نایب رئیس اتاق بازرگانی گلستان:
نایب رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان با اشاره به ضرورت تلاش‌های دیپلماسی برای تقویت ارتباط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه، گفت: درخواست ما این است که دفتر نمایندگی وزارت خارجه در گرگان دوباره فعال شود.
کد خبر: ۳۱۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴ 13 October 2016
نایب رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان با اشاره به ضرورت تلاش‌های دیپلماسی برای تقویت ارتباط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه، گفت: درخواست ما این است که دفتر نمایندگی وزارت خارجه در گرگان دوباره فعال شود.

 اراز جان شمالی صبح امروز در جمع فعالان رسانه‌ای و اقتصادی شهرستان گنبدکاووس که پیرامون موضوع توسعه استان گلستان و گنبدکاووس با توجه به امتیازات و ظرفیت‌های مرز و کشورهای همسایه به ویژه منطقه آسیای میانه برگزار شد با اشاره به تلاش‌های اتاق بازرگانی استان گلستان برای توسعه روابط اقتصادی با این کشورها اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات اتاق بازرگانی راه‌اندازی پرواز گرگان به آکتاوو با رایزنی با رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان بود.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی هزینه 50 درصد صندلی‌ها را نیز به مدت چهار هفته متقبل شده است، افزود: ما این اقدام را به این دلیل انجام دادیم زیرا معتقد هستیم که با راه‌اندازی این پرواز و تسهیل در رفت و آمد بین استان گلستان و آکتاو در قزاقستان زمینه‌های بی‌شماری برای توسعه روابط اقتصادی پدید خواهد آمد و در نهایت منجر به رشد و پیشرفت استان گلستان خواهد شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان با تاکید بر اینکه فعالیت مجدد دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در گرگان می‌تواند کمک بسیاری به توسعه روابط دیپلماتیک و نهایتا روابط اقتصادی کشورمان با منطقه آسیای میانه منجر شود، خاطرنشان کرد: ما اعلام کرده‌ایم که تمامی هزینه‌های استقرار دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان را پرداخت خواهیم کرد اما همچنان این حضور محقق نشده است.

شمالی با اشاره به اینکه 17 تفاهم‌نامه اقتصادی میان ایران و ترکمنستان در شرایط بلاتکلیفی قرار دارد، اضافه کرد: اگر دفتر وزارت خارجه در استان گلستان فعال شود قطعا با پیگیری‌های دیپلماتیک می‌توان با احیای روابط سیاسی این تفاهم‌نامه‌ها را نیز اجرایی کرد و روح تازه‌ای به کالبد خسته و بی‌جان روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و به ویژه ترکمنستان دمید.

وی ارائه یارانه و مشوق‌های صادراتی را یکی از ملزومات توسعه صادرات و تجارت دانست و گفت: اگر یارانه و مشوق‌های صادراتی نباشد هزینه کالای صادراتی از هزینه ارائه آن در داخل بیشتر شده و این به معنای به صرفه نبودن صادرات خواهد بود و البته ما برای تامین هزینه این یارانه نیز پیشنهادهایی داده‌ایم که طبیعتا با افزایش صادرات و فروش صنعت، میزان دریافت مالیات نیز افزایش خواهد یافت که می‌تواند جبران کننده یارانه پرداختی باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان از واگذاری یک زمین 10 هکتاری توسط اداره کل منابع طبیعی برای تاسیس و راه‌اندازی پایانه صادراتی گلستان خبر داد و تصریح کرد: این زمین در ابتدای سه‌راهی روستای «سید نیاز» گنبدکاووس است که متاسفانه به دلیل عدم همکاری اعضای محترم شورای اسلامی این روستا هنوز موفق به تملک نهایی زمین و شروع عملیات اجرایی نشده‌ایم.

شمالی با بیان اینکه بخشی از مشکلات کشور ما و ترکمنستان در مسیر توسعه روابط اقتصادی به بسته بودن شرایط سیاسی و فرهنگی این کشور باز می‌گردد، ادامه داد: این یک مساله کلی در این کشور است و مربوط به رابطه این کشور با ایران نمی‌شود و رابطه آن‌ها با سایر همسایگان نیز به همین شکل و با حساسیت بالا شکل می‌گیرد.

وی با رد ارتباط موضوع بدهی‌های گازی ایران به ترکمنستان با کاهش روابط اقتصادی دوجانبه، اضافه کرد: بدهی کشور ما به ترکمنستان در حوزه خرید گاز حدود 3 میلیارد دلار است که ایران بارها برای تهاتر و راه‌های جایگزین برای پرداخت در شرایط تحریم اقدام کرده است که تمایلی از سوی طرف مقابل به صورت ملموس مشاهده نشده است و تا کنون تنها 500 تا 600 میلیون دلار از این بدهی از طریق تهاتر پرداخت شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان ابراز امیدواری کرد با توسعه روابط سیاسی با تلاش دیپلمات‌های کشور به توسعه روابط اقتصادی برسیم، اظهار کرد: گنبدکاووس با انبوه ظرفیت‌های خاموش و شکوفا نشده خود می‌تواند به قطب ارتباطات اقتصادی ایران و آسیای میانه تبدیل شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار