریف کرد. 

سخنی چند با مدیرکل جدید فرودگاه های استان گلستان
12- با وجودی که در ظاهر، دو ایرلاین در فرودگاه گرگان فعالیت می کنند، اما در عمل، این فرودگاه در انحصار یک ایرلاین است. انحصار در هر جایی بد و مانع توسعه است و این موضوع هم باعث شده تا شرایط رقابت عملا برای پروازهای گرگان از میان برود.
این انحصار عملی، مانعی برای عدم تمایل حضور سایر ایرلاین ها در فرودگاه گرگان و در نتیجه عدم ایجاد رقابت شده است. مسافر، امکان انتخاب ندارد و تنها می تواند بلیط تک نرخی را تهیه کند که این با سیاست های آزادسازی و شناور کردن نرخ بلیط متناسب با خدمات در تناقض است.
بدیهی است اگر این سد شکسته شود، مسافرت هوایی بیش از پیش می تواند در سبد خانوارهای استان گلستان قرار گیرد. 
  
13- وجود یک ایرلاین بومی می تواند یاریگر توسعه فرودگاه های استان و کاهش دغدغه ها باشد. به دلیل اقتصاد ضعیف استان، بخش دولتی می باید بستر لازم را برای حضور بخش خصوصی آماده سازد. مدیرکل جدید می تواند از توان خود در جهت ایجاد این بستر یاری رساند. 
امیدواریم راه اندازی اولین فرودگاه خصوصی در حال احداث در غرب استان نیز به افزایش ظرفیت هوایی استان کمک کند.  

14-  توقف پروازهای حج، استراتژی های جدیدی در کسب و کار بازار جهت جایگزینی روند چند ساله گذشته در این پروازها را می طلبد. مدیران استان می باید با پیگیری و هماهنگی، به راهکارهای مناسب جبرانی دست پیدا کنند.

15-  بد نیست که با توجه به دانش مدیرکل جدید در حوزه فناوری اطلاعات، موضوع به روزرسانی اطلاعات فرودگاه در زمینه پروازها در وبسایت به عنوان یک مرجع کسب اطلاعات بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همچنین بهره مندی از سایر امکانات و ابزار اطلاع رسانی به خصوص در فضای مجازی نیز در ارتباط بیشتر با جامعه مخاطب احتمالاً بی فایده نخواهد بود.    
دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر دولت تدبیر و امید به استان در سال 93، در گفت وگوی تلویزیونی، از فرودگاه گرگان به عنوان یکی از فرودگاه های خوب و فعال کشور یاد کرد و اظهار امیدواری کرد به زودی شاهد تجهیز بیشتر فرودگاه و نصب دستگاه تقرب پرواز برای کاهش مشکلات در شرایط مختلف آب و هوایی باشد. 
حکم انتصاب مدیرکل جدید فرودگاه های استان نیز دارای راهبردها و اولویت های کلیدی زیر به عنوان ماموریت های مدیرکل جدید است که نشان از شناخت درست شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور به ظرفیت های توسعه ای فرودگاه های استان دارد:
«برقراری مسیرهای جدید پروازی در فرودگاه گرگان، افزایش پروازهای فرودگاه گرگان به ویژه پروازهای صبحگاهی، برقراری پروازهای پایدار در فرودگاه کلاله، پیگیری نصب دستگاه کمک ناوبری ILS در فرودگاه گرگان، توسعه عوامل پروازی، رسیدگی به موضوع تملک اراضی فرودگاهی، ارتقای سطح خدمات فرودگاهی و پیگیری تکمیل سریع ترمینال جدید فرودگاه گرگان». 
موارد ذکر شده، نشان از ظرفیتی است که می تواند به یاری توسعه استان بیاید. اظهار نظر رامین آذری، مدیرکل جدید فرودگاه های استان گلستان نیز در بدو حضورش در استان در خصوص توجه به « ارتقای سطح خدمات فرودگاهی در راستای صیانت از حقوق شهروندی و تملک اراضی برای طرح های توسعه آتی فرودگاه به کمک مقامات ارشد استان» ما را به آینده ای بهتر برای فرودگاه های استان امیدوارتر می کند.  
ضمن آرزوی موفقیت برای آذری، مطمئن هستیم که به یاری خداوند، طی مدت حضور ایشان در این استان محروم، علاوه بر اجرایی شدن ماموریت های محوله، می توانیم شاهد نتایج موثر و عملی ناشی از توجه به حمل و نقل هوایی در توسعه پایدار استان باشیم.

*** با تشکر از گروه پیگیری مطالبات مردمی گرگان

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار