کد خبر: ۱۳۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 17 November 2015
در حالی که مرکز پژوهش های مجلس در بدترین سناریوی خود تعداد بیکاران در سال 1400 را 7.39 میلیون نفر می داند ربیعی معتقد است در سال 1400 باید 9 میلیون شغل ایجاد شود که با برنامه ریزی وی تنها نیمی از این بیکاران تحت پوشش قرار می‌گیرند. 

به گزارش تسنیم، در حالی که علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی سیاست‌گذاری در بیکاری معتقد است تا سال 1400 باید تعداد شاغلان کشور به 31 میلیون نفر افزایش یابد مرکز پژوهش‌های مجلس آمارهای دیگری را روایت می کند. 

  مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش در گزارشی درباره سونامی بیکاری بیش از 7 میلیون نفر در سال 1400 هشدار داد. این در حالی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد فرصت‌های شغلی مورد نیاز کشور تا سال 1400 را 9 میلیون شغل عنوان کرد و اظهار داشت: کشور در شرایط فعلی با رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه است که خروج از رکود مستلزم اجماع جمعی در کشور است. همچنین علی ربیعی بارها اعلام کرده است اما امروز اشتغال ناشی از سرمایه‌گذاری سریع ایجاد نمی‌شود و با رشد بدون اشتغال روبه‌رو هستیم که پدیده ایرانی نیست و منجر به اشتغال سریع نمی‌شود.

 مرکز پژوهش‌های مجلس درگزارش خود طی 5 سناریو با لحاظ نرخ مشارکت 37.3 درصد، 38.7 درصد و 41 درصد جمعیت بیکار و نرخ بیکاری در سالهای 1394 تا 1400  را پیش‌بینی کرد.

در خوشبینانه ترین سناریو که با فرض نرخ مشارکت 37.3 درصد و نرخ رشد اقتصادی 5 درصد محاسبه شد، جمعیت بیکار ایران در سال 1400 به 4.17 میلیون نفر می رسد و در بدترین سناریوی ممکن که با فرض نرخ مشارکت 41 درصد و نرخ رشد اقتصادی یک درصد محاسبه گردید، جمعی بیکاری کشور در سال 1400 به 7.39 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

 در حالی که تعداد شاغلان کشور 22 میلیون نفر است هنوز به طور دقیق مشخص نیست در کدام بخش‌ها نیازمد شغل هستیم. تناقض در آمارهای وزیر کار و مرکز پژوهش‌ها نشانه ای به همراه دارد و آن این که شاید اوضاع اشتغال بدتر از چیزی است که در جامعه مشاهده می‌شود. در صورتی که  مطابق آمار دهی ربیعی بخواهیم تعدادشاغلان را تا سال 1400 به 31 میلیون نفر افزایش دهیم، باید ظرف 6 سال آینده 9 میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم. ایجاد 9 میلیون شغل در 6سال آینده سالی یک میلیون و 500 هزار شغل می شود و این موضوع با آماری که ربیعی برای ایجاد سالیانه شغل بیان می‌کند در تفاوت است. اگر سالیانه مطابق آمار آقای وزیر 800 هزار شغل در کشور ایجاد شود حدود چهار میلیون و 800 هزار بیکار مشغول کار می‌شوند و  ما بقی بیکار می‌مانند.

 اما اگر بخواهیم مطابق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس پیش رویم شغل مورد نیاز در یکسال متفاوت است. اگر سناریوی رشد 5 درصدی اقتصاد محقق شود. باید برای از بین بردن بیکاری مطابق آمار مرکز پژوهش های مجلس سالیانه حدود 650 هزار شغل ایجاد شود با فرض مشارکت 41درصدی درکشور با رشد 1 درصدی همراه باشد باید سالیانه 1میلیون و 250 هزار شغل ایجاد شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار