بررسی سهم گلستان در فعالیت های بانکی
کد خبر: ۲۷۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸ 14 August 2016

"محمد ولی علاالدینی"- با مراجعه به سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می توانیم به گردش مالی بانکها و موسسات اعتباری استانها دسترسی پیدا کرد و هر استانی می تواند جایگاه اقتصادی و بانکی خود را در قیاس با سایر استانها پیدا کند.
گردش مالی بانکها و موسسات اعتباری در پایان سال ۹۴ نشان می دهد که مانده سپرده ها ۱۰۶۲ هزار میلیارد تومان بوده است. بخش عمده این نقدینگی یعنی ۶۱۶ هزار میلیارد تومان معادل ۵۸ درصد کل سپرده ها به تهران اختصاص دارد. 
بر اساس گزارش بانک مرکزی، در پایان سال ۹۴ معادل ۷۹۱ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان مانده تسهیلات بانکی بوده که این رقم معادل ۴۵۵ هزار میلیارد تومان یعنی ۵۷.۵ درصد آن متعلق به استان تهران بوده است.

و اما در این بین سهم استان گلستان چقدر است؟
استان گلستان با موقعیت استراتژیک و دارا بودن زیرساختهایی چون راه آهن سراسری (اتصال آسیای میانه به خلیج فارس و اروپا)، جاده و راههای زمینی خوب، فرودگاه بین المللی، بنادر و سواحل و گمرک و همچنین موقعیت عالی گردشگری بخاطر تنوع جغرافیایی و آب و هوایی و تنوع اقوام و مذاهب و نیز موقعیت استثنایی کشاورزی می تواند جایگاه خوبی در کشور داشته باشد. اما در پایان سال ۹۴ با داشتن ۸.۲ هزار میلیارد تومان سپرده ۰.۸ درصد (زیر یک درصد) مقام بیستم در مقایسه با سایر استانها را داشته و  در بخش تسهیلات بانکی با رقم ۹.۱ هزار میلیارد تومان ، ۱.۱ درصد از کل کشور مقام چهاردهم را بخود اختصاص داده است.
اگر از منظر دیگر بنگریم وضعیت جذب سپرده های بانکی در ۲۰ استان کشور نشان میدهد که سهم یک درصدی از سپرده ها داشته اند و تنها ۱۲ استان شامل تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران، البرز ، کرمان، گیلان ، آذربایجان غربی و یزد ارقام بالای یک درصد تا ۵۸ درصد سپرده ها را بخود اختصاص داده اند و مجموع آنها ۸۷.۴ درصد سپرده ها را جذب کرده اند  و مابقی ۱۲.۶ درصد را جذب کرده اند.
و در نهایت ۷ استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی و مازندران روی هم ۷۵.۶ درصد سپرده ها و ۷۳.۴ درصد تسهیلات را بخود اختصاص داده اند که از وضعیت رفاه و توسعه و پیشرفت آنها با همین نسبت می توان براحتی مشاهده کرد.

برای گلستان چه می توان کرد؟
۱- تدوین چشم انداز و اهداف کوتاه ، میان و بلند مدت توسعه  و عملیاتی کردن
2- تمرکز حسابهای بانکی شرکتها، تجار ، موسسات تجاری و بازرگانی و فعالان اقتصادی در استان بجای تهران و سایر نقاط
3- توسعه گردش مالی و برنامه های توسعه ای شرکتها و فعالان اقتصادی در استان
4- جذب صنایع بزرگ و مادر  در حوزه نفت ،گاز ،پتروشیمی ، فولاد و غله در استان و توسعه صنایع پایین دستی آنها
ه- توسعه جدی و همه جانبه گردشگری با توجه ظرفیتهای بالقوه ارزشمند 
۶- افزایش بودجه عمرانی استان
۷- رصد رشد سایر استانها و تلاش مضاعف فعالان اقتصادی
۸- تقویت بخش خصوصی و فعالیت مضاعف اتاق بازرگانی 
۹- افزایش کیفیت محصولات تولیدی و خدماتی و جذب متقاضیان و ورود بیشتر آنها به استان برای ملاقات و مبادلات اقتصلدی
۱۰- تقویت و توسعه وحدت رویه و رفتار سیاسی و اقتصاری و اجتماعی بین گروهها، احزاب و صنوف، مذاهب و اقوام
۱۱- همه به توسعه فکر کنند و به آن اهمیت بدهند.
۱۲- همت بزرگان استان برای توسعه
۱۳-فعالیت بر روی دانش و فناوری نوین و نوآوری و تولید محصول ممتاز
۱۴- توسعه مدرن کشاورزی و دامداری با استفاده از تجارب موفق دنیا و کشور
در نهایت با استفاده از ظرفیتهای قانونی و اجرای جدی ، واقعی و بدور از شعارزدگی ، "اقتصاد مقاومتی" را در استان اجرا کنیم و یقینا به توسعه همه جانبه دست خواهیم یافت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار