معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان با اشاره به جامعه هدف نهضت سوادآموزی برای ارائه آموزش گفت که در حال حاضر ۹۶.۶ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان باسواد هستند که این آمار برابر با میانگین کشوری است.
کد خبر: ۱۰۱۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲ 26 December 2021

محمد حبیبی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: طبق  سرشماری سال ۹۵ بیش از  ۹۴.۳ درصد جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال گلستان بی‌سواد بودند که در این چند سال با برگزاری دوره‌های مختلف سوادآموزی این مقدار کاهش یافت.

وی مهارت‌های اجتماعی را حلقه مفقوده سوادآموزی دانست و گفت: برای حل این مشکل مراکز یادگیری محلی راه‌اندازی شده تا با ارائه مهارت‌ها، حرفه‌ها و آموزش‌های مختلف زمینه توانمندسازی آموزش گیرنده ها را فراهم کند.

حبیبی ادامه داد: در حال حاضر ۹ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در گلستان شامل ۲ مرکز دولتی، پنج مرکز غیردولتی و ۲ مرکز مشارکتی مشغول فعالیت هستند و علاوه بر آن سه مرکز غیردولتی مجری طرح بسته تحولی سواد زندگی به یادگیری افراد بی سواد می پردازند.

در مراکز یادگیری محلی علاوه بر برگزاری دوره‌های سوادآموزی، تحکیم و انتقال، به سوادآموزان  مهارت‌های اجتماعی، حقوق شهروندی، آموزش سواد پایه و برخی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان با اشاره به اینکه سواد آموزش در سه بخش انتقال، سواد و تحکیم انجام می شود، گفت : سهمیه امسال نهضت سوادآموزی استان باسوادکردن ۱۰ هزار و ۵۰ نفر است که از این میزان چهار هزار و ۵۰۰ نفر حجم سواد (آموزش افراد کم سواد) ، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر حجم انتقال (آموزش بی سوادان مطلق) و ۲ هزار و ۹۰۰ نفر حجم تحکیم (استمرار آموزش)، ۲۵۰ نفر سواد اتباع و ۱۰۰ نفر حجم انتقال اتباع است.

۹۶.۶ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال گلستان با سواد هستند

حبیبی گفت که آموزش سوادآموزی در گلستان از سوی هزار و ۲۱۷ آموزش‌دهنده انجام می‌شود.

حبیبی تاکید کرد: سواد آموزی فقط خواندن و نوشتن نیست بلکه مجموع آموختن حساب، روخوانی قرآن، آموزش علمی نماز، مهارت کار با رایانه، مهارت های زندگی و دیپلماسی آموزشی در کنار هم نهضت سواد آموزش را تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد جمعیت سوادآموزان گلستان را بانوان تشکیل می دهند و همچنین ۵۵ درصد آموزش های  نهضت در مناطق روستایی ارائه می شود.

به گزارش ایرنا، با توجه به اهمیت تحصیل و کسب علم و دانش برای توسعه و پیشرفت ، نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۵۸ یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) با هدف باسواد کردن همه اقشار جامعه تشکیل شد.

یکم تا هفتم دی هفته سوادآموزی است.

استان گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار