کد خبر: ۱۷۱۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷ 29 January 2016
شاخص بورس طی روزهای گذشته جهش هایی قابل توجه داشته و همین اتفاق باعث شده بحث های فراوانی در تحلیل این رفتار بازار سرمایه دربگیرد؛ برخی کارشناسان افزایش اخیر را در قالب رفتاری هیجانی تفسیر می کنند که قاعدتا هم ادامه نخواهد یافت اما دسته ای دیگر از ناظران و تحلیلگران جهش های چند روزه اخیر را آغاز حرکت بورس در مسیری افزایشی می دانند که تحت تأثیر عوامل ساختاری مثبت، روندی بلند مدت و مستمر خواهدبود. اگر چه در این حرکت، امیدواری ناشی از لغو تحریم ها و گسترش پردامنه مناسبات اقتصادی و سیاسی بین المللی، چاشنی ایجاد هیجان در بازار شده است.
به نقل از خبرآنلاین، مالک رحمتی مدیرعامل یک صندوق سرمایه گذاری از طرفداران نگاه دوم است و رشد بیش از هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار را به عنوان مهمترین نشانه از مثبت بودن فضای اقتصاد کشور تحلیل می کند. وی گفت: « برای تحلیل رشد شاخص در روزهای اخیر باید قدری به عقب بازگشت و ابتدا بررسی کرد که علت رکود 20 ماه گذشته چه بوده است؛واقعیت این است که طی 20 ماه گذشته ارزش بازار حدود 180 میلیارد تومان بازار کاهش یافته است. این کاهش علل مختلفی داشت که به نظر می رسد در حال برطرف شدن است. بخشی از جهش اخیر بازار هم نشات گرفته از همین اتفاق است. به عبارت دیگر شرایط جدیدی که در فضای سیاسی و بین المللی برای کشورمان بوجود آمده باعث شده برخی از عوامل کاهنده ارزش بازار خنثی شود».
وی در تشریح عوامل رونق بخشی به بورس گفت: « یکی از مهمترین عواملی که به نظر می رسد بازار را بهبود بخشیده، ورود پول جدید به بازار است. این تأثیرگذاری را براحتی می توانیم در ارزش معاملات طی چند روز گذشته مشاهده کنیم. در واقع بیراه نخواهد بود اگر بگوییم پول هایی که قبلا در بانک ها یا بازارهای دیگر پارک شده بود، به تدریج روانه بازار سرمایه شده است».
به گفته این فعال بازار سرمایه دلیل بازگشت پول های سپرده شده در بانک ها به بازار سرمایه این است که « شواهدی دال بر حتمی و نزدیک بودن کاهش نرخ سپرده های بانکی دیده می شود و همه به این نتیجه رسیده اند که دیگر سودهای آنچنانی در نظام بانکی پرداخت نخواهد شد. این یکی از علل بسیار مهم رشد معاملات بورس طی روزهای گذشته است».
وی با اشاره به مقدار ورود پول به بورس در روز دوشنبه گفت: « فقط در روز دوشنبه حدود 500 میلیارد تومان در فرابورس و بورس معامله صورت گرفته است که عدد قابل توجهی بعد از گذشت دوره رکود است».
رحمتی علت دوم بازگشت رونق به بورس را کاهش قیمت سهم ها در دوران رکود دانست و گفت: « بعد از 2 سال رکود در بازار سرمایه، قیمت سهام بسیاری از شرکت ها به کف قیمتی رسیده و به اصلاح بورسی ها "سهم ها ارزنده حقیقی" شده است. به طور مثال وقتی قیمت یک سهم به 100 تومان یعنی قیمت اسمی هنگام عرضه اولیه، رسیده است، دیگر به عنوان خریدار چه انتظاری می توانیم داشته باشیم چون قیمت ها به کف واقعی رسیده است. این کاهش قیمت باعث شده است که اقبال خوبی صورت بگیرد و انگیزه سرمایه گذارها تقویت شود».
این فعال بازار سرمایه ادامه داد: « دو علت قبل منطقی و قابل تحلیل در قالب تکنیکالی و ساختاری است اما در کنار این عوامل به نظر می رسد هیجان نیز تا حذدودی چاشنی اقبال به بورس شده است. در واقع اجرای برجام و پایان دوره انتظار طولانی مدت برای لغو تحریم ها سهامداران را امیدوار کرده است تا بعد از حدود بیست و اندی ماه که از زمان تفاهم لوزان سپری شد، با قطعی شدن لغو تحریم ها و اجرای عملیاتی مراحل رفع محدودیت ها، شوک مثبتی بهبازار وارد شد. همین تکانه مثبت در کنار هیجان و امید فعالان بازار، شاخص را با رشد قابل ملاحظه ای روبرو کرد. به عبارت دیگر نقش عوامل روانی یا همان هیجان را نباید انکار کرد ولی نباید اینگونه هم تصور کرد که تمام رشد روزهای اخیر ناشی از رفتارهای هیجان زده است و طبیعات زودگذر».  
رحمتی گفت: « برخی عوامل هم در کار تأثیرات روانی مثبتی که بر بازار می گذارند به صورت واقعی و عملی هم نقش آفرین هستند؛ به عنوان مثال حضور پررنگ سرمایه گذاران خارجی و هیأت های تجاری و دولت های کشورهای مطرح اروپایی و آسیایی در کنار اظهار تمایل آن ها برای همکاری با بخش های مختلف ایران واقعا بازار سرمایه را تحت تأثیر قرارمی دهد. درست است که تا به حال همکاری ها در حد مذاکره و اظهار تمایل بوده اما قراردادهایی که در جریان سفر رئیس جمهور چین به ایران یا سفر رئیس جمهور کشورمان به ایتالیا منعقد شد قطعا آثار واقعی بر تمام اقتصاد از جمله بازار سرمایه خواهد داشت. فعالان اقتصادی کشور هم به خوبی این نشانه ها را دریافت و بر مبنای آن رفتار خود را تنظیم می کنند».
وی افزود:« طی ماه های اخیر هیأت های تجاری متعددی وارد کشور ما شدند و بررسی های مختلفی از بازارها و ضمن بررسی شرایط سرمایه گذاری در ایران، علاقه و آمادگی خود را بر همکاری با طرف های ایرانی اعلام کرده اند. انعقاد این قراردادها که اغلب مربوط به شرکت های بورسی است هم این پیام مثبتی به بازار سرمایه است و نگاه سرمایه گذاران به آینده را مثبت تر از گذشته می کند. مثل همه بازارهای سرمایه دنیا سرمایه گذاران بورس ما هم به نگاه آینده نگر و بلند مدت رسیده است به همین علت این قراردادها در نگاه بلند مدت منجر به سودآوری شرکت های طرف ایرانی شده و قطعا سودآوری دربر خواهد داشت و تمایل به خرید سهم را نیز افزایش می دهد».
رحمتی در پاسخ به این پرسش که این تاثیرات چقدر پایدارخواهد بود، گفت: « تردیدی نیست که بعضی از عواملی که در رکود بازار موثر بود با اتفاقات اخیر از بین رفته است و برخی دیگر هم جراحی شده است. این تغییرات قطعا تأثیرات پایداری بر اقتصاد و بازار سرمایه خواهد داشت به همین خاطر هم روند صعودی بورس با شیب منطقی و تا رسیدن به نقطه تعادل ادامه خواهد یافت».
وی گفت:« شاید جهش های هزار واحدی شاخص که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم در آینده ادامه پیدا نکند اماپیش بینی کلی این است که به مرور و تحت تأثیر شرایطی که تا پایان سال پیش روی بازار سرمایه قرار دارد، این رشد آرام آرام تا رسیدن به نقطه  تعادل ادامه پیدا می کند. تجربه سال های قبل به سرمایه گذاران نشان داده است که نباید به صورت هیجانی تصمیم بگیرند بنا بر این فعالان بازار هم  با در نظر گرفتن جمیع شرایط و با تحقیق و مطالعه اقدام به خرید می کنند و همین رفتار باعث تداوم حرکت بازار در مسیر رشد البته با شیب ملایم خواهد بود».
این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد « سرمایه گذاران با نگاه کارشناسی وارد بازار شوند. بهترین مسیر مشارکت کارشناسانه و کم ریسک هم از طریق شرکت های سرمایه گذاری یا صندوق های سرمایه گذاری است. چرا که این شرکت ها نگاه هیجانی ندارند و با تحلیل های ساختاری نسبت به خرید و فروش سهم اقدام می کنند که نتیجه آن هم طبیعتا سود یا دستکم ریسک پایین سهامداران خواهدبود».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار