واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام‌های سبک و سنگین استان آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۶۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸ 24 August 2022

به گزارش تابناک گلستان، سرپرست اداره کل دامپزشکی گلستان گفت: برای پیشگیری از وقوع بیماری تب برفکی، اولین مرحله مایه کوبی تب برفکی در جمعیت دام سنگین (گاو و گوساله) و جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) به صورت همزمان با سایر استان‌های کشور در واحد‌های روستایی پر خطر و محروم آغاز شده است.

علی کاووسی افزود : عملیات واکسیناسیون با استفاده از توان بخش خصوصی به صورت رایگان و به مدت ۶۰ روز ادامه دارد.

وی گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار همراه با علائمی، چون تب، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، زخم دهانی، زخم در سم و پستان است.

کاووسی پیش بینی کرد ، در این مرحله ۸۰ هزار راس دام سنگین و ۸۰۰ هزار راس دام سبک استان واکسینه شوند.

او از دامداران خواست با گروه‌های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری کنند.

وی گفت : این بیماری می‌تواند با انتقال دام‌های بیمار به مناطق عاری از بیماری و یا تماس دام بیمار با دام‌های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول‌های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان‌های آلوده رفت و آمد کرده اند جمعیت دام‌های حساس را مورد تهدید قرار دهد.

کاووسی با اشاره به احتمال افزایش شیوع بیماری تب برفکی در فصل های سرد گفت: بهترین راه برای پیشگیری و کنترل این بیماری واگیر رعایت اصول قرنطینه‌ای و امنیت زیستی، ضدعفونی مداوم و مستمر دامداری‌ها و جلوگیری از جابجایی و انتقالات غیرضروری دام‌ها است.

او در باره واکسیناسیون دام سنگین در واحد‌های صنعتی و نیمه صنعتی گفت: تأمین و تزریقات واکسن تب برفکی در این دامداری‌ها از تعهدات سازمان دامپزشکی خارج شده و بر عهده صاحبان این واحد‌ها است تا دام های خود را واکسینه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار