کد خبر: ۱۲۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۸ 11 November 2015
رضا مروتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تصریح بر اینکه در روستای زیارت گرگان حتی یک مورد ساخت و ساز مجاز هم وجود ندارد، اظهار داشت: هدف اصلی فعالیت ها در روستای زیارت احیای وضع سابق آن به عنوان روستای هدف گردشگری است و راهکار نهایی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد جدی قانونی و قضایی می باشد.
به گزارش ایرنا روستای ییلاقی زیارت درحدود 17 کیلومتری جنوب شهر گرگان میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته و دارای آب و هوایی معتدل است.
روستای زیارت به علت برخورداری از هوای خنک بازدیدکنندگان بسیاری دارد و از اماکن دیدنی آن می توان به آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و باستانی منطقه اشاره کرد.
به گفته معاون عمرانی استاندار گلستان، حریم رودخانه ها و اراضی و حتی حاشیه ها در این ساخت و سازها رعایت نشده است که این علاوه بر آسیب به فضای گردشگری باعث به خطر افتادن سلامت و امنیت اهالی منطقه می شود.
مروتی یکی از راهکارهایی که برای حل معضل روستای زیارت در نظر گرفته شده را برخورد قضایی و استفاده از قوه قهریه با متخلفین بدون هیچ گذشتی بیان کرد و افزود: طرح ساماندهی روستای زیارت بدون شک سخت گیرانه خواهد بود و از به وجود آمدن شرایط بدتر از اوضاع موجود جلوگیری خواهد کرد.
وی با یادآوری اینکه برخی در زمین های کشاورزی و غیر آن اقدام به ساخت و ساز کرده اند که باید این موارد از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور نیز مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: مشاوری برای این کار در نظر گرفته شده تا وضع موجود را بررسی و برآورد کند و لازم است شورای عالی معماری و شهرسازی کشور هر چه زودتر طرح ساماندهی را به اجرا بگذارد.
مروتی همچنین اضافه کرد که اگر کسی بخواهد طرح های تفریحی و گردشگری در داخل محدوده روستا اجرا کند، از او حمایت می شود اما با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در خارج از حریم های قانونی و بدون مجوز برخورد قانونی خواهد شد.
وی تصریح کرد: از آنجا که روستای زیارت در محدوده شهر گرگان قرار گرفته، شهرداری مسئولیت حفظ و حراست از بافت تاریخی و گردشگری این روستا را برعهده دارد و باید مانع ساخت و سازهای جدید شود و بهتر است اعضای شورای شهر گرگان نیز نظارت بر وضعیت این روستا را مد نظر داشته باشند.
مروتی یادآور شد: یکی از مشکلات زمین های روستای زیارت پیوستگی آن و خارج شدن از وضعیت قابل کشت بودن آن است.
به گفته وی این درحالیست که یکی از شاخص های توسعه استان گلستان توجه به بخش کشاورزی و حفظ و حراست از این بخش است.
گفتنی است روستای گردشگری زیارت در دهستان استرآباد جنوبی از بخش مرکزی شهرستان گرگان در کوهپایه های دامنه شمالی سلسله جبال البرز استقرار یافته و پوشش جنگلی اطراف در کنار اقلیم خاص، آن را به ییلاق گرگانی ها و مکانی مناسب برای گردشگران و کوهنوردان و حتی توریست ها مبدل ساخته است. 
آب و هوای خنک و سالم، طبیعت سرسبز با مناظری زیبا، عناصر طبیعی مثل آبگرم، آبشار و چشمه از ویژگی های این روستا است که در کنار این جاذبه ها بافت تاریخی زیبا و با ارزش روستای زیارت را نیز باید اضافه کرد. 
این روستا با 478 واحد مسکونی دارای یکهزار و 964 نفر جمعیت است و دارای دو آبشار و استخر آبگرم بوده و از لحاظ معماری بافت روستایی نیز از روستاهای دیگر گرگان متمایز می باشد.
زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا واقع بوده و از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می شود.
روستای ییلاقی زیارت همچنین بعنوان یکی از 10روستای دارای بافت با ارزش تاریخی کشور معرفی شده است که این مساله لزوم توجه بیشتر به آن را می رساند.
در راستای ثبت آثار باستانی و تاریخی استان گلستان 'ˈزیارت' در فهرست آثار ملی کشور با شماره 503 ثبت شده است
اماساخت و سازهای غیرمجاز و توسعه ناهمگون باعث شده که هم اینک وقتی می خواهید به سمت روستا بروید، در مسیر جنگلی زیبا و از کنار رودخانه این روستا، ویلاها و ساختمان هایی سر به فلک کشیده مشاهده می شود که هیچ سازگاری با محیط طبیعی ندارند و مسئولان نیز می گویند که تمام این ساختمان ها به صورت غیرقانونی ساخته شده اند.
بافت روستای زیارت در زمانی که خارج از محدوده شهر بود با همکاری بنیاد مسکن در طرح هادی قرار گرفت و به شکل سنتی در بسیاری از مناطق احیاء و بازسازی شد، اما بعد از گذر از امامزاده این روستا در مسیر راه دسترسی به آبشار متاسفانه باز هم شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در این مسیر هستیم که باعث نابودی جنگل، منابع طبیعی و تخریب و آسیب رساندن به محیط زیست شده اند.
از سوی دیگر مطابق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در مورخه 8/11/ 92 در خصوص طرح جامع شهر گرگان حدفاصل پل سیدمسعود (قبل از ناهارخوران) تا آبشار زیارت در این محدوده منظور شده و توسط دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی به استانداری گلستان ابلاغ شده است.
دراین خصوص براساس طرح جامع جدید محور زیارت تا آبشار در حریم شهر گرگان واقع است و شهرداری مرکز گلستان قوانین و مقررات شهرسازی را در این محور اعمال می کند.
از جمعیت 1.850 میلیون نفری گلستان افزون بر 450 هزار نفر آن در شهرستان گرگان مرکز این استان شمالی سکونت دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار