پایان برداشت
مختار مهاجر روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: از این مقدار یک میلیون و 358هزار تن محصول از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خرید تضمینی شده است.
کد خبر: ۲۸۲۱۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱ 21 August 2016
 رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان بااعلام پایان برداشت گندم در استان، گفت که در سال زراعی جاری یک میلیون و 500هزار تن گندم از زمین های زیر کشت این محصول در اراضی دشت و کوهستانی استان برداشت شده است.
 مختار مهاجر روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: از این مقدار یک میلیون و 358هزار تن محصول از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خرید تضمینی شده است. 
به گفته وی، 100 هزار تن از گندم های برداشت شده برای بذر سال زراعی آتی و خود مصرفی نزد کشاورزان بوده و 42 هزار تن نیز به عنوان گندم بذری از سوی جهادکشاورزی خریداری شد. 
مهاجر با بادآوری این که نظارت، توزیع بذور مناسب و مدیریت در کشت، داشت و برداشت گندم با توجه به افزایش بارندگی در سال زراعی جاری در بالا بردن راندمان تولید موثر بود، گفت: افزایش بارندگی را استان در سال زراعی 74 - 75 نیز تجربه کرده، ولی در آن سال در خصوص برخی عوامل موثر درتولید همچون ضرورت مبارزه با آفات غفلت شد و تنها 300هزار تن از رقم پیش بینی شده 750 هزار تنی برداشت گندم در گلستان محقق شد. 
به گفته وی در سال زراعی جاری 650 میلیمتر بارندگی در گلستان ثبت شده است که حدود 20 درصد از میانگین سالیانه کشوری بیشتر است. 
طبق گزارش ستاد برداشت محصول های پاییزه گلستان، در سال زراعی جاری 381 هزار و 946 هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص داشت که 220 هزار و 721 هکتار آن به صورت دیم بود و برداشت محصول از خرداد ماه آغاز شد. 
شورای اقتصاد امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی را 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم را 13 هزار و 68 ریال برای سال زراعی جاری تعیین کرده بود که افزایش 10 درصدی نسبت به نرخ سال زراعی قبل داشت. 
مهاجر در خصوص پرداخت بهای گندم به کشاورزان گلستان هم گفت: مطالبات کشاورزان استان بابت گندم تحویلی سال زراعی جاری 17 هزار میلیارد ریال است که تاکنون متولی آن (بصورت متمرکز از تهران و توسط شرکت غله) 13 هزار و 960 میلیارد ریال را به حساب کشاورزان واریز کرده است. 
وی گفت: سه هزار و 40 میلیارد ریال از بهای گندم تحویلی باقی مانده کشاورزان استان هم با مجوز دولت در یک الی دو ماه آتی پرداخت خواهد شد. 
به گفته وی تاکنون 81 درصد بهای گندم تحویلی کشاورزان گلستان به حساب آنها واریز شده است، ولی میانگین کشوری در پرداخت بهای محصول 52 درصد می باشد. 
سال زراعی گذشته شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان مقدار 950 هزار تن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خرید کرده بود. 

* تولید 310 هزار تن جو در گلستان 
رییس جهادکشاورزی گلستان از برداشت 310 هزار تن جو نیز از کشتزارهای این استان در سال زراعی 95- 94، خبر داد و گفت: این درحالی است که بیشترین میزان محصول جود برداشت شده در سال های گذشته در استان 160 هزار تن بوده است. 
وی افزود: امسال 216هزار تن جو برداشت شده در استان به صورت تضمینی از سوی 38 مرکز شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده است. 
قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم جو، 10هزار و 28 ریال تعیین شده است. 
مهاجر همچنین تخصیص آب در بخش کشاورزی استان را به میزان 70 درصد اعلام کرد و گفت: برخی آمارها 90 درصد را اعلام می کنندکه اشتباه است. 
به گفته وی از 650 هزار هکتار زمین کشاورزی موجود در استان 220 هزار هکتار آن آبی است. 
وی افزود: با توجه به کمبود آب در استان و مشکل خشکسالی، نیاز است در حوزه های معرفی بذرهای مقاوم نسبت به خشکی، تغییر روش کشت از بذر به نشا، تغییر روش آبیاری در زمین های کشاوری و مدیریت آب در مزرعه بیش از گذشته و با برنامه، سرمایه گذاری و عملیاتی شود. 
رییس جهادکشاورزی گلستان از رسانه ای کردن آمار غلط از طرح زهکشی در استان نیز گلایه کرد و گفت: عملیات زهکشی برای افزایش راندمان تولید در زمین های کشاورزی استان صورت می گیرد و تاکنون در سطح 30 هزار هکتار انجام شده است. 
وی افزود: در سفر رییس جمهوری به استان گلستان نیز اجرای زهکشی در سطح 22 هزار هکتار مصوب شد که باید تا پایان سال جاری این طرح به پایان برسد. 
به گفته وی کار مطالعه اجرای طرح زهکشی در سطح 22 هزار هکتار سال گذشته انجام شد و امسال عملیات اجرایی آن از طریق آب منطقه ای و جهادکشاورزی پیگیری و به پایان خواهد رسید. 
مهاجر از اجرایی شدن طرح نظام نوین ترویج از میانه سال قبل در راستای رونق کشاورزی استان نیز خبر داد و افزود: برای اجرایی شدن این طرح، 380 پهنه در استان با بکار گیری 380 کارشناس کشاورزی مشخص شده است. 
به گفته وی، در هر پهنه 300 تا 500هکتار زمین کشاورزی در اختیار کارشناس کشاورزی قرار گرفته تا نیازها و مشکلات این بخش شناسایی و برای رفع آن تصمیم گیری شود. 

* فعالیت 260 واحد صنایع تبدیلی در گلستان 
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز از درخواست تسهیلات برای 106 واحد صنایع تبدیلی به منظور رونق تولید خبر داد و گفت: تاکنون تسهیلات برای 86 واحد در کارگروه مربوطه مصوب و کار پرداخت آن به مبلغ یکهزار و 400 میلیارد ریال از طریق بانک های عامل انجام شده است. 
محمد تقی جهانشاهی افزود: صاحبان بقیه واحدهای واجد شرایط برای دریافت تسهیلات رونق تولید نیز در آتی به بانک ها معرفی خواهند شد. 
به گفته وی در استان گلستان 260 واحد صنایع تبدیلی در بخش های لبنی، خوراک دام و طیور، شالیکوبی فعالیت دارند. 
در حاشیه این نشست خبری از دستاوردهای مرکز تحقیقات این سازمان شامل کشت نشایی 'ذرت، سویا و پنبه'، بانک میکرو ارگانیسم های مفیدخاکزی، تولید محصول های پروتئنی با استفاده از فرایند فراغشایی و نرم افزار اندروید راهنمای مزرعه ای و مدیریت بیماری های گندم، رونمایی شد. 
استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 680 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی، از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار