کد خبر: ۲۳۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸ 17 May 2016
با پایان مبارزات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی ، بحث انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس داغ داغ است. با توجه به اینکه بییش از 75 درصد از نمایندگان مجلس نهم در مجلس دهم حضور ندارند، باعث می شود که بدون تردید چیدمان در هیئت رئیسه مجلس تغییر پیدا نماید.

 یکی از چالش های اساسی در پساانتخابات مجلس دهم بحث پیروز انتخابات و یا به عبارت دیگر اکثریت کرسی های مجلس بود که در این رابطه کشمکش جدی میان اصولگرایان و اصلاح طلبان شکل گرفت و هر کدام با استناد به دلایلی خود را اکثریت مجلس قلمداد می کردند.

اما به تدریج مشخص شد که با توجه به نهادینه نشدن موضوع حزب و حزب گرایی تشخیص اکثریت مجلس کار چندان آسانی نخواهد بود. در همین راستا در چند روز اخیر شاهد هستیم بحث پیروز انتخابات کمتر به چشم می خورد و همگان منتظر روز تشکیل مجلس دهم هستند تا ببیند چه اتفاقی می افتد. در واقع این روزها دو طرف به این نتیجه رسیده اند که هیچکدام از طرف ها نمی توانند به طور قطع و یقین بگویند که پیروز قطعی بوده اند.

با این حال به نظر می رسد اصولگرایان و اصلاح طلبان برای ریاست مجلس دهم تصمیم قطعی خود را گرفته اند. اصولگرایان علی لاریجانی را به عنوان کاندیدای خود معرفی می کنند. اصلاح طلبان هم بدون تردید اعلام می کنند که گزینه نهایی آنها محمدرضا عارف خواهد بود.

به این ترتیب دو راهکار برای حل معضل انتخاب رئیس مجلس دهم بیشتر قابل تصور نیست. یکی اینکه در نهایت دو طرف تصمیم نهایی را به صحن علنی واگذار کنند یا اینکه دو طرف به راهکاری برای تعامل و همکاری دست پیدا نمایند. به عبارت دیگر به جای اینکه باهم به رقابت بپردازند با هم به رفاقت بپردازند!

تکلیف موضوع رقابت مشخص است. اگر تصمیم به اتخاذ این رویکرد گرفته شود باید در روزهای آینده شاهد کشمکش های بیشتری میان دو طرف و احیاناً جنجال باشیم. اما روند نشان می دهد که دو طرف تاکنون به دنیال رقابت نبوده اند و درصدد پیدا کردن راهکاری برای برون رفت از این موضوع هستند.

در همین راستا است که از ابتدا شاهد بودیم راهکارهای فراوانی برای حل این موضوع پیشنهاد گشت. برخی پیشنهاد دادند که ریاست مجلس در هر سال جابجا شود. یک سال اقای لاریجانی رئیس باشد ، یک سال اقای عارف رئیس شود. حتی برخی این موضوع را تئوریزه کردند و عنوان داشتند که مجلس دهم جدال دو گروه برجامیان و نابرجامیان است. اما چون آقای عارف و لاریجانی هر دو از گروه برجامیان هستند، پس رقابت میان این دو معنا ندارد!

 اخیراً محمدرضا تابش از اصلاح طلبان راه یافته به مجلس نیز روایتی از یک پیشنهاد در همین زمینه انجام داده است. تابش در توضیح پیشنهاد مذاکره ٥ به ٥ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می گوید که بعد از مشخص‌شدن نتیجه دوره اول انتخابات در جلساتی که به‌عنوان جلسات تعامل روز شنبه‌ها در دفتر دکتر عارف تشکیل می‌شد، تصمیم گرفتیم و آقای عارف هم تأیید کرد تا یک کمیته پنج‌نفره برای تعامل بین دو فراکسیون امید و اصولگرایان تشکیل شود.

این نماینده در ادامه توضیح این رویرکد بیان می دارد که بنده خواستار تسریع در معرفی افراد از سوی فراکسیون اصولگرایان بوده‌ام و آقای لاریجانی هم قولی دادند و البته بعد از نطق آقای جلالی هم مجددا به ایشان گفتم که پنج نفر فراکسیون امید مشخص هستند و پنج نفر فراکسیون اصولگرایان نیز انتخاب شوند تا با یکدیگر بنشینیم و با تعاملی، مکانیزم‌های مشخصی را در نظر بگیریم تا افراد با‌صلاحیت، مناصب مهم مجلس را برعهده بگیرند و مدیریت مجلس آینده از یک عقلانیت و وزانت برخوردار باشد تا بتواند خواسته‌ها و مطالبات مردم را محقق کند.

این سخنان نشان می دهد که اصلاح طلبان و اصولگرایان تصمیم گرفته اند که به جای رقابت، رفاقت مدبرانه را در دستور کار قرار دهند تا بتوانند به یک مکانیزم صحیح در ادره مجلس دست پیدا نمایند. اما باید منتظر بود که آیا این تجربه جدید سیاسی در فضای عمومی کشور قابل اجرا خواهد بود یا در نهایت شاهد رقابت میان این دو طیف بر سر هیئت رئیسه مجلس خواهیم بود.
منبع: تابناک
برچسب ها: رییس مجلس ، انتخابات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار