دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان: به طور قطع در صورت فقدان اقدام مناسب در زمان مناسب، با چالش‎های جدی مواجه می‎شویم.
کد خبر: ۲۲۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 10 May 2016
به گزارش خبرگزاری تابناك گلستان به نقل از فارس، طبیعت در این استان شمالی به واسطه برخی دارایی‎های طبیعی ‎خود با پدیده‎های خاصی روبه‎رو است، اتفاقاتی طبیعی همچون حریق، خشکسالی، زلزله و غیره که هر کدام به نوبه خود می‎تواند بخشی از استان یا همه منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

اما در این بین عامل ابتلا به برخی از این پدیده‎های طبیعی را نه تنها در داخل مرزهای جغرافیایی، بلکه باید در خارج از مرزها جست‎وجو کرد تا بتوان راهکارهای مناسبی برای آن یافت.  

مشکلات در این بخش پیچیده است و گویا باید برای حل آن به دیپلماسی روی آورد و پای کشور همسایه را به میان کشید، چرا که بدون شک حل این مشکلات فرامنطقه‎ای است و تعامل دوجانبه یا چند جانبه را می‎طلبد.

یکی از مشکلات فرامنطقه‎‎ای استان درزمینه زیست محیطی، موضوع ریزگردها است که پیش از این در گزارش‎‎های خبری به آن پرداخته شد، یک پدیده نوظهور که منشاء آن را می‎توان در بیابان کشور همسایه و تاثیرات آن بر منطقه یافت و طبیعی است که حل آن نیازمند یک تعامل ملی و بین‎المللی است و مستلزم آن است که در درجه اول مسئولان زیست محیطی کشور مشکل استان در این بخش به رسمیت بشناسند و دوم آن که بتوانند با همکاری دوجانبه با کشور ترکمنستان راهکارهایی مشترک بیابند.

موضوعی که مدیر کل محیط زیست گلستان نیز بر آن تاکید می‎کند و اعتقاد دارد که باید این مشکل به شکل فرامنطقه‎ای مورد پیگیری قرار گیرد.

 اسماعیل مهاجر در نشست اخیر خود با مدیر کل مدیریت بحران گلستان مدعی شد که طی مکاتبه‎ای با وزارت خارجه خواستار تشکیل کمیته‎ای مشترک با کشور همسایه «ترکمنستان» شده است.

وی یادآور شد: هنوز پاسخی به این دستگاه داده نشده، اما امیدواریم این نشست مشترک بتواند بخشی از دغدغه‎های استان را در موضوع ریزگردها مرتفع سازد و با تکیه بر برنامه‎های کوتاه‎مدت و بلندمدت این مشکل را به بهترین وجه مدیریت کرد.

مهاجر تصریح کرد: این یک کار دوجانبه است که می‎توان ضمن اطلاع از تلاش‎های هر دو طرف، راهکارهای موثر پیش‎رو را هم به شکل مشترک مورد بررسی قرار داد.

*تاثیر اقلیمی کشور ترکمنستان بر معضل ریزگردهای گلستان

وی با اشاره به تاثیرگذاری صحرای «قره‎قوم» ترکمنستان بر ریزگردهای گلستان افزود: علاوه بر این صحرا، خشکسالی و  خشک شدن تالاب‎های استان نیز، روند بروز ریزگردها در استان را تشدید کرده است.

یکی دیگر از مشکلات استان موضوع خشک شدن و پس‎روی «خلیج گرگان» است، موضوعی جدی که مدیر کل محیط زیست گلستان هم آن را از جمله مشکلات اساسی و اصلی استان می‎داند و راه حل آن را نیز در تعامل با کشور همسایه می‎داند.

مهاجر با تاکید بر جلسه‎ای در مرکز برای پیگیری مشکلات خلیج گرگان یادآور شد: کمیسیونی برای حل این مشکل از سوی کشور تشکیل شده که البته ترکیب آن هنوز نهایی نشده است.

وی یادآور شد: برای حل مشکلات یاد شده بسیار جدی هستیم و البته انتظار می‎رود در این مسیر مدیریت بحران استان نیز همراه ما باشد.

از سویی دیگر مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان نیز دو مشکل یاد شده را فرامنطقه‎‎ای می داند و عنوان کرد: برای روبه‎رو شدن با این مخاطرات، در وهله اول باید تمام اطلاعات و اقدامات انجام شده در باره این موضوعات جمع آوری و سپس به شکل  تخصصی هر دو موضوع بررسی شود.

صادق‎علی مقدم  اظهار کرد: چنانچه به نتیجه برسیم که موضوعات یاد شده نیازمند مطالعات جامعی است، باید در پی دستیابی به یک برنامه مدون زمان‎بندی شده برای انجام اقدامات لازم و جلوگیری از گسترش مشکلات موجود، کاهش اثرات و علاج‎بخشی آن باشیم.

وی ادامه داد: شروع این کار مستلزم تدوین شرح خدمات مناسب با استفاده از دانسته‎ها و تجربه‎های متخصصان امر در دستگاه‎های مرتبط و مراکز علمی و دانشگاهی استانی و کشوری است.

*کارهای مطالعاتی گام نخست در حل مشکلات فرامنطقه‎ای است

مقدم تصریح کرد: در برخی از تهدیدهای یاد شده، ایجاد یک ارتباط متقابل با برخی از کشورهای همسایه برای  پیگیری امور بسیار ضروری است که در این خصوص باید اقدامات لازم از طریق مجاری ذیربط انجام گیرد.

وی با اشاره به تغییرات مطلوب جوی از ابتدای سال اضافه کرد: در شرایط فعلی که با بارندگی های مقطعی روبه‎رو هستیم نباید این تهدیدها را فراموش کنیم، چون زمان بسیار محدود است و انجام هر کاری در زمان خودش اثربخشی و فایده لازم را دارد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: به طور قطع در صورت فقدان اقدام مناسب در زمان مناسب، با چالش‎های جدی مواجه می‎شویم.

مقدم با تاکید بر مشکلات ریزگردها و خلیج گرگان افزود: این دو مشکل با توجه به دلایل ابتلای مشکل یک موضوع فرامنطقه‎ای است و  راه حل آن را باید خارج از مرزها جست‎وجو کرد.

وی ادامه داد: وزارت خارجه باید به کمک استان بیاید و با توجه به حساسیت موضوع از ظرفیت دیپلماسی برای مرتفع ساختن مشکل بهره گیرد.

 وی با اشاره به موضوع خلیج گرگان و عقب‎نشینی هر ساله آن خاطرنشان کرد: بحث خلیج یک موضوع بین‎المللی است که باید همه برای شرایط کنونی راهکارهای پیش‎رو را پیگیری کنیم و مطمئنا این اتفاق اگر از سمت استان روی ندهد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

مقدم یادآور شد: در این برنامه‎ها باید همه جوانب کار را مورد توجه قرار داد و با یک کار مطالعاتی حساب ‎شده برنامه‎ها را به پیش برد.

با توجه به مباحث طرح شده، باید امیدوار بود که اقدامات جدی‎تری از سوی مسئولان استان به ویژه وزارت امور خارجه برای حل معضلات در حوزه مخاطرات زیست محیطی استان انجام گیرد تا به نتیجه مطلوبی در استان رهنمون شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار