رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: تاکنون 18 هزار تن دانه سویا توسط مراکز خرید دائر شده توسط این اداره، از کشاورزان خریداری و به کارخانه های روغن کشی حمل شده است.
کد خبر: ۱۲۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۸ 14 November 2015
امسال مباشر خرید دانه های روغنی در ابتدا شرکت غله و خدمات بازرگانی بود ولی به دلایلی از ابتدای این هفته مباشر خرید سویا تغییر و به انجمن صنایع روغن نباتی کشور واگذار شد. 
علی موسی خانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در این استان شرکت توسعه کشت دانه های روغنی کارگزاری خرید و تحویل سویا را بر عهده دارد.
هفته اخیر شماری از سویاکاران گلستانی در اعتراض به خریداری نشدن محصول خود در مقابل مراکز خرید که توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان دائر شده بود، تجمع کردند.
پیش از این علاوه بر دائر شدن دو مرکز خرید تضمینی سویا در شهرستان های گرگان و گالیکش از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان، شرکت های توسعه کشت دانه های روغنی گرگان و گنبدکاووس نیز مباشرت خرید این اداره کل را بر عهده داشتند.
خرید تضمینی سویا توسط دولت در سال زراعی جاری با 2 درصد ناخالصی و 12 درصد رطوبت هر کیلوگرم 19 هزار و 700 ریال اعلام شده و توسط مراکز خرید اعمال می شود.
وی گفت: اکنون در این استان برای دسترسی آسان سویاکاران به مراکز خرید برای تحویل محصول تولیدی، 18 مرکز دائر شده است.
وی افزود: نخستین مرحله طلب سویاکاران از بابت تحویل محصول به مراکز خرید در استان، پرداخت شده است.
وی اشاره ای به میزان طلب سویاکاران گلستانی نکرد.
موسی خانی گفت: از سطح حدود 35 هزار هکتار اراضی زیر کشت سویا در این استان پیش بینی می شود در سال زراعی جاری بین 60 تا 50 هزار تن محصول برداشت شود.
فصل کشت دانه روغنی سویا در گلستان، پس از برداشت محصول گندم و جو یعنی از اوائل خرداد آغاز و تا 10 تیر ماه ادامه می یابد و برداشت آن از میانه مهر آغاز می شود.
کشت دانه روغنی سویا در گلستان حدود نیم قرن سابقه دارد به طوری که این محصول در اراضی زراعی استان به عنوان محصول دوم کشت می شود که 85 درصد در اراضی آبی و 15 درصد در اراضی دیم و بیشتر بعد از برداشت گندم و جو است.
استان گلستان با یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت و دارا بودن 650 هزار هکتار اراضی زراعی از قطب های مهم تولیدات کشاورزی کشور است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار